Under maj månad 2017 återupptogs bangårdsombyggnaden i Gällivare så smått efter vinteruppehållet. Den egentliga starten skulle ske med projektets största trafikavbrott i början av juni, men eftersom läggningen av växlar i norra bangårdsänden norr om plankorsningen inte blev av under stoppet i augusti 2016 fick det göras under ett drygt dygnslångt trafikavbrott i mitten av maj 2017. Detta första stora delprojektet för året när tre växlar nya växlar lades på plats kom därmed att på allvar inleda årets arbeten. Växlarna lades med hjälp av en spårgående Kirow-kran, en maskin som i sig är fascinerande att se i arbete. Under den totala trafikavstängningen utfördes även flera andra åtgärder på bangården.med bland annat arbeten med kontaktledningsanläggningen i södra bangårdsänden och fortsatt sättning av stolpfundament.
Under resten av månaden pågick vissa förberedande arbeten med varierande intensitet, först inför växelinläggningen mitt i månaden men framför allt under senare delen av månaden inför pingsthelgens stora arbeten. Innan grävskoporna kunde sättas i marken i södra bangårdsänden krävdes det att alla kablar i området måste lokaliseras, märkas och skyddas för att inte skadas under de omfattande schaktarbetena.
Bilder och filmer (373)

Snö städas bort från en bangård som snart åter ska fyllas med arbetsfordon.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu finns snö kvar där schaktning ska inledas om några veckor.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Norr om plankorsningen i norra delen av bangården har ett nytt teknikhus kommit på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det gamla huset till höger har fått sällskap av ett nytt till vänster.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårbygge pågår på Inlandsbanans spår norr om plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Långsliprar för en ny växel i norra bangårdsänden körs fram.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Delar som kompletterar färdigbyggda växeldelar som levereras senare monteras på Inlandsbanans spår norr om plankorsningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En långsliper sticks in under rälsen för att monteras fast.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett stolpfundament som ska grävas ner spärrar Inlandsbanans infart lite längre mot nordväst.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetsplatsen sedd från plankorsningen. De båda spåren till vänster kommer senare att utgå, endast de två till höger blir kvar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårbiten tar form uppe på den andra rälsen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sommarsens byggsäsong startar så smått, men ännu finns mycket snö kvar och snöbyar drar tidvis in.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre mot sydost har man börjat lagra stora stenmassor inför sommarens schaktning och fyllning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En bangård som tinar fram sedd från norra plattformsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På sydvästra sidan av bangården ligger många nya kontaktledningsbryggor som ska sättas upp senare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nu börjar också maskiner anlända till bangården inför säsongens arbeten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra bangårdsänden sedd från änden av den nya plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vissa förberedelser har skett här redan, men den stora förändringen här sker i början av juni.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nytt och gammalt sida vid sida.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangårdsänden kommer att flytta söderut och spåren bli rakare vid infarten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Staketet längs spåret söder om växlarna monteras ner inför de kommande stora arbetena här.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Infarten från söder, en vy som förändras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler förberedelser inför de kommande arbetena syns i form av dessa upplag.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Säsongens arbeten börjar nu komma igång även framför stationshuset, här byggs en tillfällig övergång fram till den gamla plattformen som ska rivas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Årets första växeltransport har också kommit och växling pågår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Transportens personalvagn med tågvärmevagn har ställts upp på spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En Desec spårläggningsmaskin växlas in till stoppbocken på det nybyggda spår 7.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tre växlar finns med i transporten, här syns korsningspartiet till växel 452 som ska ansluta Inlandsbanan till spår 3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Främst i tåget finns också den Kirow-kran som ska användas för att lägga växlarna på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningsdelen till växel 453 som placeras i spår 2 längst i norr vid infarten från Koskullskulle.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen på spår 7 under växlingen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kranen med Dundret i bakgrunden, ännu är den fastspänd och säkrad för transport.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen till växel 454 som läggs in i spår 3 som en del av förbindelsen från spår 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lagret av makadam intill lokstallet växer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Transporten växlas tillbaka in på spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två delar som förutom korsningen ska bilda växel 454 ligger lastade på en vanlig godsvagn.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Därefter följer de speciella växeltransportvagnarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen till växel 454 och Kirow-kranen främst.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen med sina tillhörande specialvagnar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlingen sker med T43 232.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen till växel 454.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Specialmaskin på besök i Gällivare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeldelar till växel 454 intill den gamla plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tungpartiet till växel 452, den växeln är en kortare 40-växel och levereras därför i bara två delar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 453 är däremot en 80-växel och har två delar utöver korsningsdelen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den tillfälliga övergången fram mot plattformen tar form.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kirow-kranen i väntan på arbete.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Transporten på spår 3 sedd från plankorsningen i norr, till höger syns Ma 963 som också har använts i transporten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Norr om plankorsningen ligger de platsbyggda delarna till växelförbindelserna och väntar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det är området omedelbart norr om plankorsningen som nu ska förses med växlar. Djupschaktningen skedde i augusti 2016 men växelläggningen fick vänta.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!