Pingsthelgen 2017

Under den kombinerade pingst- och nationaldagshelgen i början av juni 2017 genomfördes bangårdsprojektets antagligen enskilt största arbete. Hela södra bangårdsänden byggdes om under ett tre dygn långt trafikstopp med arbeten dygnet runt och därtill både för- och efterarbeten angränsande dygn. De gamla växlarna togs bort och hela området schaktades ur, dränering och isolering lades varefter den nya bankroppen byggdes upp. Ett mycket stort antal maskiner och en stor personalstyrka var involverade i arbetena. I och med ombyggnaden hamnar den sydligaste växeln längre söderut än tidigare eftersom spårlängden behöver bibehållas trots de nya länge växlarna som tillåter större hastigheter. Här kunde nu också de växlar som lades på plats redan sommaren 2016 nu kopplas ihop med resterande spår för att bilda en skyddsväxel från spåren för uppställning och växling mot de tre mötesspåren.

Under avstängningen genomfördes även ännu ett större schaktarbete i norra delen av bangården, i höjd med lokstallet. De gamla växlarna norr om mötesspåren ligger ännu kvar och norr om dessa upp mot plankorsningen i norra bangårdsänden utfördes schaktningen som förberedelse för kommande spår och växlar som läggs senare under sommaren. Djupschakten för dessa två spår utfördes parallellt med de nya spår som byggdes under hösten 2016 i höjd med lokstallet. Några förändringar av spårlayouten skedde inte här, det får vänta till kommande avstängningar.

Under avstängningen genomfördes även ett ställverksbyte för Gällivare driftplats från ställverk 85 till ställverk 95. Detta var antagligen den minst synliga åtgärden utåt under själva avstängningen, men fick en konsekvens för alla eftersom alla spårnummer nu ändrades till de slutgiltiga. Det nya plattformsspåret som byggdes 2016 bytte namn från spår 2 till spår 1 och resterande spår sänktes på motsvarande sätt ett steg ända ut till det under 2016 nybyggda spår 7 som nu fick sin slutliga benämning till spår 6.

Här följer vi arbetena från fredagsmorgonen den 2 juni då de intensiva arbetena startade med rivning av spår och kontaktledning. På lördagsförmiddagen den 3 juni stängdes plattformsspåret av och det totala trafikstoppet inleddes. Arbetena med schaktning, dränering, grundläggning och återuppbyggnad av spår pågick sedan ända fram till nationaldagens morgon på tisdagen den 6 juni då trafiken på plattformsspåret åter släpptes på. Här följer vi sedan också de fortsatta arbetena i södra bangårdsänden under onsdagen och torsdagen den 7 och 8 juni.

Bilder och filmer (600)

