Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 151–180

Söndag 18 juni 2017

Längre norrut har det översta lagret skalats av i väntan på djupschakt.  5 år
ID-nummer:  28166
Direktlänk: /bild/00028166/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På morgonen arbetar man med att schakta undan ytterligare lite massor i södra delen av gropen.  5 år
ID-nummer:  28167
Direktlänk: /bild/00028167/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena med att lägga dräneringsrör har genererat en del överskottsmassor som nu ska bort, här under gamla brygga 3.  5 år
ID-nummer:  28168
Direktlänk: /bild/00028168/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen för spår 2 används nu som transportväg för dumprarna.  5 år
ID-nummer:  28169
Direktlänk: /bild/00028169/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Olika stadier i bygget av de olika spåren, från färdigt plattformsspår närmast via påbörjad återfyllning för spår 2, djupschakt för spår 3, grundare schakt för spår 4 till färdiga spår 5 och 6.  5 år
ID-nummer:  28170
Direktlänk: /bild/00028170/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gamla brygga 4 har återfyllningen för spår 2 inte kommit lika långt.  5 år
ID-nummer:  28171
Direktlänk: /bild/00028171/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset har återfyllningen över isoleringen påbörjats, men ett par kabelbrunnar ska byggas innan den kan fortsätta.  5 år
ID-nummer:  28172
Direktlänk: /bild/00028172/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De färdiga betongelementen ska lyftas på plats med grävmaskinen.  5 år
ID-nummer:  28173
Direktlänk: /bild/00028173/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brunnen närmast plattformsspåret kommer på plats medan mätning för motsvarande brunn på andra sidan spår 2 pågår, notera tegelväggen som grävts fram under bangården.  5 år
ID-nummer:  28174
Direktlänk: /bild/00028174/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dumprarna kör skytteltrafik under gångbron som är ett av få gamla objekt på bangården som ska vara kvar.  5 år
ID-nummer:  28175
Direktlänk: /bild/00028175/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen är igång för fullt i norra änden av gropen.  5 år
ID-nummer:  28176
Direktlänk: /bild/00028176/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla stolparna står lite i vägen för grävmaskinernas armar, men håller ännu upp bryggor som bär plattformsspårets kontaktledning,  5 år
ID-nummer:  28177
Direktlänk: /bild/00028177/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Högen med schaktmassor växer sig allt högre på bangårdens sydvästra sida.  5 år
ID-nummer:  28178
Direktlänk: /bild/00028178/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skalning av ytlagret bland kablar av olika slag som försiktigt måste friläggas.  5 år
ID-nummer:  28179
Direktlänk: /bild/00028179/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Omedelbart norr om gångbron är schaktgropen klar för isolering och återfyllning.  5 år
ID-nummer:  28180
Direktlänk: /bild/00028180/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den övre delen av kabelbrunnen framför stationshuset lyfts på plats.  5 år
ID-nummer:  28181
Direktlänk: /bild/00028181/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården är sig inte alldeles lik vid den tidigare plattformsövergången.  5 år
ID-nummer:  28182
Direktlänk: /bild/00028182/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bortforsling av material från bangården, grunt liggande isolering från den senaste ombyggnaden av bangården följer med i småbitar.  5 år
ID-nummer:  28183
Direktlänk: /bild/00028183/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från gångbrons trappa intill stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28184
Direktlänk: /bild/00028184/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från samma plats som ovan.  5 år
ID-nummer:  28185
Direktlänk: /bild/00028185/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En eftermiddagsvy från södra delen av arbetsområdet där återfyllningen har fortgått under dagen.  5 år
ID-nummer:  28186
Direktlänk: /bild/00028186/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av dräneringsrör mellan blivande spår 3 och spår 4 pågår.  5 år
ID-nummer:  28187
Direktlänk: /bild/00028187/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rör för såväl vatten som kablar måste placeras ut innan gropen kan återfyllas.  5 år
ID-nummer:  28188
Direktlänk: /bild/00028188/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Diket för dräneringsrören grävs efter instruktioner skrivna på marken.  5 år
ID-nummer:  28189
Direktlänk: /bild/00028189/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset läggs ett rör vinkelrätt mot spåren.  5 år
ID-nummer:  28190
Direktlänk: /bild/00028190/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrören ligger djupast och måste läggas innan isolering och fyllnadsmaterial kan komma på plats.  5 år
ID-nummer:  28191
Direktlänk: /bild/00028191/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelbrunnarna intill har kommit på plats och fyllnadsmassor har tillförts.  5 år
ID-nummer:  28192
Direktlänk: /bild/00028192/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen vid brygga 6 har gått framåt och dumprarna behöver knappt korsa kvarvarande gamla spår 5 för att grävmaskinen ska kunna lasta.  5 år
ID-nummer:  28193
Direktlänk: /bild/00028193/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kabelkanalisering i form av betongrör har frilagts.  5 år
ID-nummer:  28194
Direktlänk: /bild/00028194/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med dumprar i skytteltrafik mellan schaktgropen och den hög där massorna lagras blir arbetet effektivt.  5 år
ID-nummer:  28195
Direktlänk: /bild/00028195/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–240