I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)
De två nya spåren ligger ännu utan makadam, men de är i det närmaste färdigsvetsade och nya signaler börjar komma på plats.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något avslutande svetsarbete pågår vid anslutningen till stickspåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 458 sedd från söder, växeln blir den sydligaste i växelförbindelserna kring plankorsningen i norra delen av bangården där fyra spår ska bli två genom korsningen och sedan åter fyra nordväst om den.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 458 närmast har fast korsningsspets medan växel 459 i det blivande långa mötesspåret har rörlig korsning.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av växel 458, notera övergången till träslipers på det nylagda spåret vidare söderut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två nya spåren sedda mot sydost från samma plats som ovan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot de nya växlarna längre söderut, här finns också en del av det gamla stickspåret närmast lokstallet kvar.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya skylten som hänvisar till ersättningstrafik har nu vänts åt rätt håll, ut mot gatusidan av stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skylten söder om stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande skylt finns också under gångbron väster om stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hänvisning till ersättningstrafik utanför stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utsikt söderut från gångbron, ytan utanför stationshuset håller nu på att beläggas med plattor.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I motsatt riktning ser vi den nya plattformen. Intill den håller marken nu på att återställas.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen som använts för att göra hål för räcket i plattformens bakre kant står parkerad vid södra plattformsänden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset arbetar man för att slutföra ytbeläggningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En rad gatsten återstår, förutom plattläggning där den gamla kontaktledningsstolpen står som får vänta tills den kan tas bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid den avkortade brygga 11 har schaktningen ännu inte kommit igång på allvar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar har frilagts och skyddats med rör och längre norrut pågår fortsatt förberedelser för schaktning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med lokstallet håller de nya spåren och växlarna på att färdigställas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena med det nya stickspåret i omformarspårets tidigare sträckning pågår söder om plankorsningen i norra bangårdsänden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Området har schaktats ur grunt och kablar av olika grad av användning ligger längs med kanten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Botten av schaktgropen isoleras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen har hittills nått fram till signalerna som föregår plankorsningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning och isolering för det nya stickspåret i norra bangårdsänden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs under den del som är grundare schaktad.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kort sträcka återstår mellan gammalt och nytt spår i Inlandsbanans infart.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En traktorgrävare jämnar till ytan mellan det gamla och det nya spåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska träsliprar läggas in och spåret byggas ihop.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett från söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gammal räls körs bort från bangården på lastbil.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya växlarna och spåren söder om dessa har makadamiserats men ännu inte riktats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett stort lager av krossmassor läggs upp söder om lokstallet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder har de två nybyggda spåren anslutits till resten av bangården på samma sätt som de gamla.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya växelförbindelsen sedd på avstånd från söder med det gamla något avkortade stickspåret närmast lokstallet i förgrunden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelförbindelsen med en del av det nya stickspåret i omformarspårets gamla sträckning till vänster.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Träsliprar läggs för att binda samman Inlandsbanans spår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliper för sliper byggs spåret ihop.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya underlägg läggs på sliprarna.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna är redo för att lägga räls.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En första räl lyfts fram.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälen läggs på plats på sliprarna.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En andra räl körs fram med traktorgrävaren.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälerna har båda en övergång mellan olika rälstyper.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälerna ska nu fästas i sliprarna och rälsen sammanfogas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Viss stoppning av spåret för att få det jämnt kommer att behövas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Befästningar knackas på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detta blir en tillfällig övergång mellan Inlandsbanans spår och det som senare ska bli en del av ett nytt mötesspår för tung trafik i högre hastighet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya stickspåret byggs söder om plankorsningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans spår byggs ihop.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset fortsätter den återstående stensättningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!