Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 701–750

Torsdag 29 juni 2017

Stödsträvan på stolpen 17d kapas.  4 år
ID-nummer:  28678
Direktlänk: /bild/00028678/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt sätts en ny stålvajer upp mellan den återstående delen av bryggan och den nya kontaktledningsstolpen närmast för att kunna hänga upp högspänningskabeln igen.  4 år
ID-nummer:  28679
Direktlänk: /bild/00028679/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bättre sikt mot stationshuset väntar när stolpen närmast det försvinner.  4 år
ID-nummer:  28680
Direktlänk: /bild/00028680/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpe 17d går till väders.  4 år
ID-nummer:  28681
Direktlänk: /bild/00028681/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vajern mellan gammal och ny stolpe är på plats och kabeln kan sättas upp igen för att ge spänning åt kontaktledningen.  4 år
ID-nummer:  28682
Direktlänk: /bild/00028682/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid brygga 7 har de kablar som kan avlägsnas kapats, dessutom kapas nedre delen av bryggan bort för att den återstående kabeln ska kunna tas ut utan att kapas.  4 år
ID-nummer:  28683
Direktlänk: /bild/00028683/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Genom att avlägsna den del av bryggan där de nedre isolatorerna sitter kommer kabeln att kunna komma loss när bryggan lyfts.  4 år
ID-nummer:  28684
Direktlänk: /bild/00028684/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kraftöverföringen fram till den nya stolpen börjar bli klar och nattens arbeten kan avslutas.  4 år
ID-nummer:  28685
Direktlänk: /bild/00028685/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På morgonen därpå kunde man för första gången se miljön vid stationshuset utan brygga 5 i dagsljus.  4 år
ID-nummer:  28686
Direktlänk: /bild/00028686/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan ligger dock kvar intill plattformen fortfarande.  4 år
ID-nummer:  28687
Direktlänk: /bild/00028687/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spår 2 fördelas makadamen över det nylagda spåret och växlarna.  4 år
ID-nummer:  28688
Direktlänk: /bild/00028688/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen jämnas ut mellan och vid sidan av rälerna.  4 år
ID-nummer:  28690
Direktlänk: /bild/00028690/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En del av brygga 5 är kvar och är en del av kraftöverföringen fram till plattformsspårets kontaktledning via den nya stolpen närmast.  4 år
ID-nummer:  28689
Direktlänk: /bild/00028689/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från planen framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28691
Direktlänk: /bild/00028691/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset och planen framför det sett från sydost på eftermiddagen.  4 år
ID-nummer:  28692
Direktlänk: /bild/00028692/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsen har nu kommit på plats i växelförbindelsen söder om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28693
Direktlänk: /bild/00028693/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i den norra växelförbindelsen finns nu räls.  4 år
ID-nummer:  28694
Direktlänk: /bild/00028694/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam finns fortfarande som ska fördelas över dessa spår.  4 år
ID-nummer:  28695
Direktlänk: /bild/00028695/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stationshuset sett från söder, nu utan skymmande kontaktledningsstolpe.  4 år
ID-nummer:  28696
Direktlänk: /bild/00028696/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr har ett första lager nya massor lagts i schaktgropen.  4 år
ID-nummer:  28697
Direktlänk: /bild/00028697/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr har nu gropen vidgats fram till de redan ombyggda spåren närmast lokstallet.  4 år
ID-nummer:  28698
Direktlänk: /bild/00028698/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer fyllnadsmassor körs fram söderifrån.  4 år
ID-nummer:  28699
Direktlänk: /bild/00028699/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetena sker från den tillfälliga överfarten över de tidigare ombyggda spåren.  4 år
ID-nummer:  28700
Direktlänk: /bild/00028700/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen får svänga ett halvt varv och tippa massorna på dumpern.  4 år
ID-nummer:  28701
Direktlänk: /bild/00028701/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya massor backas in från söder via den tillfälliga överfart som tidigare iordningställts.  4 år
ID-nummer:  28702
Direktlänk: /bild/00028702/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fram till överfarten är underbyggnaden för spår 2 nu klar.  4 år
ID-nummer:  28703
Direktlänk: /bild/00028703/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från gångbron vid stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28704
Direktlänk: /bild/00028704/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Väster om bangården tornar ett nytt berg av schaktmassor upp sig.  4 år
ID-nummer:  28705
Direktlänk: /bild/00028705/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot södra änden av bangården från gångbron, här fortsätter arbetena med kabelrännor.  4 år
ID-nummer:  28706
Direktlänk: /bild/00028706/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rännan mellan spår 5 och 6 norr om gångbron, här syns ett par kablar som nu snart kan läggas skyddat efter lång tid i byggstöket.  4 år
ID-nummer:  28707
Direktlänk: /bild/00028707/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rännorna har lagts på hela sträckan norr om gångbron.  4 år
ID-nummer:  28708
Direktlänk: /bild/00028708/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra änden av spår 5 och 6.  4 år
ID-nummer:  28709
Direktlänk: /bild/00028709/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot norra bangårdsänden från gångbron, här syns den del av spår 4 som byggdes redan förra året men som ska baxas till sin rätta position för att sammanfogas med resterande del av spåret som ska byggas.  4 år
ID-nummer:  28710
Direktlänk: /bild/00028710/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resten av det gamla spåret som för några dagar sedan användes för att lossa växlar har nu rivits.  4 år
ID-nummer:  28711
Direktlänk: /bild/00028711/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam för spår 2 har lagts upp till i höjd med huvudsignalen Gv 122.  4 år
ID-nummer:  28712
Direktlänk: /bild/00028712/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetena i norra delen av arbetsområdet sedda på avstånd.  4 år
ID-nummer:  28713
Direktlänk: /bild/00028713/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 och 2 söder om gångbron.  4 år
ID-nummer:  28714
Direktlänk: /bild/00028714/
Fotodatum: den 29 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fredag 30 juni 2017

Morgonvy söderut förbi stationshuset efter en intensiv första arbetsmånad på bangården den här sommaren.  4 år
ID-nummer:  28715
Direktlänk: /bild/00028715/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Full aktivitet med schakt och återfyllning i norra delen av arbetsområdet på morgonen.  4 år
ID-nummer:  28716
Direktlänk: /bild/00028716/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning pågår nu norrifrån för nya spår 3.  4 år
ID-nummer:  28717
Direktlänk: /bild/00028717/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor läggs på och breddar den klara grunden för spår 2.  4 år
ID-nummer:  28718
Direktlänk: /bild/00028718/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de dumprar som används intill den schaktade kanten.  4 år
ID-nummer:  28719
Direktlänk: /bild/00028719/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr har gropen breddats fram till den del som byggdes om hösten 2016.  4 år
ID-nummer:  28720
Direktlänk: /bild/00028720/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya växeln 472 under ett tjockt lager makadam i kvällssolen.  4 år
ID-nummer:  28721
Direktlänk: /bild/00028721/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra delen av bangården efter första månadens byggen den andra sommaren.  4 år
ID-nummer:  28722
Direktlänk: /bild/00028722/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spåren framför stationshuset sedda norrut i motsolen.  4 år
ID-nummer:  28723
Direktlänk: /bild/00028723/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformen norr om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28724
Direktlänk: /bild/00028724/
Fotodatum: den 30 juni 2017
Publicerad: den 21 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!