Under den kombinerade pingst- och nationaldagshelgen i början av juni 2017 genomfördes bangårdsprojektets antagligen enskilt största arbete. Hela södra bangårdsänden byggdes om under ett tre dygn långt trafikstopp med arbeten dygnet runt och därtill både för- och efterarbeten angränsande dygn. De gamla växlarna togs bort och hela området schaktades ur, dränering och isolering lades varefter den nya bankroppen byggdes upp. Ett mycket stort antal maskiner och en stor personalstyrka var involverade i arbetena. I och med ombyggnaden hamnar den sydligaste växeln längre söderut än tidigare eftersom spårlängden behöver bibehållas trots de nya länge växlarna som tillåter större hastigheter. Här kunde nu också de växlar som lades på plats redan sommaren 2016 nu kopplas ihop med resterande spår för att bilda en skyddsväxel från spåren för uppställning och växling mot de tre mötesspåren.
Under avstängningen genomfördes även ännu ett större schaktarbete i norra delen av bangården, i höjd med lokstallet. De gamla växlarna norr om mötesspåren ligger ännu kvar och norr om dessa upp mot plankorsningen i norra bangårdsänden utfördes schaktningen som förberedelse för kommande spår och växlar som läggs senare under sommaren. Djupschakten för dessa två spår utfördes parallellt med de nya spår som byggdes under hösten 2016 i höjd med lokstallet. Några förändringar av spårlayouten skedde inte här, det får vänta till kommande avstängningar.
Under avstängningen genomfördes även ett ställverksbyte för Gällivare driftplats från ställverk 85 till ställverk 95. Detta var antagligen den minst synliga åtgärden utåt under själva avstängningen, men fick en konsekvens för alla eftersom alla spårnummer nu ändrades till de slutgiltiga. Det nya plattformsspåret som byggdes 2016 bytte namn från spår 2 till spår 1 och resterande spår sänktes på motsvarande sätt ett steg ända ut till det under 2016 nybyggda spår 7 som nu fick sin slutliga benämning till spår 6.
Här följer vi arbetena från fredagsmorgonen den 2 juni då de intensiva arbetena startade med rivning av spår och kontaktledning. På lördagsförmiddagen den 3 juni stängdes plattformsspåret av och det totala trafikstoppet inleddes. Arbetena med schaktning, dränering, grundläggning och återuppbyggnad av spår pågick sedan ända fram till nationaldagens morgon på tisdagen den 6 juni då trafiken på plattformsspåret åter släpptes på. Här följer vi sedan också de fortsatta arbetena i södra bangårdsänden under onsdagen och torsdagen den 7 och 8 juni.
Bilder och filmer (600)
Det lilla området närmast växeln djupschaktas och isoleras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd från norr.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs i botten innan hålet kan återfyllas och sliprarna läggas in.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla växlarna har dragits in och ställts upp på de nybyggda spåren 6 och 7.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ny makadam lastat på vagnar vid lokstallet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En spårriktare växlar genom de kvarvarande växlarna i norr, norr om dessa pågår ytterligare ett schaktarbete.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren växlar in på spår 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammal makadam från arbetena i norra delen av bangården läggs upp vid sidan av spåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa lyft närmar sig denna lördagseftermiddag.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda liftmotorvagnarna, mobilkranen och flera andra fordon är på plats för att riva bryggor.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena halvan av brygga 2 står på tur att lyftas bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av vinkelslip har delar av bryggans infästning i stolpen avlägsnats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Parallellt med kontaktledningsarbetena arbetar man också med dränering nere i schaktgropen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningen över spår 3 hänger kvar och behöver lossas innan bryggan kan tas ner, här gäller det att utnyttja hela det kvarvarande spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan är kopplad till kranen och ska nu bara lossas från stolpen till höger.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med vinkelslipen kapas bryggbalken intill stolpen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lossad och klar för lyft, här kunde bryggan lyftas bort utan att först behöva kapa kontaktledningens bärlina.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena delen av brygga 2 på väg bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit försvinner nu den gamla bangårdens miljöer, även de gröna bryggorna ovanför spåren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av bandet i ena änden kan bryggan styras ut ur kontaktledningen till höger.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista luftfärd för den gamla bryggan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Miljön förändras ganska snabbt över den nya plattformen när de gamla bryggorna över den försvinner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett lyft avklarat, många återstår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan tar mark vid sidan av bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I gropen intill tippas nytt fyllnadsmaterial över den nylagda dräneringen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpe 9 står kvar utan utliggare, men ska snart ersättas av en ny stolpe.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 har nu rivits söder om plattformen där spåret ju redan är ombyggt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Närmast älven schaktas det ända fram till de delar av spår 6 och 7 som byggdes om hösten 2016.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Både dränering och kablar måste beaktas under schaktarbetena.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om plattformen ska schaktarbetena nu fortsätta där spår 2 tidigare låg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nyss nedtagna bryggan kapas upp vid sidan av bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För schaktarbetet som nu påbörjas i ny tappning i södra bangårdsänden skall denna stora grävmaskin göra en hel del jobb.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Första uppgiften blev dock att riva ner den stolpe som brygga 1 satt monterad i.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen var en enkel match för grävmaskinen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävaren på väg ut på bangården för att påbörja arbetet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården har schaktningen under spår 2 och spår 3 i höjd med lokstallet kommit igång ordentligt med tre grävmaskiner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är alltså halva bredden på bangården som schaktas här, spåren närmast byggdes om hösten 2016.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspannen från de tillfälligt rivna spåren 2 och 3 har lagts upp på det nybyggda blivande stickspåret medan Inlandsbanans tidigare utfart nu är permanent riven.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den största av grävarna vid schaktgropen i norr.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av bangården kör denna stora lastmaskin undan massorna som grävs upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen har en mäktig räckvidd.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut håller Inlandsbanans nya anslutning till bangården på att kopplas in.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbindelsen läggs in tillfälligt under sommaren, efter trafiksäsongen ska även omformarspåret i bakgrunden kopplas in här med en växel.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från plankorsningen med infarten från Koskullskulle till vänster och Kiruna mitt i bild.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans gamla numera rivna spår sett söderut från plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbi den gamla driftplatsgränsen för linjen mot Porjus har det sista tåget gått.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det renoverade omformarspåret, blivande stickspåret, söder om plankorsningen har tillfälligtvis blivit upplag för spårspann.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder pågår förberedelser för att lyfta bort den andra halvan av brygga 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här gäller det att utnyttja varje kvarvarande spårmeter intill schaktgropen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler bryggdelar lastas på lastbil och körs bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!