I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)
Grävarbeten pågår nu där spåret mot lokstallet ska ligga.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggning för anslutningen till lokstallet, här ska det också fortsatt ligga en spårspärr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här tippas de relativt begränsade massorna direkt på marken intill.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen längre söderut i detaljvy.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hål i bangården som snart ska fyllas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spåren 6 och 7 sedda söderut från gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samma två spår sedda norrut från gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot de nylagda växlarna, de tre spåren 7, 6 och 5 som återstår att koppla samman syns i bildens nedre del.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen sedd från söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra änden av spår 7 som ännu inte kopplas ihop med spår 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningsarbetet i norra änden av spår 5, 6 och 7 är färdigt och gropen återfylls.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya krossmassor körs fram.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den stora högen av uppgrävda massor strax nordväst om gångbron ska nu fraktas bort med lastbilar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllningen av gropen har påbörjats, men här måste åter hänsyn tas till kablar som ska fortsätta vara i drift under bygget.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett lass töms i gropen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen sedd från norr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten med att gräva ner kabelbrunnar pågår vid spåranslutningen till lokstallet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelbrunnar grävs ner, spåret mot lokstallet har ännu inte återuppbyggts.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen fortsätter längre söderut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ramp byggs över de gamla kablar som ska sparas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Flera fundament och brunnar har redan placerats ut tidigare och spåren byggs nu mellan dessa.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett från gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De tre spåren som ska kopplas samman med växeln på norra sidan av gropen syns i bildens nedre del, grund schaktning pågår till vänster för spår 7.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spåren sedda söderut från gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I den södra bangårdsänden kommer de stora förändringarna att ske i början av sommaren 2017.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringsarbetet har återupptagits i norra änden av spår 6 sedan schaktningen blivit klar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen är nu i stort sett fylld med de krossmassor som ska ligga under makadamen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett lass tycks dock behövas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu färdigställs schaktningen för spåren 6 och 7 fram till växlarna i norr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera material för de nya spårens grundläggning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spårens lägen börjar framträda. Spår 5 läggs parallellt med spår 4 närmast, spår 6 närmast bakom stolpfundamentet nära bildens mitt och spår 7 längs med den bortre kanten bort mot grävmaskinen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid lokstallets infartsspår fortsätter grävarbetena.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen ska fyllas ännu lite mer och en nedfartsramp görs i ordning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning för norra änden av spår 7.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Berg av olika slag i Gällivare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dagens vy från gångbron norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår för sista biten av spår 7, isolering pågår på spår 6 och grunden för norra delen av spår 5 byggs.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena pågår ostört av den trafik som passerar på andra sidan bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra bangårdsänden i ett spännande novemberljus.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Frostig morgon i Gällivare och spåret in till lokstallet har nu byggts upp igen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därtill har kontaktledningsstolpar satts upp på de fundament som hittills kommit på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya stolpar i södra änden av spår 7.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya stolpar norr om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbäddarna är i stort sett klara för att lägga spår och den sista växeln här.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här syns nu tydligt hur spåren ska ligga.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den mot sydväst utökade bangården börjar ta form.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy längs spår 6 upp mot norra änden där det första ska gå samman med spår 7 för att sedan ansluta till spår 5 i den växel som redan kommit på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya stolparna på bangården sedda från plattformen strax nordväst om stationshuset, notera den tillfälliga U-tavlan långt före plattformens slut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya stolpfloran sedd från norra änden av plattformen söderut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läget för en ny brygga vid kilometer 1313 kan anas med ledning av de stolpar som satts upp.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!