Pingsthelgen 2017

Under den kombinerade pingst- och nationaldagshelgen i början av juni 2017 genomfördes bangårdsprojektets antagligen enskilt största arbete. Hela södra bangårdsänden byggdes om under ett tre dygn långt trafikstopp med arbeten dygnet runt och därtill både för- och efterarbeten angränsande dygn. De gamla växlarna togs bort och hela området schaktades ur, dränering och isolering lades varefter den nya bankroppen byggdes upp. Ett mycket stort antal maskiner och en stor personalstyrka var involverade i arbetena. I och med ombyggnaden hamnar den sydligaste växeln längre söderut än tidigare eftersom spårlängden behöver bibehållas trots de nya länge växlarna som tillåter större hastigheter. Här kunde nu också de växlar som lades på plats redan sommaren 2016 nu kopplas ihop med resterande spår för att bilda en skyddsväxel från spåren för uppställning och växling mot de tre mötesspåren.

Under avstängningen genomfördes även ännu ett större schaktarbete i norra delen av bangården, i höjd med lokstallet. De gamla växlarna norr om mötesspåren ligger ännu kvar och norr om dessa upp mot plankorsningen i norra bangårdsänden utfördes schaktningen som förberedelse för kommande spår och växlar som läggs senare under sommaren. Djupschakten för dessa två spår utfördes parallellt med de nya spår som byggdes under hösten 2016 i höjd med lokstallet. Några förändringar av spårlayouten skedde inte här, det får vänta till kommande avstängningar.

Under avstängningen genomfördes även ett ställverksbyte för Gällivare driftplats från ställverk 85 till ställverk 95. Detta var antagligen den minst synliga åtgärden utåt under själva avstängningen, men fick en konsekvens för alla eftersom alla spårnummer nu ändrades till de slutgiltiga. Det nya plattformsspåret som byggdes 2016 bytte namn från spår 2 till spår 1 och resterande spår sänktes på motsvarande sätt ett steg ända ut till det under 2016 nybyggda spår 7 som nu fick sin slutliga benämning till spår 6.

Här följer vi arbetena från fredagsmorgonen den 2 juni då de intensiva arbetena startade med rivning av spår och kontaktledning. På lördagsförmiddagen den 3 juni stängdes plattformsspåret av och det totala trafikstoppet inleddes. Arbetena med schaktning, dränering, grundläggning och återuppbyggnad av spår pågick sedan ända fram till nationaldagens morgon på tisdagen den 6 juni då trafiken på plattformsspåret åter släpptes på. Här följer vi sedan också de fortsatta arbetena i södra bangårdsänden under onsdagen och torsdagen den 7 och 8 juni.

Bilder och filmer (600)

