I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)

Schaktgropen vid kilometer 1313 sedd från plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här grundläggs för två nya växlar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det nya stickspåret tar form i det gamla omformarspårets sträckning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det nybyggda blivande stickspåret kopplas tillfälligt ihop med det gamla omformarspåret vid plankorsningen så att det kan användas som tidigare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det blivande stickspåret saknar ännu makadam.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåret sett i riktning mot plankorsningen med skarven mot det gamla spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett nytt stolpfundament har också kommit på plats intill stickspåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det nya spåret sett mot sydost.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppbyggnaden av spåret från isolering till räls syns här som i genomskärning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den sammankopplade infarten från Inlandsbanan som kommer att användas så här fram till nästa sommar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det nya stickspåret sett från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stickspåret ansluts till övriga spår i den nya växelförbindelsen, stickpåret kommer också att fungera som skyddsspår mot det nya mötesspåret med högre hastighet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stickspåret sett från söder nära växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växelförbindelsen med stickspåret till vänster.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söder om växlarna är de båda nylagda spåren nu så gott som klara.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda spåren från lokstallet är avskurna från resten av bangården och en tillfällig väg för transporter har byggts över dem.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En växel ligger och väntar på utplacering öster om lokstallet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktgropen vid kilometer 1313 sydost om lokstallet sedd från nordväst, här ska spåret från lokstallet kopplas samman med övriga spår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det upprivna spåret från lokstallet sett från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktgropen breddas allt mer längre söderut där den nya växeln mellan spår 5 och spår 6 ska läggas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen har börjat återfyllas i norr i virrvarret av nytt och gammalt, spåränden som ska kopplas samman med spåret från lokstallet i en växel skymtar mitt i bild.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Berget av bortschaktade massor växer sig allt större.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Intill bangården finns kontaktledningsdetaljer nu på lager.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Området som snart ska schaktas för nya växlar sett från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här ska växeln mellan spår 6 och det nya spåret 7 sydväst om gamla spår 6 ligga.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gamla kablar som måste vara kvar ställer till en del besvär när schaktning ska utföras i en gammal bangård.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot sydost från samma plats som ovan, här byggs spår 6 till vänster om kablarna och senare spår 7 till höger där grävmaskinen står.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sträckningen för det nya spåret kan anas med ledning av stolpfundamenten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut mot området som ska schaktas för de nya växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 6 återuppbyggs med ny grundläggning, dock ingen djupschakt så det rör sig om ett spår för växling och uppställning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från samma plats med sträckningen för spår 6 mitt i bild, spår 7 hamnar vid vänster bildkant.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sträckningen för spår 7 sedd norrut med fundamenten för portalen för kontaktledningens slut närmast.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Makadam ovanpå isoleringen för spår 6 med högspänningskablarna i förgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den färdiga bädden för spår 6 med brygga 7 vars kablar vållat visst arbete närmast.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 6 kommer att hamna under de nya kontaktledningsbryggorna medan spår 7 som läggs vid höger bildkant inte får någon ledning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya banvallen under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bankroppen för spår 6 sedd norrut intill gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot sydost under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra delen av spår 6 byggs, spår 7 läggs i högra delen av bilden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det nya spåret byggs under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längst i söder på spår 6 är grundläggningen inte riktigt klar där den nya makadamen har körts in.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 486 vid södra bangårdsänden ska binda samman spår 5 och 6 men ligger utanför den gamla bangården och är inte inkopplad med övriga spår ännu.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den utvidgade delen av bangården i söder sedd mot sydost.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Skyddsspåret i söder ligger klart men inte inkopplat ännu.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd från söder med skyddsspåret, skyddsväxeln och växeln mellan spår 5 och 6 i förgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktning pågår i norra änden av spår 5.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det rör sig om djupschakt här där växlar ska ligga.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Massorna körs iväg med lastbil.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre norrut i schaktgropen pågår arbeten med dränering
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I väntan på nästa lastbil.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!