Pingsthelgen 2017

Under den kombinerade pingst- och nationaldagshelgen i början av juni 2017 genomfördes bangårdsprojektets antagligen enskilt största arbete. Hela södra bangårdsänden byggdes om under ett tre dygn långt trafikstopp med arbeten dygnet runt och därtill både för- och efterarbeten angränsande dygn. De gamla växlarna togs bort och hela området schaktades ur, dränering och isolering lades varefter den nya bankroppen byggdes upp. Ett mycket stort antal maskiner och en stor personalstyrka var involverade i arbetena. I och med ombyggnaden hamnar den sydligaste växeln längre söderut än tidigare eftersom spårlängden behöver bibehållas trots de nya länge växlarna som tillåter större hastigheter. Här kunde nu också de växlar som lades på plats redan sommaren 2016 nu kopplas ihop med resterande spår för att bilda en skyddsväxel från spåren för uppställning och växling mot de tre mötesspåren.

Under avstängningen genomfördes även ännu ett större schaktarbete i norra delen av bangården, i höjd med lokstallet. De gamla växlarna norr om mötesspåren ligger ännu kvar och norr om dessa upp mot plankorsningen i norra bangårdsänden utfördes schaktningen som förberedelse för kommande spår och växlar som läggs senare under sommaren. Djupschakten för dessa två spår utfördes parallellt med de nya spår som byggdes under hösten 2016 i höjd med lokstallet. Några förändringar av spårlayouten skedde inte här, det får vänta till kommande avstängningar.

Under avstängningen genomfördes även ett ställverksbyte för Gällivare driftplats från ställverk 85 till ställverk 95. Detta var antagligen den minst synliga åtgärden utåt under själva avstängningen, men fick en konsekvens för alla eftersom alla spårnummer nu ändrades till de slutgiltiga. Det nya plattformsspåret som byggdes 2016 bytte namn från spår 2 till spår 1 och resterande spår sänktes på motsvarande sätt ett steg ända ut till det under 2016 nybyggda spår 7 som nu fick sin slutliga benämning till spår 6.

Här följer vi arbetena från fredagsmorgonen den 2 juni då de intensiva arbetena startade med rivning av spår och kontaktledning. På lördagsförmiddagen den 3 juni stängdes plattformsspåret av och det totala trafikstoppet inleddes. Arbetena med schaktning, dränering, grundläggning och återuppbyggnad av spår pågick sedan ända fram till nationaldagens morgon på tisdagen den 6 juni då trafiken på plattformsspåret åter släpptes på. Här följer vi sedan också de fortsatta arbetena i södra bangårdsänden under onsdagen och torsdagen den 7 och 8 juni.

Bilder och filmer (600)