Lördag 3 juni 2017

Alla linor har avlägsnats från stolpen. 27 dgr
ID-nummer:  27518
Direktlänk: /bild/00027518/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vinkelslipen tas fram och kapning av stolpen påbörjas. 27 dgr
ID-nummer:  27519
Direktlänk: /bild/00027519/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stödsträvan har kapats och en stor del av stolpens huvuddel likaså. 27 dgr
ID-nummer:  27520
Direktlänk: /bild/00027520/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När det mesta kapats välts stolpen med hjälp av liftmotorvagnen. 27 dgr
ID-nummer:  27521
Direktlänk: /bild/00027521/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen faller efter lång och trogen tjänst på bangården. 27 dgr
ID-nummer:  27522
Direktlänk: /bild/00027522/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Allteftersom de gamla stolparna försvinner framträder den nya bangårdens former allt mer. 27 dgr
ID-nummer:  27523
Direktlänk: /bild/00027523/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet fortsätter på nästa stolpe norrut. 27 dgr
ID-nummer:  27524
Direktlänk: /bild/00027524/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stund senare kan även denna stolpe tas bort. 27 dgr
ID-nummer:  27525
Direktlänk: /bild/00027525/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen lossas från utliggaren på nästa stolpe. 27 dgr
ID-nummer:  27526
Direktlänk: /bild/00027526/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en liftmotorvagn ansluter till arbetsplatsen i södra bangårdsänden. 27 dgr
ID-nummer:  27527
Direktlänk: /bild/00027527/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kapningen av räls fortsätter intill växeln. 27 dgr
ID-nummer:  27528
Direktlänk: /bild/00027528/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid brygga 1 påbörjas arbetet med att lossa kontaktledningen och bärlinan som går på varsin sida om själva bryggan. 27 dgr
ID-nummer:  27529
Direktlänk: /bild/00027529/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan har lyfts ned från utliggaren och den förstärkning som sitter på bärlinan vid bryggan avlägsnas. 27 dgr
ID-nummer:  27530
Direktlänk: /bild/00027530/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett spännband med vinsch placeras under bryggan och fästs i bärlinan på vardera sidan av denna. 27 dgr
ID-nummer:  27531
Direktlänk: /bild/00027531/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bandet spänns så att bärlinan sänks. 27 dgr
ID-nummer:  27532
Direktlänk: /bild/00027532/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan kapas sedan vid bryggan. 27 dgr
ID-nummer:  27533
Direktlänk: /bild/00027533/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De kapade ändarna flyger iväg, men bärlinan hålls ihop av spännbandet och befinner sig nu under bryggan precis som kontakttråden. 27 dgr
ID-nummer:  27534
Direktlänk: /bild/00027534/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan ska nu skarvas ihop under bryggan. 27 dgr
ID-nummer:  27535
Direktlänk: /bild/00027535/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Linan vinschas ihop så att skarvningen kan utföras. 27 dgr
ID-nummer:  27536
Direktlänk: /bild/00027536/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skarvning av bärlinan under brygga 1. 27 dgr
ID-nummer:  27538
Direktlänk: /bild/00027538/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När skarven är klar kan spännbandet slackas och tas bort. 27 dgr
ID-nummer:  27539
Direktlänk: /bild/00027539/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt har ännu en stolpe avlägsnats från bangården. 27 dgr
ID-nummer:  27537
Direktlänk: /bild/00027537/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett stolpfundament sätt i schaktgropen i höjd med den nya huvudsignalen söder om plattformen. 27 dgr
ID-nummer:  27540
Direktlänk: /bild/00027540/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid brygga 1 återupprepas proceduren på samma sätt som tidigare med den andra kvarvarande kontaktledningen. 27 dgr
ID-nummer:  27541
Direktlänk: /bild/00027541/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I väntan på rivning av brygga 1. 27 dgr
ID-nummer:  27542
Direktlänk: /bild/00027542/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen över spår 2 har nu placerats under bryggan, detsamma gäller snart ledningen över det rivna spår 3. 27 dgr
ID-nummer:  27543
Direktlänk: /bild/00027543/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 1 sjunger på sista versen när mobilkranens lyftband börjar fästas i den. 27 dgr
ID-nummer:  27544
Direktlänk: /bild/00027544/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 11 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart klart för lyft av brygga 1, den måste dock lossas från sina stolpar först. 26 dgr
ID-nummer:  27545
Direktlänk: /bild/00027545/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten pågår på vardera sidan för att lossa bryggan med hjälp av vinkelslipar. 26 dgr
ID-nummer:  27546
Direktlänk: /bild/00027546/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 1 strax före den lyftes ner. 26 dgr
ID-nummer:  27547
Direktlänk: /bild/00027547/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ny brygga finns sedan tidigare strax söder om den gamla och i denna har kontaktledningarna tillfälligt fästs upp. 26 dgr
ID-nummer:  27548
Direktlänk: /bild/00027548/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infästningen i stolpen på sydvästra sidan av bangården krävde en hel del arbete och lyftet drog ut på tiden. 26 dgr
ID-nummer:  27549
Direktlänk: /bild/00027549/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot övriga delar av bangården från söder. 26 dgr
ID-nummer:  27550
Direktlänk: /bild/00027550/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut kom brygga 1 ned och så här såg resultatet ut: två tomma stolpar. 26 dgr
ID-nummer:  27551
Direktlänk: /bild/00027551/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnarna fortsätter norrut för att riva mer av den gamla anläggningen. 26 dgr
ID-nummer:  27552
Direktlänk: /bild/00027552/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så fort liftmotorvagnarna lämnat spåret rivs det upp och lastas på trallor. 26 dgr
ID-nummer:  27553
Direktlänk: /bild/00027553/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nu spårlösa utfarten söderut från bangården. 26 dgr
ID-nummer:  27554
Direktlänk: /bild/00027554/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infarten mot bangården som nu saknar spår. 26 dgr
ID-nummer:  27555
Direktlänk: /bild/00027555/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammal makadam körs undan med lastmaskin. 26 dgr
ID-nummer:  27556
Direktlänk: /bild/00027556/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gamla försvinner skopa för skopa. 26 dgr
ID-nummer:  27557
Direktlänk: /bild/00027557/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dvärgsignalen 108 som satt före bangårdens sydligaste växel har monterats ned. 26 dgr
ID-nummer:  27558
Direktlänk: /bild/00027558/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens sydligaste växel har avlägsnats och lämnat stora ytor tomma som nu ska schaktas för de nya växlarna. 26 dgr
ID-nummer:  27559
Direktlänk: /bild/00027559/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Desec-spårläggaren används för att lyfta växeldelarna. 26 dgr
ID-nummer:  27560
Direktlänk: /bild/00027560/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspannen läggs upp på trallor för att kunna rullas bort från platsen. 26 dgr
ID-nummer:  27561
Direktlänk: /bild/00027561/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tre lager spår på egna hjul. 26 dgr
ID-nummer:  27562
Direktlänk: /bild/00027562/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 1 har skurits ned och lastats på lastbil för bortforsling. 26 dgr
ID-nummer:  27563
Direktlänk: /bild/00027563/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en bit av bryggan ska lastas på. 26 dgr
ID-nummer:  27564
Direktlänk: /bild/00027564/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stora maskiner står beredda för den kommande schaktningen när totalstoppet för trafik nu inletts. 26 dgr
ID-nummer:  27565
Direktlänk: /bild/00027565/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 1 lämnar Gällivare bangård. 26 dgr
ID-nummer:  27566
Direktlänk: /bild/00027566/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset pågår ett mindre schaktarbete för att kunna lägga in ytterligare långsliprar vid växlarna i plattformsspåret, dessa kunde inte läggas i året innan då den gamla plattformen var i vägen. 26 dgr
ID-nummer:  27567
Direktlänk: /bild/00027567/
Fotodatum: den 3 juni 2017
Publicerad: den 12 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!