Lördag 3 juni 2017

Det lilla området närmast växeln djupschaktas och isoleras. 26 dgr
ID-nummer:  27568
Direktlänk: /bild/00027568/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd från norr. 26 dgr
ID-nummer:  27569
Direktlänk: /bild/00027569/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs i botten innan hålet kan återfyllas och sliprarna läggas in. 26 dgr
ID-nummer:  27570
Direktlänk: /bild/00027570/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla växlarna har dragits in och ställts upp på de nybyggda spåren 6 och 7. 26 dgr
ID-nummer:  27571
Direktlänk: /bild/00027571/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ny makadam lastat på vagnar vid lokstallet. 26 dgr
ID-nummer:  27572
Direktlänk: /bild/00027572/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En spårriktare växlar genom de kvarvarande växlarna i norr, norr om dessa pågår ytterligare ett schaktarbete. 26 dgr
ID-nummer:  27573
Direktlänk: /bild/00027573/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren växlar in på spår 2. 26 dgr
ID-nummer:  27574
Direktlänk: /bild/00027574/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammal makadam från arbetena i norra delen av bangården läggs upp vid sidan av spåren. 26 dgr
ID-nummer:  27575
Direktlänk: /bild/00027575/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa lyft närmar sig denna lördagseftermiddag. 26 dgr
ID-nummer:  27576
Direktlänk: /bild/00027576/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda liftmotorvagnarna, mobilkranen och flera andra fordon är på plats för att riva bryggor. 26 dgr
ID-nummer:  27577
Direktlänk: /bild/00027577/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena halvan av brygga 2 står på tur att lyftas bort. 26 dgr
ID-nummer:  27578
Direktlänk: /bild/00027578/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av vinkelslip har delar av bryggans infästning i stolpen avlägsnats. 26 dgr
ID-nummer:  27579
Direktlänk: /bild/00027579/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Parallellt med kontaktledningsarbetena arbetar man också med dränering nere i schaktgropen. 26 dgr
ID-nummer:  27580
Direktlänk: /bild/00027580/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningen över spår 3 hänger kvar och behöver lossas innan bryggan kan tas ner, här gäller det att utnyttja hela det kvarvarande spåret. 26 dgr
ID-nummer:  27581
Direktlänk: /bild/00027581/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan är kopplad till kranen och ska nu bara lossas från stolpen till höger. 26 dgr
ID-nummer:  27582
Direktlänk: /bild/00027582/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med vinkelslipen kapas bryggbalken intill stolpen. 26 dgr
ID-nummer:  27583
Direktlänk: /bild/00027583/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lossad och klar för lyft, här kunde bryggan lyftas bort utan att först behöva kapa kontaktledningens bärlina. 26 dgr
ID-nummer:  27584
Direktlänk: /bild/00027584/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena delen av brygga 2 på väg bort. 26 dgr
ID-nummer:  27585
Direktlänk: /bild/00027585/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit försvinner nu den gamla bangårdens miljöer, även de gröna bryggorna ovanför spåren. 2 år
ID-nummer:  21996
Direktlänk: /bild/00021996/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 7 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av bandet i ena änden kan bryggan styras ut ur kontaktledningen till höger. 26 dgr
ID-nummer:  27586
Direktlänk: /bild/00027586/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista luftfärd för den gamla bryggan. 26 dgr
ID-nummer:  27587
Direktlänk: /bild/00027587/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Miljön förändras ganska snabbt över den nya plattformen när de gamla bryggorna över den försvinner. 26 dgr
ID-nummer:  27588
Direktlänk: /bild/00027588/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett lyft avklarat, många återstår. 26 dgr
ID-nummer:  27589
Direktlänk: /bild/00027589/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan tar mark vid sidan av bangården. 26 dgr
ID-nummer:  27590
Direktlänk: /bild/00027590/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I gropen intill tippas nytt fyllnadsmaterial över den nylagda dräneringen. 26 dgr
ID-nummer:  27591
Direktlänk: /bild/00027591/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpe 9 står kvar utan utliggare, men ska snart ersättas av en ny stolpe. 26 dgr
ID-nummer:  27592
Direktlänk: /bild/00027592/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 har nu rivits söder om plattformen där spåret ju redan är ombyggt. 26 dgr
ID-nummer:  27593
Direktlänk: /bild/00027593/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Närmast älven schaktas det ända fram till de delar av spår 6 och 7 som byggdes om hösten 2016. 26 dgr
ID-nummer:  27594
Direktlänk: /bild/00027594/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Både dränering och kablar måste beaktas under schaktarbetena. 26 dgr
ID-nummer:  27595
Direktlänk: /bild/00027595/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om plattformen ska schaktarbetena nu fortsätta där spår 2 tidigare låg. 26 dgr
ID-nummer:  27596
Direktlänk: /bild/00027596/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nyss nedtagna bryggan kapas upp vid sidan av bangården. 26 dgr
ID-nummer:  27597
Direktlänk: /bild/00027597/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För schaktarbetet som nu påbörjas i ny tappning i södra bangårdsänden skall denna stora grävmaskin göra en hel del jobb. 26 dgr
ID-nummer:  27598
Direktlänk: /bild/00027598/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Första uppgiften blev dock att riva ner den stolpe som brygga 1 satt monterad i. 26 dgr
ID-nummer:  27599
Direktlänk: /bild/00027599/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen var en enkel match för grävmaskinen. 26 dgr
ID-nummer:  27600
Direktlänk: /bild/00027600/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävaren på väg ut på bangården för att påbörja arbetet. 26 dgr
ID-nummer:  27601
Direktlänk: /bild/00027601/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården har schaktningen under spår 2 och spår 3 i höjd med lokstallet kommit igång ordentligt med tre grävmaskiner. 26 dgr
ID-nummer:  27602
Direktlänk: /bild/00027602/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är alltså halva bredden på bangården som schaktas här, spåren närmast byggdes om hösten 2016. 26 dgr
ID-nummer:  27603
Direktlänk: /bild/00027603/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspannen från de tillfälligt rivna spåren 2 och 3 har lagts upp på det nybyggda blivande stickspåret medan Inlandsbanans tidigare utfart nu är permanent riven. 26 dgr
ID-nummer:  27604
Direktlänk: /bild/00027604/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den största av grävarna vid schaktgropen i norr. 26 dgr
ID-nummer:  27605
Direktlänk: /bild/00027605/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av bangården kör denna stora lastmaskin undan massorna som grävs upp. 26 dgr
ID-nummer:  27606
Direktlänk: /bild/00027606/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen har en mäktig räckvidd. 26 dgr
ID-nummer:  27607
Direktlänk: /bild/00027607/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut håller Inlandsbanans nya anslutning till bangården på att kopplas in. 26 dgr
ID-nummer:  27608
Direktlänk: /bild/00027608/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbindelsen läggs in tillfälligt under sommaren, efter trafiksäsongen ska även omformarspåret i bakgrunden kopplas in här med en växel. 26 dgr
ID-nummer:  27609
Direktlänk: /bild/00027609/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från plankorsningen med infarten från Koskullskulle till vänster och Kiruna mitt i bild. 2 år
ID-nummer:  21995
Direktlänk: /bild/00021995/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 7 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans gamla numera rivna spår sett söderut från plankorsningen. 26 dgr
ID-nummer:  27610
Direktlänk: /bild/00027610/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förbi den gamla driftplatsgränsen för linjen mot Porjus har det sista tåget gått. 26 dgr
ID-nummer:  27611
Direktlänk: /bild/00027611/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det renoverade omformarspåret, blivande stickspåret, söder om plankorsningen har tillfälligtvis blivit upplag för spårspann. 26 dgr
ID-nummer:  27612
Direktlänk: /bild/00027612/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder pågår förberedelser för att lyfta bort den andra halvan av brygga 2. 26 dgr
ID-nummer:  27613
Direktlänk: /bild/00027613/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här gäller det att utnyttja varje kvarvarande spårmeter intill schaktgropen. 26 dgr
ID-nummer:  27614
Direktlänk: /bild/00027614/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler bryggdelar lastas på lastbil och körs bort. 26 dgr
ID-nummer:  27615
Direktlänk: /bild/00027615/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!