I början av månaden asfalterades plattformens större ytor och ytskiktet blev därmed klart. Här fortsatte arbetena sedan med ett nytt räcke längs plattformens bakre kant samt med att sätta upp nya bänkar med jämna mellanrum längs den långa plattformen.
I övrigt koncentrerades månades arbeten till motsatt sida av bangården. Redan på månadens första morgon lades nya växlar in på Inlandsbanans spår och omformarspåret i höjd med lokstallet, en del av de nya växlar som ska utgöra den nya norra bangårdsänden. Schaktningen i det tidigare omformarspåret fortsatte sedan upp till plankorsningen då detta spår ska göras om till ett stickspår på nya bangården.
Därefter flyttades schaktmaskinerna söderut och öppnade en ny djupschakt med början från kilometer 1313 vid södra änden av den växelförbindelse som går tvärs över bangården här och som blir kvar där till byggets slutskede. Här lades grunden för tre nya växlar som ska binda samman spåren 5, 6 och det nya spår 7 med nämnda växlar och spåret till lokstallet. Längre söderut pågick samtidigt också en grundare schaktning för spår 6 och spår 7 som sedan byggdes upp. Dessa arbeten pågick under hela månaden och de flesta spårarbeten här blev också klara precis vid månadens slut.
Bilder och filmer (506)
Spåret med betongsliprar ska utgöra mötesspår på den nya bangården, medan spåret med träsliprar kommer att leda till spåren avsedda för växling och uppställning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två nya spår byggs söder om växeln.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårbygget sett från söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räls kommer här på plats även på spåret med träsliprar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya skyltar har kommit upp utanför stationshuset, men frågan är om inte denna har vänts åt fel håll?
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Visserligen ersätter X52 9017 en av Norrtågs egna Regina-motorvagnar, men ersättningstrafik är det ändå inte frågan om.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även skylten längre norrut har hamnat åt fel håll.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skylten framför stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen är snart redo för asfaltering även längs med den bakre kanten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med endast den ytter halvan av plattformen är det för tillfälligt trångt för väntande resenärer.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under förmiddagen har den södra delen av plattformen asfalterats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena har nu kommit fram till stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nylagda asfalten vältas intill en skylt som nu har vänts åt rätt håll.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalteringsarbete utanför stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den heta asfalten komprimeras till en jämn fast yta.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Finjustering av den lagda afaltmassans kant mot de lagda plattorna.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även kanten vältas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfaltarbetena utanför stationshuset medan ytan innanför plattformen förbereds för plattläggning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalten får läggas för hand runt stolparna. Här syns också att den bakre plattformskantens betongelement har smalnats av i överkant för att möjliggöra plattläggning intill.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Asfalteringsarbetet fortskrider och ny asfaltsmassa fylls på i läggningsmaskinen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet kan fortsätta in under gångbron.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här finns en skylt som rundas med hjälp av operatören som går vid sidan av maskinen och minskar bredden på läggaren.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nybelagd plattform med ny namnskylt söder om stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rampen i södra änden av plattformen återstår att belägga.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd från södra änden.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd mot nordväst.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten med inkoppling av de nya namnskyltarna pågår här intill det södra väderskyddet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av den avsågade bakre plattformskanten intill stationshuset, den avfasning som L-stöden har upptill på yttre sidan har tagits bort för att man ska kunna lägga plattor tätt intill den.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Namnskylt på plattformen norr om stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen utanför godsmagasinet väntar ännu på asfalt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd norrut vid det norra väderskyddet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nordligaste namnskylten på plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot nordväst från norra plattformsänden, det syns tydligt vilken del som har schaktats under denna sommar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På avstånd skymtar den pågående schaktningen och spårbygget i höjd med lokstallet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot stationshuset från nordväst med ännu en av de nya skyltarna till vänster.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid kiosken intill stationshuset står den gamla skylten med texten "Ingång" ännu och välkomnar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ny skylt är dock på gång att sättas upp framför den gamla.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården har schaktningen nära lokstallet kommit igång igen efter helgens växelläggning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen har återupptagits omedelbart norr om växlarna och nya stolpfundament väntar på att grävas ner.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam som lades ut inför växelläggningen har tillfälligt åter lagts upp på hög intill gropen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett nytt stolpfundament har satts i gropen och ytterligare ett ska snart placeras tätt intill.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundamentet vi såg tidigare krokas fast i grävarens arm.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det tunga fundamentet lyfts.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista luftfärd för fundamentet innan det ska grävas ned.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först måste fundamentet ställas så att lyftkrokarna kan fästas i dess övre del i stället.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundamentet kan sedan fortsätta färden mot den förberedda platsen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försiktigt lyfts fundamentet på plats och vrids åt rätt håll.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundamentet dirigeras till rätt plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slutligen finner det sin plats intill det andra fundamentet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävaren och fundamenten efter lyftet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!