Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 301–350

Tisdag 20 juni 2017

En del av växel 471 ligger kvar under spårläggningsmaskinen i väntan på transport till sin plats när underarbetena där är klara.  4 år
ID-nummer:  28336
Direktlänk: /bild/00028336/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid gångbron har ännu ett hinder sönderdelats och kan nu röjas bort i smådelar.  4 år
ID-nummer:  28337
Direktlänk: /bild/00028337/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett försök att minska dammningen på arbetsområdet görs.  4 år
ID-nummer:  28338
Direktlänk: /bild/00028338/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Att det behövs dammbekämpning torde det väl inte råda något tvivel om.  4 år
ID-nummer:  28339
Direktlänk: /bild/00028339/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sten och betong lastas på dumprar för borttransport.  4 år
ID-nummer:  28340
Direktlänk: /bild/00028340/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder ska en sista strimma av banunderbyggnaden byggas färdig.  4 år
ID-nummer:  28341
Direktlänk: /bild/00028341/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de gamla bryggorna som tagits ned har skurits i bitar vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  28342
Direktlänk: /bild/00028342/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden av spår 2 monteras hållare för den huvudsignal som ska reglera trafiken söderut från spåret.  4 år
ID-nummer:  28343
Direktlänk: /bild/00028343/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dvärgsignal ska också placeras under huvudsignalen.  4 år
ID-nummer:  28344
Direktlänk: /bild/00028344/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu finns det dock inget spår som signalen kan reglera trafik från.  4 år
ID-nummer:  28345
Direktlänk: /bild/00028345/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadambädden jämnas ut med traktorgrävaren.  4 år
ID-nummer:  28346
Direktlänk: /bild/00028346/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Före lunch har signalerna kommit på plats i söder.  4 år
ID-nummer:  28347
Direktlänk: /bild/00028347/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 är snart redo för spårläggning.  4 år
ID-nummer:  28348
Direktlänk: /bild/00028348/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Större stenar kommer ibland fram vid schaktningen på bangården.  4 år
ID-nummer:  28349
Direktlänk: /bild/00028349/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med teknikhusen i södra delen av bangården försvinner de nya kabelbrunnarna allt mer ner bland massorna som fylls upp.  4 år
ID-nummer:  28350
Direktlänk: /bild/00028350/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under blivande spår 3 läggs fyllnadsmassor ut.  4 år
ID-nummer:  28351
Direktlänk: /bild/00028351/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår medan vädret slår om och regn drar in över Dundret.  4 år
ID-nummer:  28352
Direktlänk: /bild/00028352/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I gropen norr om gångbron har det blivit allt mer lerigt.  4 år
ID-nummer:  28353
Direktlänk: /bild/00028353/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De sista betongklumparna framför stationshuset avlägsnas.  4 år
ID-nummer:  28354
Direktlänk: /bild/00028354/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs under blivande spår 3.  4 år
ID-nummer:  28355
Direktlänk: /bild/00028355/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från gångbron där bygget är i olika stadier för de olika spåren.  4 år
ID-nummer:  28356
Direktlänk: /bild/00028356/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från gångbron, här är schaktgropen ännu smalare då växlar har lossats på det återstående gamla spåret.  4 år
ID-nummer:  28357
Direktlänk: /bild/00028357/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kväll på en bangård som för närvarande bara har ett elektrifierat spår.  4 år
ID-nummer:  28358
Direktlänk: /bild/00028358/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de nya bryggorna väntar på att sättas upp.  4 år
ID-nummer:  28359
Direktlänk: /bild/00028359/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den här natten finns ingen möjlighet till längre strömlöshet och arbetet får läggas på att avlägsna kvarvarande stolpar vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  28360
Direktlänk: /bild/00028360/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpe 11b har krokats fast och kan kapas.  4 år
ID-nummer:  28361
Direktlänk: /bild/00028361/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vinkelslipen får arbeta även denna lite mörkare kväll.  4 år
ID-nummer:  28362
Direktlänk: /bild/00028362/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen har lösgjorts och kan så lyftas bort.  4 år
ID-nummer:  28363
Direktlänk: /bild/00028363/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Just för tillfället läggs stolpen dock bara ner intill plattformen.  4 år
ID-nummer:  28364
Direktlänk: /bild/00028364/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 21 juni 2017

Bankroppen under blivande spår 3 byggs upp när fler massor tippas.  4 år
ID-nummer:  28365
Direktlänk: /bild/00028365/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrör läggs mellan blivande spår 3 och 4 i höjd med stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28366
Direktlänk: /bild/00028366/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den lilla grävmaskinen bereder väg för fler rör.  4 år
ID-nummer:  28367
Direktlänk: /bild/00028367/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spår 3 jämnas ut med lastmaskin.  4 år
ID-nummer:  28368
Direktlänk: /bild/00028368/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare massor schaktas bort där spår 4 senare ska byggas.  4 år
ID-nummer:  28369
Direktlänk: /bild/00028369/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron grävs jord bort mellan brostödets betongfundament.  4 år
ID-nummer:  28370
Direktlänk: /bild/00028370/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen av arbetsområdet har ett nytt stolpfundament grävts ner sedan det tidigare blivit påkört och skadat.  4 år
ID-nummer:  28371
Direktlänk: /bild/00028371/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens södra del sedd från södra plattformsänden.  4 år
ID-nummer:  28372
Direktlänk: /bild/00028372/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron är schaktningen klar och ny isolering läggs.  4 år
ID-nummer:  28373
Direktlänk: /bild/00028373/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut tippas finare krossat material i den del av gropen där markförhållandena är sämre.  4 år
ID-nummer:  28374
Direktlänk: /bild/00028374/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår under brygga 8 nästan uppe vid godsmagasinet.  4 år
ID-nummer:  28375
Direktlänk: /bild/00028375/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vatten och lera karakteriserar gropens botten här.  4 år
ID-nummer:  28376
Direktlänk: /bild/00028376/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det framkörda materialet fördelas ut på gropens botten och stabiliserar förhållandena.  4 år
ID-nummer:  28377
Direktlänk: /bild/00028377/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt pågår såväl schaktning som fyllning framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28378
Direktlänk: /bild/00028378/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Parallella arbeten under gångbron.  4 år
ID-nummer:  28379
Direktlänk: /bild/00028379/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera massor lossas.  4 år
ID-nummer:  28380
Direktlänk: /bild/00028380/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen banar väg norrut i den vattensjuka schaktgropen.  4 år
ID-nummer:  28381
Direktlänk: /bild/00028381/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Byggläget på kvällen med makadambädden för spår 2 och den färdiga bankroppen för spår 3 söder om gångbron.  4 år
ID-nummer:  28382
Direktlänk: /bild/00028382/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar av olika slag har hängts upp i en stolpe för att inte grävas av.  4 år
ID-nummer:  28383
Direktlänk: /bild/00028383/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från stationshuset på kvällen.  4 år
ID-nummer:  28384
Direktlänk: /bild/00028384/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På det tidigare blöta stället i norr har schaktgropen antagit en torrare och till synes stabilare form.  4 år
ID-nummer:  28385
Direktlänk: /bild/00028385/
Fotodatum: den 21 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 401–450