Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 301–330

Tisdag 20 juni 2017

Samtidigt demonteras gamla skyltar i brygga 5 vid den tidigare plattformsövergången.  5 år
ID-nummer:  28316
Direktlänk: /bild/00028316/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Belysningsarmaturerna på skyltens båda sidor tas bort först.  5 år
ID-nummer:  28317
Direktlänk: /bild/00028317/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan lossas fästena och skylten får en sista lufttur ner mot marken.  5 år
ID-nummer:  28318
Direktlänk: /bild/00028318/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid halv fyra-tiden var det dags för nattens fjärde och sista lyft,  5 år
ID-nummer:  28319
Direktlänk: /bild/00028319/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 3 seglar iväg medan solljuset över dundret blir allt starkare.  5 år
ID-nummer:  28320
Direktlänk: /bild/00028320/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 3 med sin ersättare på marken nedanför.  5 år
ID-nummer:  28321
Direktlänk: /bild/00028321/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggorna är borta och de kvarvarande stolparna kan senare fällas och avlägsnas utan att bangården måste vara strömlös.  5 år
ID-nummer:  28322
Direktlänk: /bild/00028322/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett större område utan bryggor blev resultatet av den här nattens arbeten på bangården.  5 år
ID-nummer:  28323
Direktlänk: /bild/00028323/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När morgonen grytt har dagen inletts med att ta bort de gamla stolpar som stod i schaktgropen.  5 år
ID-nummer:  28324
Direktlänk: /bild/00028324/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen som bar upp brygga 3 hade ett gammalt fundament och ett nyare fundament för en stödsträva, båda har här grävts upp.  5 år
ID-nummer:  28325
Direktlänk: /bild/00028325/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut har även stolparna för gamla brygga 4 avlägsnats.  5 år
ID-nummer:  28326
Direktlänk: /bild/00028326/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen breddas nu fortsatt i höjd med stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28327
Direktlänk: /bild/00028327/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron är det också en stor ansamling av maskiner denna morgon.  5 år
ID-nummer:  28328
Direktlänk: /bild/00028328/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om gångbron planeras schaktbotten för att den nya bankroppen.  5 år
ID-nummer:  28329
Direktlänk: /bild/00028329/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena sedda från norr på morgonen.  5 år
ID-nummer:  28330
Direktlänk: /bild/00028330/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska spår 2 snart byggas.  5 år
ID-nummer:  28331
Direktlänk: /bild/00028331/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla sten- och betongkonstruktionen under gångbron avlägsnas.  5 år
ID-nummer:  28332
Direktlänk: /bild/00028332/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett av de gamla stolpfundament som grävts upp körs också bort.  5 år
ID-nummer:  28333
Direktlänk: /bild/00028333/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen framför stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28334
Direktlänk: /bild/00028334/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid norra plattformsänden finns sliprar som tillhör de växlar som levererats.  5 år
ID-nummer:  28335
Direktlänk: /bild/00028335/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En del av växel 471 ligger kvar under spårläggningsmaskinen i väntan på transport till sin plats när underarbetena där är klara.  5 år
ID-nummer:  28336
Direktlänk: /bild/00028336/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid gångbron har ännu ett hinder sönderdelats och kan nu röjas bort i smådelar.  5 år
ID-nummer:  28337
Direktlänk: /bild/00028337/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett försök att minska dammningen på arbetsområdet görs.  5 år
ID-nummer:  28338
Direktlänk: /bild/00028338/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Att det behövs dammbekämpning torde det väl inte råda något tvivel om.  5 år
ID-nummer:  28339
Direktlänk: /bild/00028339/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sten och betong lastas på dumprar för borttransport.  5 år
ID-nummer:  28340
Direktlänk: /bild/00028340/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I söder ska en sista strimma av banunderbyggnaden byggas färdig.  5 år
ID-nummer:  28341
Direktlänk: /bild/00028341/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av de gamla bryggorna som tagits ned har skurits i bitar vid sidan av bangården.  5 år
ID-nummer:  28342
Direktlänk: /bild/00028342/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden av spår 2 monteras hållare för den huvudsignal som ska reglera trafiken söderut från spåret.  5 år
ID-nummer:  28343
Direktlänk: /bild/00028343/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En dvärgsignal ska också placeras under huvudsignalen.  5 år
ID-nummer:  28344
Direktlänk: /bild/00028344/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu finns det dock inget spår som signalen kan reglera trafik från.  5 år
ID-nummer:  28345
Direktlänk: /bild/00028345/
Fotodatum: den 20 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 361–390