Gällivare vid lågfjället Dundrets fot utgör knutpunkt mellan Malmbanan och Inlandsbanan. Här ansluter dessutom den milslånga järnvägen från Vitåfors – utlastningsplats för LKAB:s gruva i Malmberget – genom ett triangelspår till Malmbanan medan den tidigare järnvägen till Malmberget och Tingvallskulle är uppriven sedan flera decennier. Malmbanan från Luleå kommer in från sydost och korsar Vassaraälven innan den når bangården som ligger i sydost-nordvästlig riktning mellan centrala Gällivare i nordost och Vassaraälven och Vassaraträsk i sydväst. Banorna från Porjus, Kiruna, Koskullskulle och tidigare Malmberget strålar samman vid nordvästra bangårdsänden.
Stationshuset är en stor timrad träbyggnad i fornnordisk stil som ligger på bangårdens nordöstra sida centralt på orten. Här finns en äldre gångbro över bangården mot Vassaraträsk och en bro över Vassaraälven mot Andra sidan. Norr om stationshuset finns också ett gammalt godsmagasin och längre mot nordväst på andra sidan bangården också den gamla lokstationen med sitt rundstall. Bangården har idag sex genomgående spår, tre mötesspår för 750 meter långa tåg varav ett plattformsspår med två plattformslägen med möjlighet för persontågsmöte, två elektrifierade spår för växling och uppställning samt ett oelektrifierat spår för uppställning, lossning och lastning.
Bangården genomgick en total ombyggnad från våren 2016 till hösten 2017 med efterarbeten under sommaren 2018. Ombyggnaden beskrivs i en separat dokumentation, medan bilder tagna såväl före som efter ombyggnaden finns i de andra sidorna här nedan med geografiska och tematiska avgränsningar.