Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 151–200

Söndag 18 juni 2017

En eftermiddagsvy från södra delen av arbetsområdet där återfyllningen har fortgått under dagen.  4 år
ID-nummer:  28186
Direktlänk: /bild/00028186/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av dräneringsrör mellan blivande spår 3 och spår 4 pågår.  4 år
ID-nummer:  28187
Direktlänk: /bild/00028187/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rör för såväl vatten som kablar måste placeras ut innan gropen kan återfyllas.  4 år
ID-nummer:  28188
Direktlänk: /bild/00028188/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Diket för dräneringsrören grävs efter instruktioner skrivna på marken.  4 år
ID-nummer:  28189
Direktlänk: /bild/00028189/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset läggs ett rör vinkelrätt mot spåren.  4 år
ID-nummer:  28190
Direktlänk: /bild/00028190/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrören ligger djupast och måste läggas innan isolering och fyllnadsmaterial kan komma på plats.  4 år
ID-nummer:  28191
Direktlänk: /bild/00028191/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelbrunnarna intill har kommit på plats och fyllnadsmassor har tillförts.  4 år
ID-nummer:  28192
Direktlänk: /bild/00028192/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen vid brygga 6 har gått framåt och dumprarna behöver knappt korsa kvarvarande gamla spår 5 för att grävmaskinen ska kunna lasta.  4 år
ID-nummer:  28193
Direktlänk: /bild/00028193/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kabelkanalisering i form av betongrör har frilagts.  4 år
ID-nummer:  28194
Direktlänk: /bild/00028194/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med dumprar i skytteltrafik mellan schaktgropen och den hög där massorna lagras blir arbetet effektivt.  4 år
ID-nummer:  28195
Direktlänk: /bild/00028195/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinens långa arm når långt.  4 år
ID-nummer:  28196
Direktlänk: /bild/00028196/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Högen växer nu också norrut och börjar i detta perspektiv konkurrera med Dundrets höjder i bakgrunden.  4 år
ID-nummer:  28197
Direktlänk: /bild/00028197/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rörarbetena framför stationshuset fortgår.  4 år
ID-nummer:  28198
Direktlänk: /bild/00028198/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att singel lagts närmast röret fylls här även på med befintligt jordmaterial.  4 år
ID-nummer:  28199
Direktlänk: /bild/00028199/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från gångbron i sina olika byggstadier.  4 år
ID-nummer:  28200
Direktlänk: /bild/00028200/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från gångbron där djupschaktningen avancerat framåt ordentligt under dagen.  4 år
ID-nummer:  28201
Direktlänk: /bild/00028201/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 4, gamla spår 5, ligger fortfarande kvar norr om gångbron, men från det till plattformsspåret pågår schaktningen.  4 år
ID-nummer:  28202
Direktlänk: /bild/00028202/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena söder om gångbron med änden av det enda kvarvarande gamla spåret i förgrunden.  4 år
ID-nummer:  28203
Direktlänk: /bild/00028203/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hålet framför stationshuset tycks snart kunna slutas efter läggningen av dräneringsrör.  4 år
ID-nummer:  28204
Direktlänk: /bild/00028204/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid brygga 6 schaktas det nu runt den kvarvarande gamla stolpen 19b.  4 år
ID-nummer:  28205
Direktlänk: /bild/00028205/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den blivande mötesmöjligheten för persontåg vid spår 1a kan börja anas trots att växelförbindelsen och spår 2 ännu inte byggts färdigt.  4 år
ID-nummer:  28206
Direktlänk: /bild/00028206/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot södra delen av arbetsområdet och läggningen av dräneringsrör där.  4 år
ID-nummer:  28207
Direktlänk: /bild/00028207/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart är det jämnt som ett salsgolv i botten av schaktgropen vid stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28208
Direktlänk: /bild/00028208/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya massor körs ner mot södra änden av arbetsområdet.  4 år
ID-nummer:  28209
Direktlänk: /bild/00028209/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Manuellt jobb i diket för dräneringsrör.  4 år
ID-nummer:  28210
Direktlänk: /bild/00028210/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut är dräneringsrören lagda och klara.  4 år
ID-nummer:  28211
Direktlänk: /bild/00028211/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllning i söder.  4 år
ID-nummer:  28212
Direktlänk: /bild/00028212/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett dräneringsrör läggs på plats.  4 år
ID-nummer:  28213
Direktlänk: /bild/00028213/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avslutade dräneringsarbeten mellan blivande spår 3 och 4 på kvällen.  4 år
ID-nummer:  28214
Direktlänk: /bild/00028214/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllningen framför stationshuset har också fortsatt under dagens sista arbetstimmar.  4 år
ID-nummer:  28215
Direktlänk: /bild/00028215/
Fotodatum: den 18 juni 2017
Publicerad: den 15 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 19 juni 2017