Söndag 4 juni 2017

I norra delen av bangårdsänden fortsätter återfyllnadsarbetet, dessutom sätts nya stolpfundament. 19 dgr
ID-nummer:  27713
Direktlänk: /bild/00027713/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet kring schaktgropen i höjd med lokstallet. 19 dgr
ID-nummer:  27714
Direktlänk: /bild/00027714/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena halvan av brygga 17 vid lokstallet ska nu också den lyftas ner. 19 dgr
ID-nummer:  27715
Direktlänk: /bild/00027715/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningarna är borttagna, men en del av hjälpkraftanläggningen måste demonteras innan bryggan kan tas bort. 19 dgr
ID-nummer:  27716
Direktlänk: /bild/00027716/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När ledningen har jordats kapas anslutningen på ena sidan av stolpen. 19 dgr
ID-nummer:  27717
Direktlänk: /bild/00027717/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Anslutningen med hållare för högspänningssäkringar demonteras. 19 dgr
ID-nummer:  27718
Direktlänk: /bild/00027718/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggdemontage utanför lokstallet. 19 dgr
ID-nummer:  27719
Direktlänk: /bild/00027719/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena kabeln har tagits bort och bryggan kan lösgöras. 19 dgr
ID-nummer:  27720
Direktlänk: /bild/00027720/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan har kapats och hänger nu fritt i kranens krok. 19 dgr
ID-nummer:  27721
Direktlänk: /bild/00027721/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utan att riva ner hjälpkraftledningen ledsagas nu bryggan ner mot marken. 19 dgr
ID-nummer:  27722
Direktlänk: /bild/00027722/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ena halvan av brygga 17 på väg ner. 19 dgr
ID-nummer:  27723
Direktlänk: /bild/00027723/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en brygga har nått marken. 19 dgr
ID-nummer:  27724
Direktlänk: /bild/00027724/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Personalen i liftmotorvagnen fortsätter arbeta på nästa brygga. 19 dgr
ID-nummer:  27725
Direktlänk: /bild/00027725/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler stolpfundament ska grävas ner. 19 dgr
ID-nummer:  27726
Direktlänk: /bild/00027726/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder har ett nytt spårspann förberetts på rälsen söder om bangården. 19 dgr
ID-nummer:  27727
Direktlänk: /bild/00027727/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt har makadam lagts ut där den sydligaste växeln ska ligga. 19 dgr
ID-nummer:  27728
Direktlänk: /bild/00027728/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden jämnas till med hjälp av lastmaskinens skopa. 19 dgr
ID-nummer:  27729
Direktlänk: /bild/00027729/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Färdig bädd för bangårdens sydligaste växel, den ska i sin helhet ligga söder om den gamla bangårdsänden. 19 dgr
ID-nummer:  27730
Direktlänk: /bild/00027730/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut syns bädden av fyllnadsmassor som jämnas till och vältas innan spåret ska byggas. 19 dgr
ID-nummer:  27731
Direktlänk: /bild/00027731/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit växer den nya södra bangårdsänden fram. 19 dgr
ID-nummer:  27732
Direktlänk: /bild/00027732/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter den sydligaste växeln ska en växel mot spåren för växling och uppställning följa och ansluta till de tidigare byggda spåren under stolparna som ligger till vänster. 19 dgr
ID-nummer:  27733
Direktlänk: /bild/00027733/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den färdiga bädden för växel 480, bangårdens nya sydligaste växel. 19 dgr
ID-nummer:  27734
Direktlänk: /bild/00027734/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr har rivningsarbetet tagit en paus och en ny bryggdel monteras på en så kallad häst. 19 dgr
ID-nummer:  27735
Direktlänk: /bild/00027735/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den horisontella delen skruvas fast i stolpen. 19 dgr
ID-nummer:  27736
Direktlänk: /bild/00027736/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under brygga 19 sätts ett stolpfundament för en stolpe som ska bära bryggans efterträdare. 19 dgr
ID-nummer:  27737
Direktlänk: /bild/00027737/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gångbron vid stationshuset är nu de flesta bryggorna kortade över de spår som inte längre har kontaktledning, dock inte brygga 7 närmast i bild. 19 dgr
ID-nummer:  27738
Direktlänk: /bild/00027738/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en del av den nya växelförbindelsen norr om gångbron börjar framträda. 19 dgr
ID-nummer:  27739
Direktlänk: /bild/00027739/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De långa sliprar som inte kunde läggas in medan den gamla plattformen fanns kvar har nu kommit på plats och trafiken på plattformsspåret behöver därmed inte påverkas under det fortsatta bygget av växelförbindelsen. 19 dgr
ID-nummer:  27740
Direktlänk: /bild/00027740/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När klockan nu närmar sig sex på kvällen täcks allt mer av schaktgropen i söder av isolering. 19 dgr
ID-nummer:  27741
Direktlänk: /bild/00027741/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt fylls gropen nu direkt från sidan strax söder om plattformen. 19 dgr
ID-nummer:  27742
Direktlänk: /bild/00027742/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolerat och snart klart för återfyllning. 19 dgr
ID-nummer:  27743
Direktlänk: /bild/00027743/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan fyllnadsmassorna kommer på plats läggs också kabelkanaler mellan kabelbrunnarna. 19 dgr
ID-nummer:  27744
Direktlänk: /bild/00027744/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor tippas i gropen så att tågen snart kan rulla här igen. 19 dgr
ID-nummer:  27745
Direktlänk: /bild/00027745/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lagret av fyllnadsmassor minskar snabbt när de stora maskinerna arbetar. 19 dgr
ID-nummer:  27746
Direktlänk: /bild/00027746/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med lokstallet börjar återfyllningen bli klar. 19 dgr
ID-nummer:  27747
Direktlänk: /bild/00027747/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fortfarande syns dock lastade dumprar rulla. 19 dgr
ID-nummer:  27748
Direktlänk: /bild/00027748/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler fundament ska grävas ner innan spåren kan byggas upp igen. 19 dgr
ID-nummer:  27749
Direktlänk: /bild/00027749/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grop grävs, troligen för ett fundament. 19 dgr
ID-nummer:  27750
Direktlänk: /bild/00027750/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet i norra delen av bangården sett från plankorsningen. 19 dgr
ID-nummer:  27751
Direktlänk: /bild/00027751/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plankorsningen har Inlandsbanans nya anslutning kopplats ihop men den är i behov av spårriktning. 19 dgr
ID-nummer:  27752
Direktlänk: /bild/00027752/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundament som ska stå intill det nya spår 3 intill de växlar som senare ska placeras här grävs ner. 19 dgr
ID-nummer:  27753
Direktlänk: /bild/00027753/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill plankorsningen har det dykt upp en ny huvudsignal av tillfällig art som ännu lyser rött bara mot vägtrafiken. 19 dgr
ID-nummer:  27754
Direktlänk: /bild/00027754/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla häststolpen 47a har gjort sitt när en grävmaskin ger sig på den. 19 dgr
ID-nummer:  27755
Direktlänk: /bild/00027755/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen gjorde visst motstånd, men kunde inte stå emot en kraftfull grävmaskin. 19 dgr
ID-nummer:  27756
Direktlänk: /bild/00027756/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan stagen gått av kunde den horisontella delen på stolpen vikas ner och bort från spårområdet. 19 dgr
ID-nummer:  27757
Direktlänk: /bild/00027757/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När klockan närmar sig nio på kvällen är isoleringsarbetena i söder snart klara och gropen snart återfylld. 19 dgr
ID-nummer:  27758
Direktlänk: /bild/00027758/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dumper tippar sin last varefter lastmaskinen jämnar ut materialet. 19 dgr
ID-nummer:  27759
Direktlänk: /bild/00027759/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder syns nu att växel 480 kommit på plats. 19 dgr
ID-nummer:  27760
Direktlänk: /bild/00027760/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen under det blivande spåret fram mot plattformen är klar och snart redo för makadam och spår. 19 dgr
ID-nummer:  27761
Direktlänk: /bild/00027761/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen läggs i norra delen av gropen. 19 dgr
ID-nummer:  27762
Direktlänk: /bild/00027762/
Fotodatum: den 4 juni 2017
Publicerad: den 19 november 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!