Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.
Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.
Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.
Bilder och filmer (797)
Innan växeln läggs på plats ska fler lösa långsliprar läggas på plats under den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna läggs in med traktorgrävaren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelförbindelsen som ska möjliggöra möte mellan persontåg växer fram.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyra långsliprar har placerats under de utstickande rälerna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underläggsplattor läggs på sliprarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna behöver också justeras till sin rätta plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt körs nu makadam ut även för spår 3, bland annat med denna vagn.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen körs också ut i en annan lastmaskins skopa.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln har sänkts ned och endast den sista slipern behöver justeras en aning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så ska även den andra änden justeras in så att den kan skarvas ihop med resten av växeln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadampatrullen rullar in på blivande spår 3.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 472 ligger slutligen på plats i sin helhet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan gäller det bara att rulla bort spårläggningsmaskinen utan att rubba den nyss lagda växeln.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kortare bit spår återstår för att binda samman den nyss lagda växel 472 med den tidigare byggda växel 473 i förgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg norrut hämtas den tidigare tillfälligt placerade delen av växel 471 upp och körs norrut mot sin plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även denna dag fortsätter schaktningen längre norrut på bangården. Notera också de nya vikter som hängts upp i stolpen till vänster.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den första delen av växel 471 har nått fram till sin plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln ligger under den nya bryggan 1312-27 närmast norr om gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen av blivande spår 4 fylls den tidigare schaktade gropen upp med massor som tidigare grävts upp eftersom det liksom spår 5 och 6 får en enklare underbyggnad.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spår 3 börjar bli klar i södra delen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor tippas under blivande spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nyss utlagda delen av växel 471 kontrollmäts.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så kan även den sista delen av växel 471 lyftas från sina trallor och transporteras mot den del som redan ligger på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln körs söderut och passerar en totalstation som används för att mäta in dess slutliga läge.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En mindre justering av makadamen behöver göras innan växeln kan komma på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trallorna som växlarna rullade fram har gjort sitt för den här gången, och spåret som de ligger på kan därmed också rivas upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelspannet har parallellförflyttats upp i sträckningen för spår 2 vid gångbron och ska nu köras norrut igen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart framme vid den andra delen av samma växel.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hela växel 471 är nu framme på sin plats under brygga 1312-27.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den slutliga placeringen kan justeras i detalj.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här ska fler sliprar läggas in innan växeln slutligen kan läggas på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyra långsliprar ska in under de utstickande rälerna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 471 sedd från norr.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler långsliprar har lagts intill växel 472 söder om stationshuset lite senare på kvällen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter läggs vanliga betongsliprar för växelförbindelsen mot spår 1.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Som vanligt justeras sliprarnas läge för hand efter att de placerats ut.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De sista två sliprarna kommer på plats närmast den befintliga växel 473 i spår 1.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya förbindelsen framträder allt mer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler sliprar körs nu fram för att läggas i spår 2 mellan de nya växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med sliprar på spår 2 tar vid så snart sliprarna på tvärförbindelsen kommit på plats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med sliprarna för spår 2 går framåt framför stationshuset.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avståndet mellan sliprarna justeras för varje sliper.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya växelförbindelsen sedd från sydost.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sent på kvällen samlas mobilkran och liftbilar vid gamla brygga 8 som ser ut att stå näst på tur att tas ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först måste dock kvällens sista malmtåg passera.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter klockan 01 på natten är brygga 8 fastgjord i mobilkranen och lösgjord från kontaktledningen, kapningen kan börja.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt demonteras utliggare på den återstående delen av brygga 6 som därmed också ska rivas under natten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 8 är klar för lyft.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 8 går till väders denna disiga juninatt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan fick en flygtur över godsmagasinet som avslutning på sin tjänstgöring när kranen svängde runt mot lämplig plats att lägga ner lasten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!