I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)
På plattformen fortsätter arbetena med räcket, här justeras slänten bakom plattformen från den gamla lastkajen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räckesstolparna justeras in till rätt höjd.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya bänkarna strax söder om stationshuset, och fler sätts upp längre söderut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bänkarna närmast nordväst om stationshuset ska nu gjutas fast.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning för det nya spåret 7 utanför spår 6 har nu påbörjats från norr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liksom för spår 6 schaktar man relativt grunt för detta blivande uppställningsspår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utvidgning av bangården pågår till ett område som inte haft spår sedan en tidigare spårsanering.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här används lastbilar för att förflytta massorna till upplagen intill bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av många grävmaskiner som används på bygget.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden av spår 6 påbörjas nu spårbygge ovanpå den färdiga bankroppen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 6 byggs med träslipers som nu läggs ut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt justeras makadambäddens höjd längre norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Olika schaktarbeten på bangården med djupschaktningen närmare lokstallet längst bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bergen av schaktmassor växer intill bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbygge för det nya spår 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna läggs ut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite mer makadam läggs ut för att bädden ska få rätt höjd.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med lastmaskinen justeras ytan.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr schaktas nu även massor bort mellan spår 6 och nya spår 7.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strängen mellan spåren tas bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor fraktas bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena sedda från gångbron mot nordväst.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen för spår 7 har nu färdigställts norr om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbygge pågår på spår 6 där befästningar läggs ut och monteras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Djupschakten i norra delen av spår 5 och 6 fortsätter.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av gropen pågår arbeten med dränering och därefter återfyllning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massor av massor förflyttas inom området.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam läggs för det nya spåret 7.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om gångbron fortsätter schaktningen för spår 7.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropens botten vältas efter schaktning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda spåren växer fram.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarnas läge måttas ut för spår 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nivån på den nya makadambädden ovanpå isoleringen på spår 7 kontrolleras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning för det nya spåret utanför den gamla bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastbilar i skytteltrafik krävs för att kunna hantera massorna som grävs upp.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena söder om gångbron denna gråmulna dag.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena norr om gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två parallella spårbyggen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Botten på schakten för spår 7 justeras med en lastmaskin.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadambädden för spår 7 justeras med lastmaskin efter mätningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen i södra delen av arbetsområdet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på dagen har spårbygget på spår 6 gått framåt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen för spår 7 har snart nått fram till södra änden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska spår 7 gå ihop med spår 6 i en växel till vänster om grävmaskinen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktbotten på vilken det nya spåret ska byggas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av sliprar för spår 6 närmar sig norra delen av sträckan som förberetts.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten med dränering i den djupschaktade delen vid kilometer 1313.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Djupschakten går vidare på eftermiddagen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Krossmassor fylls intill teknikhuset vid kilometer 1313.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!