Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.
Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.
Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.
Bilder och filmer (797)
En eftermiddagsvy från södra delen av arbetsområdet där återfyllningen har fortgått under dagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läggningen av dräneringsrör mellan blivande spår 3 och spår 4 pågår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rör för såväl vatten som kablar måste placeras ut innan gropen kan återfyllas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Diket för dräneringsrören grävs efter instruktioner skrivna på marken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset läggs ett rör vinkelrätt mot spåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsrören ligger djupast och måste läggas innan isolering och fyllnadsmaterial kan komma på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelbrunnarna intill har kommit på plats och fyllnadsmassor har tillförts.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen vid brygga 6 har gått framåt och dumprarna behöver knappt korsa kvarvarande gamla spår 5 för att grävmaskinen ska kunna lasta.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kabelkanalisering i form av betongrör har frilagts.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med dumprar i skytteltrafik mellan schaktgropen och den hög där massorna lagras blir arbetet effektivt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinens långa arm når långt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Högen växer nu också norrut och börjar i detta perspektiv konkurrera med Dundrets höjder i bakgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rörarbetena framför stationshuset fortgår.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att singel lagts närmast röret fylls här även på med befintligt jordmaterial.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från gångbron i sina olika byggstadier.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från gångbron där djupschaktningen avancerat framåt ordentligt under dagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 4, gamla spår 5, ligger fortfarande kvar norr om gångbron, men från det till plattformsspåret pågår schaktningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena söder om gångbron med änden av det enda kvarvarande gamla spåret i förgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hålet framför stationshuset tycks snart kunna slutas efter läggningen av dräneringsrör.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid brygga 6 schaktas det nu runt den kvarvarande gamla stolpen 19b.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den blivande mötesmöjligheten för persontåg vid spår 1a kan börja anas trots att växelförbindelsen och spår 2 ännu inte byggts färdigt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot södra delen av arbetsområdet och läggningen av dräneringsrör där.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart är det jämnt som ett salsgolv i botten av schaktgropen vid stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya massor körs ner mot södra änden av arbetsområdet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Manuellt jobb i diket för dräneringsrör.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre söderut är dräneringsrören lagda och klara.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllning i söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett dräneringsrör läggs på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avslutade dräneringsarbeten mellan blivande spår 3 och 4 på kvällen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllningen framför stationshuset har också fortsatt under dagens sista arbetstimmar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder fylls underbyggnaden nu upp ända till den slutliga höjden under makadamen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Finjustering av höjden på bankroppen där den möter de redan byggda spåren i södra bangårdsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa gamla kablar som fortfarande är i drift måste lämnas kvar under de nya spåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande fyllning och planering av underbyggnaden sker längre norrut under gamla brygga 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här tillförs nya fyllnadsmassor.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Området som ska rymma spår 2 och växelförbindelsen från spår 1 tar form.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framåt lunchtid har de båda arbetena från söder och från norr mötts.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskiner i arbete i sträckningen för blivande spår 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När ytorna fyllts upp vibreras massorna, här syns också hur fyllningen fortsätter norrut framför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan spår 5 och 6 har flera nya bryggor lagts fram för att sättas upp över bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En växeltransport har ankommit till Gällivare med växlarna 471 och 472 som ska ligga i spår 2 för förbindelserna till och från spår 1 framför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 472 som ska ligga söder om stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 471 norr om stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På en tredje vagn i tågsättet på spår 6 ligger resterande delar av de båda växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla brygga 6 sjunger på sista versen när dess efterträdare lagts upp intill spåren och stolparna som ska bära den står redo.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut bryts mer räls upp för att ge plats för schaktningsarbetena.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppskurna bitar av rälsen sorteras i högar för borttransport.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blickar man norrut från norra plattformsänden syns ombyggda och oombyggda delar av bangården som ett lapptäcke, växelförbindelserna närmast tas bort i samband med slutinkopplingen i slutet av augusti 2017.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeltransportens lok och personalvagn står i norra delen av spår 6.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen för spår 2 fortsätter norrut under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!