Längst i söder fylls underbyggnaden nu upp ända till den slutliga höjden under makadamen.  4 år
ID-nummer:  28216
Direktlänk: /bild/00028216/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Finjustering av höjden på bankroppen där den möter de redan byggda spåren i södra bangårdsänden.  4 år
ID-nummer:  28217
Direktlänk: /bild/00028217/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa gamla kablar som fortfarande är i drift måste lämnas kvar under de nya spåren.  4 år
ID-nummer:  28218
Direktlänk: /bild/00028218/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande fyllning och planering av underbyggnaden sker längre norrut under gamla brygga 4.  4 år
ID-nummer:  28219
Direktlänk: /bild/00028219/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här tillförs nya fyllnadsmassor.  4 år
ID-nummer:  28220
Direktlänk: /bild/00028220/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Området som ska rymma spår 2 och växelförbindelsen från spår 1 tar form.  4 år
ID-nummer:  28221
Direktlänk: /bild/00028221/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framåt lunchtid har de båda arbetena från söder och från norr mötts.  4 år
ID-nummer:  28222
Direktlänk: /bild/00028222/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskiner i arbete i sträckningen för blivande spår 2.  4 år
ID-nummer:  28223
Direktlänk: /bild/00028223/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När ytorna fyllts upp vibreras massorna, här syns också hur fyllningen fortsätter norrut framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28224
Direktlänk: /bild/00028224/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan spår 5 och 6 har flera nya bryggor lagts fram för att sättas upp över bangården.  4 år
ID-nummer:  28225
Direktlänk: /bild/00028225/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En växeltransport har ankommit till Gällivare med växlarna 471 och 472 som ska ligga i spår 2 för förbindelserna till och från spår 1 framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28226
Direktlänk: /bild/00028226/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 472 som ska ligga söder om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28227
Direktlänk: /bild/00028227/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 471 norr om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28228
Direktlänk: /bild/00028228/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På en tredje vagn i tågsättet på spår 6 ligger resterande delar av de båda växlarna.  4 år
ID-nummer:  28229
Direktlänk: /bild/00028229/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla brygga 6 sjunger på sista versen när dess efterträdare lagts upp intill spåren och stolparna som ska bära den står redo.  4 år
ID-nummer:  28230
Direktlänk: /bild/00028230/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut bryts mer räls upp för att ge plats för schaktningsarbetena.  4 år
ID-nummer:  28231
Direktlänk: /bild/00028231/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppskurna bitar av rälsen sorteras i högar för borttransport.  4 år
ID-nummer:  28232
Direktlänk: /bild/00028232/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blickar man norrut från norra plattformsänden syns ombyggda och oombyggda delar av bangården som ett lapptäcke, växelförbindelserna närmast tas bort i samband med slutinkopplingen i slutet av augusti 2017.  4 år
ID-nummer:  28233
Direktlänk: /bild/00028233/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeltransportens lok och personalvagn står i norra delen av spår 6.  4 år
ID-nummer:  28234
Direktlänk: /bild/00028234/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen för spår 2 fortsätter norrut under gångbron.  4 år
ID-nummer:  28235
Direktlänk: /bild/00028235/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 251–300