I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)
Vid lokstallet har två spår byggts om medan de andra två kvarvarande byggs om nästa sommar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I det gamla omformarspårets sträckning byggs nu det nya stickspåret, vy från plankorsningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans spår har inte används under en tid då spåren varit kapade längre söderut, därför behöver viss rensning ske i plankorsningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbygge i olika faser, något behövde visst grävas ned under den lagda isoleringen som tillfälligt fick lyftas undan.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blivande stickspåret har i övrigt nu försetts med ett lager makadam ovanpå isoleringen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans spår har åter knutits ihop och riktats men viss spårsvetsning återstår. Övergången mellan nytt och gammalt spår är tillfällig då Inlandsbanan får en ny anslutning till bangården nästa år och det gamla spåret då rivs och ersätts av en ny växelförbindelse.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbädden sedd norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Begagnade träsliprar har sorterats ut och lagts upp på Inlandsbanans spår intill.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sydligaste delen av stickspåret som snart ska få sitt spår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av sliprar för stickspåret påbörjas från norr.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utplaceringen sker både maskinellt och manuellt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När slipern lagts ut justeras positionen manuellt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så börjar konturerna av det nya stickspåret kunna anas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill bangården skärs den gamla bortrivna rälsen upp i mindre bitar för borttransport.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En effektiv skärbrännare får rälsen att dela sig med sprakande gnistkaskader.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen har åter kommit på plats längst i norr och läggningen av makadam kan fortsätta.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även sliprarna blir fler och fler på makadambädden längre söderut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget av stickspåret går framåt på kvällen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid plattformen går även bygget av räcket framåt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rören som ska fästa räcket i marken har kommit ner i sina hål.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nytt ljus över Gällivare när såväl plattformsbelysning som de nya ljusskyltarna har tänts.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nyuppsatta skyltarna fått sin bakgrundsbelysning tänd.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshusplanen med nya lysande skyltar i skymningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räckets fästen har kommit ner i jorden även vid södra bangårdsänden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut har även stolparna kommit på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen för det återuppbyggda spår 6 sedd norrut från gångbron, kablarna vid brygga 7 kräver extra omsorg.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering har lagts upp förbi brygga 6.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder har makadam börjat läggas ovanpå isoleringen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett tåg ankommer till Gällivare där planen framför stationshuset nu är klar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nyligen sammankopplade spåret i Inlandsbanans infart från Jokkmokk kom också snabbt till användning när ett kalktåg rullar in på det spåret vid lunchtid.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i norra änden av det nya stickspåret i norr täcks nu isoleringen med makadam.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av makadam i södra änden av spår 6 fortsätter.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utläggningen sker med lastmaskin.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett lass tippas varefter ytan jämnas till.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den lagda isoleringen längre norrut tycks dock ha hamnat fel och avlägsnas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan makadamen kommit på plats kan eventuella misstag enkelt rättas till genom att isoleringsplattorna som lagts löst på marken tillfälligt läggs åt sidan.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En del av en ny bänk ligger på plattformen och vittnar om kommande arbeten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några av de övertäckta spårnummerskyltarna har nu också fått handskrivna spårnummer.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spår 6 har isoleringen åter kommit på plats och bygget av spårbädden går vidare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadambädden börjar bli redo för spårläggning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även söderut är det mesta klart för spårläggning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelhärvan i höjd med stationshuset har nu dolts under den nya banvallen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två bänkar har monterats på plattformen strax söder om stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bänkarna gjuts fast sedan hål tagits upp i plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundamenten har gjutits i hålen men betongen har inte härdat färdigt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill har också fästen för räcket monterats på den bakre kanten på plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy från plattformens södra ände där räckets stolpar nu har kommit på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även omkring väderskyddet har stolpar satts upp.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bänkarna strax söder om stationshuset som nyligen gjutits fast.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även norr om stationshuset placeras två bänkar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!