Oktober 2016

I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.

I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.

Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.

Bilder och filmer (506)
Bild 211–240

Tisdag 11 oktober 2016

Mitt emot stationshuset är det till synes ett virrvarr av kablar som hindrar färdigställandet av grundläggningen för spåret.  5 år
ID-nummer:  25374
Direktlänk: /bild/00025374/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut längs den nya plattformen norr om stationshuset med resterna av den gamla huvudplattformen till höger.  5 år
ID-nummer:  25375
Direktlänk: /bild/00025375/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot nordväst från samma del av plattformen.  5 år
ID-nummer:  25376
Direktlänk: /bild/00025376/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot söder från plattformens norra ände.  5 år
ID-nummer:  25377
Direktlänk: /bild/00025377/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Djupschaktningen har gått framåt och norra delen av gropen har börjat återfyllas.  5 år
ID-nummer:  25378
Direktlänk: /bild/00025378/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dumper tippar sitt lass i anslutning till gropen.  5 år
ID-nummer:  25379
Direktlänk: /bild/00025379/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen fördelar ut materialet medan dumpern hämtar ett nytt lass.  5 år
ID-nummer:  25380
Direktlänk: /bild/00025380/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plattformen grävs fler tillfälligt placerade gamla kablar ned för att inte skadas under vintern.  5 år
ID-nummer:  25381
Direktlänk: /bild/00025381/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot arbetena i höjd med lokstallet från norra plattformsänden. Växlarna i förgrunden som utgör den gamla bangårdens norra växelförbindelser kommer att vara i drift till projektets slutskede i slutet av sommaren 2017.  5 år
ID-nummer:  25382
Direktlänk: /bild/00025382/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelförbindelsen tvärs över norra delen av bangården som kortades av närmast i bild i början av projektet blir kvar ännu ett knappt år för fyra spår medan djupschaktning för nya växlar pågår längst bort vid spår 5 och 6.  5 år
ID-nummer:  25383
Direktlänk: /bild/00025383/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid lokstallet har två spår byggts om medan de andra två kvarvarande byggs om nästa sommar.  5 år
ID-nummer:  25384
Direktlänk: /bild/00025384/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I det gamla omformarspårets sträckning byggs nu det nya stickspåret, vy från plankorsningen.  5 år
ID-nummer:  25385
Direktlänk: /bild/00025385/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans spår har inte används under en tid då spåren varit kapade längre söderut, därför behöver viss rensning ske i plankorsningen.  5 år
ID-nummer:  25386
Direktlänk: /bild/00025386/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbygge i olika faser, något behövde visst grävas ned under den lagda isoleringen som tillfälligt fick lyftas undan.  5 år
ID-nummer:  25387
Direktlänk: /bild/00025387/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blivande stickspåret har i övrigt nu försetts med ett lager makadam ovanpå isoleringen.  5 år
ID-nummer:  25388
Direktlänk: /bild/00025388/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans spår har åter knutits ihop och riktats men viss spårsvetsning återstår. Övergången mellan nytt och gammalt spår är tillfällig då Inlandsbanan får en ny anslutning till bangården nästa år och det gamla spåret då rivs och ersätts av en ny växelförbindelse.  5 år
ID-nummer:  25389
Direktlänk: /bild/00025389/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbädden sedd norrut.  5 år
ID-nummer:  25390
Direktlänk: /bild/00025390/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Begagnade träsliprar har sorterats ut och lagts upp på Inlandsbanans spår intill.  5 år
ID-nummer:  25391
Direktlänk: /bild/00025391/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sydligaste delen av stickspåret som snart ska få sitt spår.  5 år
ID-nummer:  25392
Direktlänk: /bild/00025392/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av sliprar för stickspåret påbörjas från norr.  5 år
ID-nummer:  25393
Direktlänk: /bild/00025393/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utplaceringen sker både maskinellt och manuellt.  5 år
ID-nummer:  25394
Direktlänk: /bild/00025394/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När slipern lagts ut justeras positionen manuellt.  5 år
ID-nummer:  25395
Direktlänk: /bild/00025395/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så börjar konturerna av det nya stickspåret kunna anas.  5 år
ID-nummer:  25396
Direktlänk: /bild/00025396/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill bangården skärs den gamla bortrivna rälsen upp i mindre bitar för borttransport.  5 år
ID-nummer:  25397
Direktlänk: /bild/00025397/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En effektiv skärbrännare får rälsen att dela sig med sprakande gnistkaskader.  5 år
ID-nummer:  25398
Direktlänk: /bild/00025398/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen har åter kommit på plats längst i norr och läggningen av makadam kan fortsätta.  5 år
ID-nummer:  25399
Direktlänk: /bild/00025399/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även sliprarna blir fler och fler på makadambädden längre söderut.  5 år
ID-nummer:  25400
Direktlänk: /bild/00025400/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget av stickspåret går framåt på kvällen.  5 år
ID-nummer:  25401
Direktlänk: /bild/00025401/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid plattformen går även bygget av räcket framåt.  5 år
ID-nummer:  25402
Direktlänk: /bild/00025402/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rören som ska fästa räcket i marken har kommit ner i sina hål.  5 år
ID-nummer:  25403
Direktlänk: /bild/00025403/
Fotodatum: den 11 oktober 2016
Publicerad: den 14 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 271–300