Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 241–270

Måndag 19 juni 2017

Stolpfundamentet är på plats och återfyllning runt det kan ske.  5 år
ID-nummer:  28256
Direktlänk: /bild/00028256/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på kvällen har även stolpen kommit på plats på fundamentet och det är därmed möjligt att sätta upp den nya bryggan 1312-21.  5 år
ID-nummer:  28257
Direktlänk: /bild/00028257/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underbyggnaden för spår 2 börjar bli klar upp till växelförbindelsen norr om gångbron.  5 år
ID-nummer:  28258
Direktlänk: /bild/00028258/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla spår 5 rivs upp med hjälp av traktorgrävaren.  5 år
ID-nummer:  28259
Direktlänk: /bild/00028259/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Traktorgrävaren i arbete på bangården på kvällen.  5 år
ID-nummer:  28260
Direktlänk: /bild/00028260/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När rälerna är borta återstår det att samla upp de rälsspikar som höll det på plats.  5 år
ID-nummer:  28261
Direktlänk: /bild/00028261/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här används en elektromagnet som drar till sig både spikar och skarvjärn.  5 år
ID-nummer:  28262
Direktlänk: /bild/00028262/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När strömmen är på sugs allt av järn till magneten.  5 år
ID-nummer:  28263
Direktlänk: /bild/00028263/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De uppsamlade föremålen kan sedan tömmas i en skopa när strömmen bryts.  5 år
ID-nummer:  28264
Direktlänk: /bild/00028264/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan det gamla spåret bryts upp i sin helhet ska det användas för att lossa de nya växlarna. Här har spårläggningsmaskinen ställt sig gränsle över spåret.  5 år
ID-nummer:  28265
Direktlänk: /bild/00028265/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelvagnarna backas in under maskinen.  5 år
ID-nummer:  28266
Direktlänk: /bild/00028266/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två växlarna i sammanlagt fyra delarna ska nu lossas från vagnarna.  5 år
ID-nummer:  28267
Direktlänk: /bild/00028267/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tungdelen till växel 471 ligger överst och lyfts först.  5 år
ID-nummer:  28268
Direktlänk: /bild/00028268/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt körs fler gamla sliprar undan från det spår som rivits.  5 år
ID-nummer:  28269
Direktlänk: /bild/00028269/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En annan maskin viktig för det fortsatta arbetet anländer också till bangården.  5 år
ID-nummer:  28270
Direktlänk: /bild/00028270/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder läggs nu också makadam på den färdiga bädden för spår 2.  5 år
ID-nummer:  28271
Direktlänk: /bild/00028271/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeldelarna lossas en efter en, här är det korsningsdelen av växel 472 som ska krokas fast efter att den sänkts till horisontellt läge,  5 år
ID-nummer:  28272
Direktlänk: /bild/00028272/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ny räls dras också fram till södra delen av spår 2.  5 år
ID-nummer:  28273
Direktlänk: /bild/00028273/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid 23-tiden passerar kvällens sista tåg och nattens arbetslag är redo att påbörja nedmontering av gamla bryggor så snart det passerat och strömmen stängts av.  5 år
ID-nummer:  28274
Direktlänk: /bild/00028274/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Man kan börja med att ta bort belysningsarmaturer vid sidan av strömförande ledningar.  5 år
ID-nummer:  28275
Direktlänk: /bild/00028275/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla brygga 3 har nu snart gjort sitt.  5 år
ID-nummer:  28276
Direktlänk: /bild/00028276/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Årstiden är gynnsam för nattarbeten då solen skiner dygnet runt.  5 år
ID-nummer:  28277
Direktlänk: /bild/00028277/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsen till nya spår 2 dras fram.  5 år
ID-nummer:  28278
Direktlänk: /bild/00028278/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Åter måste kontaktledningens bärlina flyttas ner under bryggan innan den kan lyftas.  5 år
ID-nummer:  28279
Direktlänk: /bild/00028279/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan vinschas samman för att kunna kapas och skarvas under bryggan.  5 år
ID-nummer:  28280
Direktlänk: /bild/00028280/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan klipps.  5 år
ID-nummer:  28281
Direktlänk: /bild/00028281/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen faller ner en bit, men vinschen med kedjan som går mellan bryggans stag håller ledningen på plats ändå.  5 år
ID-nummer:  28282
Direktlänk: /bild/00028282/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart ledningen hamnat under bryggan kan man påbörja nedmonteringen på allvar.  5 år
ID-nummer:  28283
Direktlänk: /bild/00028283/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skarvat och klart. Kontaktledningen ska bytas i sin helhet senare under sommaren men får hänga kvar med skarvar i bärlinan till dess.  5 år
ID-nummer:  28284
Direktlänk: /bild/00028284/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från liftkorgar på både liftmotorvagn och andra fordon arbetas det för fullt dels med att fästa lyftkedjorna och dels med att lösgöra bryggan från stolparna.  5 år
ID-nummer:  28285
Direktlänk: /bild/00028285/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 301–330