Pingsthelgen 2017

Under den kombinerade pingst- och nationaldagshelgen i början av juni 2017 genomfördes bangårdsprojektets antagligen enskilt största arbete. Hela södra bangårdsänden byggdes om under ett tre dygn långt trafikstopp med arbeten dygnet runt och därtill både för- och efterarbeten angränsande dygn. De gamla växlarna togs bort och hela området schaktades ur, dränering och isolering lades varefter den nya bankroppen byggdes upp. Ett mycket stort antal maskiner och en stor personalstyrka var involverade i arbetena. I och med ombyggnaden hamnar den sydligaste växeln längre söderut än tidigare eftersom spårlängden behöver bibehållas trots de nya länge växlarna som tillåter större hastigheter. Här kunde nu också de växlar som lades på plats redan sommaren 2016 nu kopplas ihop med resterande spår för att bilda en skyddsväxel från spåren för uppställning och växling mot de tre mötesspåren.

Under avstängningen genomfördes även ännu ett större schaktarbete i norra delen av bangården, i höjd med lokstallet. De gamla växlarna norr om mötesspåren ligger ännu kvar och norr om dessa upp mot plankorsningen i norra bangårdsänden utfördes schaktningen som förberedelse för kommande spår och växlar som läggs senare under sommaren. Djupschakten för dessa två spår utfördes parallellt med de nya spår som byggdes under hösten 2016 i höjd med lokstallet. Några förändringar av spårlayouten skedde inte här, det får vänta till kommande avstängningar.

Under avstängningen genomfördes även ett ställverksbyte för Gällivare driftplats från ställverk 85 till ställverk 95. Detta var antagligen den minst synliga åtgärden utåt under själva avstängningen, men fick en konsekvens för alla eftersom alla spårnummer nu ändrades till de slutgiltiga. Det nya plattformsspåret som byggdes 2016 bytte namn från spår 2 till spår 1 och resterande spår sänktes på motsvarande sätt ett steg ända ut till det under 2016 nybyggda spår 7 som nu fick sin slutliga benämning till spår 6.

Här följer vi arbetena från fredagsmorgonen den 2 juni då de intensiva arbetena startade med rivning av spår och kontaktledning. På lördagsförmiddagen den 3 juni stängdes plattformsspåret av och det totala trafikstoppet inleddes. Arbetena med schaktning, dränering, grundläggning och återuppbyggnad av spår pågick sedan ända fram till nationaldagens morgon på tisdagen den 6 juni då trafiken på plattformsspåret åter släpptes på. Här följer vi sedan också de fortsatta arbetena i södra bangårdsänden under onsdagen och torsdagen den 7 och 8 juni.

Bilder och filmer (600)
Bild 61–90

Fredag 2 juni 2017

Djupare och djupare ner i marken fortgår arbetena.  5 år
ID-nummer:  27297
Direktlänk: /bild/00027297/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En bländande kvällssol belyser området.  5 år
ID-nummer:  27298
Direktlänk: /bild/00027298/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även lite längre norrut pågår mindre grävarbeten närmast älven.  5 år
ID-nummer:  27299
Direktlänk: /bild/00027299/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut på bangården lossas räls från det tidigare ankomna tåget.  5 år
ID-nummer:  27300
Direktlänk: /bild/00027300/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Änden av en räl krokas fast i traktorgrävaren.  5 år
ID-nummer:  27301
Direktlänk: /bild/00027301/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälen dras av från vagnarna.  5 år
ID-nummer:  27302
Direktlänk: /bild/00027302/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När rälen dragits ut en bit kommer en lastmaskin till undsättning för att hålla upp rälen närmast vagnen.  5 år
ID-nummer:  27303
Direktlänk: /bild/00027303/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En hållare med hjul krokas på rälen för att få den att löpa lätt från vagnen.  5 år
ID-nummer:  27304
Direktlänk: /bild/00027304/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälen dras vidare söderut där den också får löpa över en mindre jordhög.  5 år
ID-nummer:  27305
Direktlänk: /bild/00027305/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälens ände har lämnat vagnen och ska nu sänkas ner mot marken.  5 år
ID-nummer:  27306
Direktlänk: /bild/00027306/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen i södra bangårdsänden fortsätter här efter klockan elva på kvällen.  5 år
ID-nummer:  27307
Direktlänk: /bild/00027307/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammal isolering kommer i dagen när skopan sätt i marken.  5 år
ID-nummer:  27308
Direktlänk: /bild/00027308/
Fotodatum: den 2 juni 2017
Publicerad: den 13 augusti 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lördag 3 juni 2017

Arbeten i den ljusa natten strax före klockan halv två.  4 år
ID-nummer:  27465
Direktlänk: /bild/00027465/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massor lastas på dumprar medan midnattssolen skiner på Dundret i bakgrunden.  4 år
ID-nummer:  27466
Direktlänk: /bild/00027466/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen i södra bangårdsänden fortsrkider.  4 år
ID-nummer:  27467
Direktlänk: /bild/00027467/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även med hjälp av lastmaskin tippas massor på dumprarna.  4 år
ID-nummer:  27468
Direktlänk: /bild/00027468/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammal isolering under spåren följer också med upp för att kunna ersättas av ny.  4 år
ID-nummer:  27469
Direktlänk: /bild/00027469/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett från plattformen.  4 år
ID-nummer:  27470
Direktlänk: /bild/00027470/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen arbetar i gropens norra del närmast de kvarvarande spåren.  4 år
ID-nummer:  27471
Direktlänk: /bild/00027471/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla massorna under spåren körs undan.  4 år
ID-nummer:  27472
Direktlänk: /bild/00027472/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 hålls ännu intakt för att kunna köra förbi ytterligare några tåg kommande förmiddag.  4 år
ID-nummer:  27473
Direktlänk: /bild/00027473/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av spår 2 har dock mycket redan schaktats bort.  4 år
ID-nummer:  27474
Direktlänk: /bild/00027474/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En spårgående traktor flyttar den nya räls som levererats medan solljuset över Dundret blir allt starkare.  4 år
ID-nummer:  27475
Direktlänk: /bild/00027475/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Morgonsol över södra bangårdsänden där brygga 1 ännu spänner över den allt mer uppgrävda bangården.  4 år
ID-nummer:  27481
Direktlänk: /bild/00027481/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grävmaskin arbetar i gropen som bildats under natten.  4 år
ID-nummer:  27482
Direktlänk: /bild/00027482/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En större grävmaskin arbetar också längre norrut.  4 år
ID-nummer:  27483
Direktlänk: /bild/00027483/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Godståget från Kiruna mot Luleå har kommit in på det enda spår genom stationen som ännu är öppet.  4 år
ID-nummer:  27484
Direktlänk: /bild/00027484/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning i norra änden av gropen.  4 år
ID-nummer:  27485
Direktlänk: /bild/00027485/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen sedd från norr från plattformen.  4 år
ID-nummer:  27486
Direktlänk: /bild/00027486/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skopa för skopa försvinner schaktmassorna från gropen till ett upplag vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  27487
Direktlänk: /bild/00027487/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 121–150