Under den kombinerade pingst- och nationaldagshelgen i början av juni 2017 genomfördes bangårdsprojektets antagligen enskilt största arbete. Hela södra bangårdsänden byggdes om under ett tre dygn långt trafikstopp med arbeten dygnet runt och därtill både för- och efterarbeten angränsande dygn. De gamla växlarna togs bort och hela området schaktades ur, dränering och isolering lades varefter den nya bankroppen byggdes upp. Ett mycket stort antal maskiner och en stor personalstyrka var involverade i arbetena. I och med ombyggnaden hamnar den sydligaste växeln längre söderut än tidigare eftersom spårlängden behöver bibehållas trots de nya länge växlarna som tillåter större hastigheter. Här kunde nu också de växlar som lades på plats redan sommaren 2016 nu kopplas ihop med resterande spår för att bilda en skyddsväxel från spåren för uppställning och växling mot de tre mötesspåren.
Under avstängningen genomfördes även ännu ett större schaktarbete i norra delen av bangården, i höjd med lokstallet. De gamla växlarna norr om mötesspåren ligger ännu kvar och norr om dessa upp mot plankorsningen i norra bangårdsänden utfördes schaktningen som förberedelse för kommande spår och växlar som läggs senare under sommaren. Djupschakten för dessa två spår utfördes parallellt med de nya spår som byggdes under hösten 2016 i höjd med lokstallet. Några förändringar av spårlayouten skedde inte här, det får vänta till kommande avstängningar.
Under avstängningen genomfördes även ett ställverksbyte för Gällivare driftplats från ställverk 85 till ställverk 95. Detta var antagligen den minst synliga åtgärden utåt under själva avstängningen, men fick en konsekvens för alla eftersom alla spårnummer nu ändrades till de slutgiltiga. Det nya plattformsspåret som byggdes 2016 bytte namn från spår 2 till spår 1 och resterande spår sänktes på motsvarande sätt ett steg ända ut till det under 2016 nybyggda spår 7 som nu fick sin slutliga benämning till spår 6.
Här följer vi arbetena från fredagsmorgonen den 2 juni då de intensiva arbetena startade med rivning av spår och kontaktledning. På lördagsförmiddagen den 3 juni stängdes plattformsspåret av och det totala trafikstoppet inleddes. Arbetena med schaktning, dränering, grundläggning och återuppbyggnad av spår pågick sedan ända fram till nationaldagens morgon på tisdagen den 6 juni då trafiken på plattformsspåret åter släpptes på. Här följer vi sedan också de fortsatta arbetena i södra bangårdsänden under onsdagen och torsdagen den 7 och 8 juni.
Bilder och filmer (600)
I norra delen av bangårdsänden fortsätter återfyllnadsarbetet, dessutom sätts nya stolpfundament.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet kring schaktgropen i höjd med lokstallet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena halvan av brygga 17 vid lokstallet ska nu också den lyftas ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningarna är borttagna, men en del av hjälpkraftanläggningen måste demonteras innan bryggan kan tas bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När ledningen har jordats kapas anslutningen på ena sidan av stolpen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Anslutningen med hållare för högspänningssäkringar demonteras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggdemontage utanför lokstallet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena kabeln har tagits bort och bryggan kan lösgöras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan har kapats och hänger nu fritt i kranens krok.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utan att riva ner hjälpkraftledningen ledsagas nu bryggan ner mot marken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ena halvan av brygga 17 på väg ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en brygga har nått marken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Personalen i liftmotorvagnen fortsätter arbeta på nästa brygga.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler stolpfundament ska grävas ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder har ett nytt spårspann förberetts på rälsen söder om bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt har makadam lagts ut där den sydligaste växeln ska ligga.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden jämnas till med hjälp av lastmaskinens skopa.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Färdig bädd för bangårdens sydligaste växel, den ska i sin helhet ligga söder om den gamla bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut syns bädden av fyllnadsmassor som jämnas till och vältas innan spåret ska byggas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit växer den nya södra bangårdsänden fram.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter den sydligaste växeln ska en växel mot spåren för växling och uppställning följa och ansluta till de tidigare byggda spåren under stolparna som ligger till vänster.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den färdiga bädden för växel 480, bangårdens nya sydligaste växel.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr har rivningsarbetet tagit en paus och en ny bryggdel monteras på en så kallad häst.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den horisontella delen skruvas fast i stolpen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under brygga 19 sätts ett stolpfundament för en stolpe som ska bära bryggans efterträdare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gångbron vid stationshuset är nu de flesta bryggorna kortade över de spår som inte längre har kontaktledning, dock inte brygga 7 närmast i bild.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en del av den nya växelförbindelsen norr om gångbron börjar framträda.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De långa sliprar som inte kunde läggas in medan den gamla plattformen fanns kvar har nu kommit på plats och trafiken på plattformsspåret behöver därmed inte påverkas under det fortsatta bygget av växelförbindelsen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När klockan nu närmar sig sex på kvällen täcks allt mer av schaktgropen i söder av isolering.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt fylls gropen nu direkt från sidan strax söder om plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolerat och snart klart för återfyllning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan fyllnadsmassorna kommer på plats läggs också kabelkanaler mellan kabelbrunnarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor tippas i gropen så att tågen snart kan rulla här igen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lagret av fyllnadsmassor minskar snabbt när de stora maskinerna arbetar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med lokstallet börjar återfyllningen bli klar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fortfarande syns dock lastade dumprar rulla.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler fundament ska grävas ner innan spåren kan byggas upp igen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grop grävs, troligen för ett fundament.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet i norra delen av bangården sett från plankorsningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plankorsningen har Inlandsbanans nya anslutning kopplats ihop men den är i behov av spårriktning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundament som ska stå intill det nya spår 3 intill de växlar som senare ska placeras här grävs ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill plankorsningen har det dykt upp en ny huvudsignal av tillfällig art som ännu lyser rött bara mot vägtrafiken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla häststolpen 47a har gjort sitt när en grävmaskin ger sig på den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen gjorde visst motstånd, men kunde inte stå emot en kraftfull grävmaskin.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan stagen gått av kunde den horisontella delen på stolpen vikas ner och bort från spårområdet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När klockan närmar sig nio på kvällen är isoleringsarbetena i söder snart klara och gropen snart återfylld.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dumper tippar sin last varefter lastmaskinen jämnar ut materialet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder syns nu att växel 480 kommit på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen under det blivande spåret fram mot plattformen är klar och snart redo för makadam och spår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen läggs i norra delen av gropen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!