Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 251–300

Måndag 19 juni 2017

Med vinkelslip kapas de fästen som håller bryggan på plats i stolpen.  4 år
ID-nummer:  28286
Direktlänk: /bild/00028286/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen har ett fast grepp om bryggan och den kan så lyftas så snart de sista förbanden lossats.  4 år
ID-nummer:  28287
Direktlänk: /bild/00028287/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lös i ena änden, men lite mer handpåläggning behövs i andra änden för att den ska lossna där.  4 år
ID-nummer:  28288
Direktlänk: /bild/00028288/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så seglar bryggan slutligen iväg mot sin sista vila.  4 år
ID-nummer:  28289
Direktlänk: /bild/00028289/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista flygtur bjuds den gamla trotjänaren.  4 år
ID-nummer:  28290
Direktlänk: /bild/00028290/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart bryggan är borta hängs kontaktledningen upp i den nya utliggaren på närmaste stolpe.  4 år
ID-nummer:  28291
Direktlänk: /bild/00028291/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En del justeringar av ledningen med sina bärtrådar måste ske när alla ledningar nu hänger under bryggan.  4 år
ID-nummer:  28292
Direktlänk: /bild/00028292/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 20 juni 2017

En halva av brygga 3 återstår ännu att arbeta med.  4 år
ID-nummer:  28293
Direktlänk: /bild/00028293/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fokus flyttar dock nu i stället till brygga 4 som också ska frigöras från kontaktledningen.  4 år
ID-nummer:  28294
Direktlänk: /bild/00028294/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett visst tomrum lämnar de gamla bryggorna efter sig, men den nya miljön blir samtidigt renare och mer tilltalande.  4 år
ID-nummer:  28295
Direktlänk: /bild/00028295/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen hängs upp i ännu en ny utliggare innan den lossas från brygga 4.  4 år
ID-nummer:  28296
Direktlänk: /bild/00028296/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nytt och gammalt sida vid sida.  4 år
ID-nummer:  28297
Direktlänk: /bild/00028297/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samma arbeten som tidigare upprepas vid brygga 4 för att kunna lösgöra den.  4 år
ID-nummer:  28298
Direktlänk: /bild/00028298/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en gång måste bärlinan skarvas för att flyttas ner under bryggan.  4 år
ID-nummer:  28299
Direktlänk: /bild/00028299/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan kapas och de lösa ändarna flyger iväg åt varsitt håll.  4 år
ID-nummer:  28300
Direktlänk: /bild/00028300/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen har flyttats den korta sträckan mellan bryggorna och börjar vara redo för lyft.  4 år
ID-nummer:  28301
Direktlänk: /bild/00028301/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När kranen lyfter bryggan innan den lossnat slaknar dragstängerna i nederkanten som inte längre behöver motstå nedböjningen av bryggans mitt som egenvikten medför.  4 år
ID-nummer:  28302
Direktlänk: /bild/00028302/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 4 på väg att försvinna medan midnattssolen lyser upp Repisvaara i bakgrunden vid ettiden på natten.  4 år
ID-nummer:  28303
Direktlänk: /bild/00028303/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en brygga seglar iväg.  4 år
ID-nummer:  28304
Direktlänk: /bild/00028304/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lyft av kontaktledningsbryggor blir en vanlig syn i Gällivare denna sommar.  4 år
ID-nummer:  28305
Direktlänk: /bild/00028305/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan sänks ner vid sidan av plattformen.  4 år
ID-nummer:  28306
Direktlänk: /bild/00028306/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Namnskylten hindrade bryggan från att landa säkert på marken och måste avlägsnas först.  4 år
ID-nummer:  28307
Direktlänk: /bild/00028307/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Jordlinan som har löpt mellan alla bryggor på bangården behöver också lossas från det som återstår av brygga 4.  4 år
ID-nummer:  28308
Direktlänk: /bild/00028308/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den kvarvarande delen av brygga 3 i midnattssolens ljus.  4 år
ID-nummer:  28309
