Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.
Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.
Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.
Bilder och filmer (797)
En del av växel 471 ligger kvar under spårläggningsmaskinen i väntan på transport till sin plats när underarbetena där är klara.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid gångbron har ännu ett hinder sönderdelats och kan nu röjas bort i smådelar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett försök att minska dammningen på arbetsområdet görs.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Att det behövs dammbekämpning torde det väl inte råda något tvivel om.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sten och betong lastas på dumprar för borttransport.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder ska en sista strimma av banunderbyggnaden byggas färdig.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de gamla bryggorna som tagits ned har skurits i bitar vid sidan av bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden av spår 2 monteras hållare för den huvudsignal som ska reglera trafiken söderut från spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dvärgsignal ska också placeras under huvudsignalen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu finns det dock inget spår som signalen kan reglera trafik från.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadambädden jämnas ut med traktorgrävaren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Före lunch har signalerna kommit på plats i söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 är snart redo för spårläggning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Större stenar kommer ibland fram vid schaktningen på bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med teknikhusen i södra delen av bangården försvinner de nya kabelbrunnarna allt mer ner bland massorna som fylls upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under blivande spår 3 läggs fyllnadsmassor ut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår medan vädret slår om och regn drar in över Dundret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I gropen norr om gångbron har det blivit allt mer lerigt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De sista betongklumparna framför stationshuset avlägsnas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs under blivande spår 3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från gångbron där bygget är i olika stadier för de olika spåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från gångbron, här är schaktgropen ännu smalare då växlar har lossats på det återstående gamla spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kväll på en bangård som för närvarande bara har ett elektrifierat spår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de nya bryggorna väntar på att sättas upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den här natten finns ingen möjlighet till längre strömlöshet och arbetet får läggas på att avlägsna kvarvarande stolpar vid sidan av bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpe 11b har krokats fast och kan kapas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vinkelslipen får arbeta även denna lite mörkare kväll.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen har lösgjorts och kan så lyftas bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Just för tillfället läggs stolpen dock bara ner intill plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bankroppen under blivande spår 3 byggs upp när fler massor tippas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrör läggs mellan blivande spår 3 och 4 i höjd med stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den lilla grävmaskinen bereder väg för fler rör.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spår 3 jämnas ut med lastmaskin.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare massor schaktas bort där spår 4 senare ska byggas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron grävs jord bort mellan brostödets betongfundament.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen av arbetsområdet har ett nytt stolpfundament grävts ner sedan det tidigare blivit påkört och skadat.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens södra del sedd från södra plattformsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron är schaktningen klar och ny isolering läggs.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut tippas finare krossat material i den del av gropen där markförhållandena är sämre.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår under brygga 8 nästan uppe vid godsmagasinet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vatten och lera karakteriserar gropens botten här.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det framkörda materialet fördelas ut på gropens botten och stabiliserar förhållandena.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt pågår såväl schaktning som fyllning framför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Parallella arbeten under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera massor lossas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lastmaskinen banar väg norrut i den vattensjuka schaktgropen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Byggläget på kvällen med makadambädden för spår 2 och den färdiga bankroppen för spår 3 söder om gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar av olika slag har hängts upp i en stolpe för att inte grävas av.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från stationshuset på kvällen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På det tidigare blöta stället i norr har schaktgropen antagit en torrare och till synes stabilare form.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!