I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)

Läggning av växlar pågår i höjd med lokstallet på morgonen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 458 har redan kommit på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 459 har körts fram till sin position och ska nu mätas in.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mätinstrumentet placeras på rälsen medan den ännu hänger i luften.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre söderut pågår arbete med att lägga räls och att skapa en stabil bädd för ännu ett spår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Makadambädden vältas ända fram till den nylagda växeln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nytt spår byggs i samma sträckning som det rivna spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ny räls fästs i de utlagda sliprarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlarna 458 och 459 kommer att utgöra utfart norrut från de tre spåren för växling och uppställning över till mötesspåret som senare ska heta spår 3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Finjustering av växelns läge pågår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Till och med en tumstock kan komma till användning när växeln ska passas in.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln har lagts ner och läget kontrolleras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även ögonmåttet kan komma väl till pass.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så ska även den andra änden av växeln, eller snara växeldelen, passas in med millimeterprecision.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även denna sida har landat.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler sliprar tillhörande växeln körs fram.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprar som ska ligga intill de färdigbyggda delar som lagts på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler sliprar märkta med växelns nummer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårläggningsmaskinen har släppt taget om växeln och ska nu hämta ännu en del av den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen rullar bort från korsningsdelen av växeln som nu är på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen körs bort för att hämta delen med själva växeltungorna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Samtidigt körs den spårgående traktorn in på spårområdet för att hjälpa till med att lägga sliprar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den kortare tungdelen av växeln hämtas upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeldelen har krokats fast under maskinen som nu börjar röra sig mot växelns plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen är radiostyrd så att operatören kan ha full koll på framfarten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprar av olika längd sorteras upp för att läggas ut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det är långsliprar till det lilla utrymmet mellan de två växlarna som ska placeras ut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprarna placeras ut i samspel med maskinföraren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Samtidigt är den andra delen av växeln på väg fram till sin plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En första långsliper har kommit på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En till är på väg fram.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeldelen är framme vid sin plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den läggs ned och ska också mätas in.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det breda partiet där växlarna möts byggs på plats och levereras inte färdigt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med hjälp av spett skjuts sliprarna på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliper efter sliper lyfts på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spetten kommer åter till användning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya växelförbindelsen sedd från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hela växel 458 sedd från söder med växel 459 i bakgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Norr om växlarna återstår ännu en del arbete för att få spåren farbara, men det är endast Inlandsbanans utfart som är genomgående och trafiken där är begränsad.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I södra delen av arbetsområdet vid lokstallet kopplas det nya spåret ihop med det gamla vid växeltransversalen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetet pågår samtidigt som växlarna är öppna för trafik, här passerar spärrfärden mot Vitåfors.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vagnarna mot Vitåfors är exempel på trafik som senare kommer att använda den nya växelförbindelsen som lagts ut idag.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 459 sedd från nordväst.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På eftermiddagen är växelläggningen klar och spårbygge pågår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växel 459 närmast och bakom sliperstraven skymtar växel 458.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett stolpfundament ligger och väntar på sin slutgiltiga utplacering.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växlarna sedda från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsbitar med isolerskarvar har nu lagts in mellan de två växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söder om växel 458 läggs träsliprar ut för det nya spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!