Bilder och filmer (149)

Arbeten pågår vid växlarna som blir norra änden på de tre yttersta spåren på bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En växel har lagts ut där spår 7 ska ansluta till spår 6.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Räls läggs ut för att sammanbinda växeln med resten av det återuppbyggda spår 6. Även spår 5 har återuppbyggts i den tidigare rivna norra delen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten vid övergången mellan ej ombyggt spår 5 och förbindelsen till de nya växlarna. Hela spår 5 flyttas något i sidled nästa år så förbindelsen blir ett provisorium över vintern.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två växlarna som knyter ihop spår 5, 6 och 7, det sistnämnda spåret är inte byggt ända fram till växeln här.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre norrut har spåret till lokstallet nu återuppbyggts efter att ha varit rivet ett par månader.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetsplatsen sedd från norr.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Motsvarande vy något längre söderut, där traktorn står skall även spår 7 byggas ända fram till växeln bakom dvärgsignalerna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsarbete på spår 6.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd söderut, spårriktaren på spår 6 har kommit in från söder där spåranslutningen är klar sedan tidigare.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårsvetsning pågår så länge nya spår byggs.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Termitreaktionen har startat.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den heta smältan står för det starkaste ljuset under svetsningen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 6 saknar ännu räls på en kort sträcka, bakom det ska den återstående delen av spår 7 byggas.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetena sedda från öster.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut längs med bangården från samma plats på den nya plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningsarbeten i södra änden av spår 6.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

På plattformen har en nyhet dykt upp, ja till och med tre. Elektoniska informationstavlor har inte funnits på plattformarna tidigare, men nu finns en vid blivande spår 1a i söder och två vid blivande spår 1b i norr. Plattformsspåret heter dock ännu 2 ända till nästa sommar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya informationsskyltar över plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norr avslutas kontaktledningen över spår 6 strax söder om växlarna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningsarbete på norra delen av spår 6 i växeln mot spår 7.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårriktaren arbetar på spår 5 i övergången mellan de nya växlarna och den ännu inte ombyggda huvuddelen av spår 5.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetsområdet med växlarna mellan spår 5, 6 och 7. Bryggorna 11 och 12 närmast kortades ned tidigare i höst och nya stolpar får bära kontaktledningen här.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även vid växeln mot lokstallet finns en ny kontaktledningsstolpe, men den ersatte en gammal på ungefär samma plats och brygga 13 var inte längre före ombyggnaden heller.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst från plattformsänden med den nya bryggan som i slutet av augusti ersatte brygga 14 närmast.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårriktaren i arbete på spår 5.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårriktaren befinner sig i den kurva som uppstått där spår 5 binds ihop från växlar i det blivande något sidoförflyttade läget av spåret till den ännu inte ombyggda delen av spåret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En av liftmotorvagnarna vid änden av kontaktledningen i norra delen av spår 6.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I södra delen av spår 6 rullas ny bärlina ut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den andra liftmotorvagnen är kvar i södra änden med andra änden av samma lina.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ledningen hängs tillfälligt upp i de gamla stolparna, nästa sommar ersätts de av nya.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Liftmotorvagnen i södra änden av bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra bangårdsänden sedd från öster, här har nu en stoppbock placerats på det utplacerade men ännu inte inkopplade skyddsspåret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De gamla växlarna i södra bangårdsänden ligger kvar till nästa år, men några nya har lagts ut i den nya växelgatan bakom dem.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Skyddsspåret och vändplanen intill det tillhörde årets nyheter vid södra bangårdsänden, nästa år rivs alla gamla växlar och ersätts med nya i nya lägen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningen på spår 5 och delar av spår 6 har återställts.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ny kontaktledning i gamla stolpar, nästa år försvinner även resterande gamla gröna kontaktledningsstolpar och bryggor.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ombyggnaden av Gällivare bangård går in i vinterdvala med nya spår på båda sidor om de tre ännu inte ombyggda spåren i mitten.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningen på spår 6 avslutas med en elspärrtavla vid brygga 4.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya stationshusmiljön i vinterskrud.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De nya växlarna utanför stationshuset är klovade då de ännu inte leder någonstans, bakom dem ligger en mängd kablar som skyddats bäst det går inför vinterns snöröjning.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy från den nya plattformen vid spår 2 mot höstens sista arbeten där spåren 5, 6 och nya spår 7 kopplas samman med växlar ungefär där växlarna mellan spåren fanns förut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De nyinlagda växlarna mellan spår 5, 6 och 7 sedda från den nya plattformens nordligaste del. De två närmaste kontaktledningsbryggorna kortades innan grävarbetena startade här och ledningarna har nu delvis monterats i nya stolpar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Anslutningen till lokstallet är återställd, men numera utan elektrifiering.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården har åter sex spår trots att spår 1 fick ge plats åt den nya plattformen varifrån bilden togs.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten i växeln mellan nyuppbyggda spår 6 och helt nya spår 7. Det senare blivande uppställningsspåret är inte ännu genomgående och inte heller elektrifierat ännu.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En spårspärr har lagts in i nya spår 7 nära växeln och en huvuddvärgsignal för spår 6 och en dvärgsignal för spår 7 monterats.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De senast byggda spåren strax söder om växlarna i ett numera trots små snömängder ändå ganska vintrigt Gällivare.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dvärgsignalerna vid norra änden av spår 6 och 7.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot den nyligen färdigställda delen av bangården från gångbron.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!