Direktlänk: /bild/00028309/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resterande del av brygga 4 står näst på tur att avlägsnas.  4 år
ID-nummer:  28310
Direktlänk: /bild/00028310/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Jordlinan flyttas över till den nya stolpen vid plattformsspåret.  4 år
ID-nummer:  28311
Direktlänk: /bild/00028311/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dags för nattens tredje lyft.  4 år
ID-nummer:  28312
Direktlänk: /bild/00028312/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan får ibland lirkas ut från stolparna som burit den med hjälp av det band som fästs i bryggans ena ände.  4 år
ID-nummer:  28313
Direktlänk: /bild/00028313/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Luftrummet blir ganska tomt när en bangård förlorar sina kontaktledningsbryggor.  4 år
ID-nummer:  28314
Direktlänk: /bild/00028314/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så återstår lyftet av den ganska långa kvarvarande delen av brygga 3.  4 år
ID-nummer:  28315
Direktlänk: /bild/00028315/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt demonteras gamla skyltar i brygga 5 vid den tidigare plattformsövergången.  4 år
ID-nummer:  28316
Direktlänk: /bild/00028316/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Belysningsarmaturerna på skyltens båda sidor tas bort först.  4 år
ID-nummer:  28317
Direktlänk: /bild/00028317/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan lossas fästena och skylten får en sista lufttur ner mot marken.  4 år
ID-nummer:  28318
Direktlänk: /bild/00028318/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid halv fyra-tiden var det dags för nattens fjärde och sista lyft,  4 år
ID-nummer:  28319
Direktlänk: /bild/00028319/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 3 seglar iväg medan solljuset över dundret blir allt starkare.  4 år
ID-nummer:  28320
Direktlänk: /bild/00028320/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 3 med sin ersättare på marken nedanför.  4 år
ID-nummer:  28321
Direktlänk: /bild/00028321/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggorna är borta och de kvarvarande stolparna kan senare fällas och avlägsnas utan att bangården måste vara strömlös.  4 år
ID-nummer:  28322
Direktlänk: /bild/00028322/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett större område utan bryggor blev resultatet av den här nattens arbeten på bangården.  4 år
ID-nummer:  28323
Direktlänk: /bild/00028323/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När morgonen grytt har dagen inletts med att ta bort de gamla stolpar som stod i schaktgropen.  4 år
ID-nummer:  28324
Direktlänk: /bild/00028324/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen som bar upp brygga 3 hade ett gammalt fundament och ett nyare fundament för en stödsträva, båda har här grävts upp.  4 år
ID-nummer:  28325
Direktlänk: /bild/00028325/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut har även stolparna för gamla brygga 4 avlägsnats.  4 år
ID-nummer:  28326
Direktlänk: /bild/00028326/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen breddas nu fortsatt i höjd med stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28327
Direktlänk: /bild/00028327/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron är det också en stor ansamling av maskiner denna morgon.  4 år
ID-nummer:  28328
Direktlänk: /bild/00028328/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gångbron planeras schaktbotten för att den nya bankroppen.  4 år
ID-nummer:  28329
Direktlänk: /bild/00028329/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena sedda från norr på morgonen.  4 år
ID-nummer:  28330
Direktlänk: /bild/00028330/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska spår 2 snart byggas.  4 år
ID-nummer:  28331
Direktlänk: /bild/00028331/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla sten- och betongkonstruktionen under gångbron avlägsnas.  4 år
ID-nummer:  28332
Direktlänk: /bild/00028332/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett av de gamla stolpfundament som grävts upp körs också bort.  4 år
ID-nummer:  28333
Direktlänk: /bild/00028333/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28334
Direktlänk: /bild/00028334/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid norra plattformsänden finns sliprar som tillhör de växlar som levererats.  4 år
ID-nummer:  28335
Direktlänk: /bild/00028335/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 351–400