Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 501–550

Måndag 26 juni 2017

Innan växeln läggs på plats ska fler lösa långsliprar läggas på plats under den.  4 år
ID-nummer:  28477
Direktlänk: /bild/00028477/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna läggs in med traktorgrävaren.  4 år
ID-nummer:  28478
Direktlänk: /bild/00028478/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelförbindelsen som ska möjliggöra möte mellan persontåg växer fram.  4 år
ID-nummer:  28479
Direktlänk: /bild/00028479/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyra långsliprar har placerats under de utstickande rälerna.  4 år
ID-nummer:  28480
Direktlänk: /bild/00028480/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underläggsplattor läggs på sliprarna.  4 år
ID-nummer:  28481
Direktlänk: /bild/00028481/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprarna behöver också justeras till sin rätta plats.  4 år
ID-nummer:  28482
Direktlänk: /bild/00028482/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt körs nu makadam ut även för spår 3, bland annat med denna vagn.  4 år
ID-nummer:  28483
Direktlänk: /bild/00028483/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen körs också ut i en annan lastmaskins skopa.  4 år
ID-nummer:  28484
Direktlänk: /bild/00028484/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln har sänkts ned och endast den sista slipern behöver justeras en aning.  4 år
ID-nummer:  28485
Direktlänk: /bild/00028485/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så ska även den andra änden justeras in så att den kan skarvas ihop med resten av växeln.  4 år
ID-nummer:  28486
Direktlänk: /bild/00028486/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadampatrullen rullar in på blivande spår 3.  4 år
ID-nummer:  28487
Direktlänk: /bild/00028487/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 472 ligger slutligen på plats i sin helhet.  4 år
ID-nummer:  28488
Direktlänk: /bild/00028488/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan gäller det bara att rulla bort spårläggningsmaskinen utan att rubba den nyss lagda växeln.  4 år
ID-nummer:  28489
Direktlänk: /bild/00028489/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En kortare bit spår återstår för att binda samman den nyss lagda växel 472 med den tidigare byggda växel 473 i förgrunden.  4 år
ID-nummer:  28490
Direktlänk: /bild/00028490/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg norrut hämtas den tidigare tillfälligt placerade delen av växel 471 upp och körs norrut mot sin plats.  4 år
ID-nummer:  28491
Direktlänk: /bild/00028491/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även denna dag fortsätter schaktningen längre norrut på bangården. Notera också de nya vikter som hängts upp i stolpen till vänster.  4 år
ID-nummer:  28492
Direktlänk: /bild/00028492/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den första delen av växel 471 har nått fram till sin plats.  4 år
ID-nummer:  28493
Direktlänk: /bild/00028493/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln ligger under den nya bryggan 1312-27 närmast norr om gångbron.  4 år
ID-nummer:  28494
Direktlänk: /bild/00028494/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra delen av blivande spår 4 fylls den tidigare schaktade gropen upp med massor som tidigare grävts upp eftersom det liksom spår 5 och 6 får en enklare underbyggnad.  4 år
ID-nummer:  28495
Direktlänk: /bild/00028495/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spår 3 börjar bli klar i södra delen.  4 år
ID-nummer:  28496
Direktlänk: /bild/00028496/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor tippas under blivande spår 4.  4 år
ID-nummer:  28497
Direktlänk: /bild/00028497/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nyss utlagda delen av växel 471 kontrollmäts.  4 år
ID-nummer:  28498
Direktlänk: /bild/00028498/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så kan även den sista delen av växel 471 lyftas från sina trallor och transporteras mot den del som redan ligger på plats.  4 år
ID-nummer:  28499
Direktlänk: /bild/00028499/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln körs söderut och passerar en totalstation som används för att mäta in dess slutliga läge.  4 år
ID-nummer:  28500
Direktlänk: /bild/00028500/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En mindre justering av makadamen behöver göras innan växeln kan komma på plats.  4 år
ID-nummer:  28501
Direktlänk: /bild/00028501/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trallorna som växlarna rullade fram har gjort sitt för den här gången, och spåret som de ligger på kan därmed också rivas upp.  4 år
ID-nummer:  28502
Direktlänk: /bild/00028502/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelspannet har parallellförflyttats upp i sträckningen för spår 2 vid gångbron och ska nu köras norrut igen.  4 år
ID-nummer:  28503
Direktlänk: /bild/00028503/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart framme vid den andra delen av samma växel.  4 år
ID-nummer:  28504
Direktlänk: /bild/00028504/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hela växel 471 är nu framme på sin plats under brygga 1312-27.  4 år
ID-nummer:  28505
Direktlänk: /bild/00028505/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den slutliga placeringen kan justeras i detalj.  4 år
ID-nummer:  28506
Direktlänk: /bild/00028506/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även här ska fler sliprar läggas in innan växeln slutligen kan läggas på plats.  4 år
ID-nummer:  28507
Direktlänk: /bild/00028507/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyra långsliprar ska in under de utstickande rälerna.  4 år
ID-nummer:  28508
Direktlänk: /bild/00028508/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 471 sedd från norr.  4 år
ID-nummer:  28509
Direktlänk: /bild/00028509/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler långsliprar har lagts intill växel 472 söder om stationshuset lite senare på kvällen.  4 år
ID-nummer:  28510
Direktlänk: /bild/00028510/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter läggs vanliga betongsliprar för växelförbindelsen mot spår 1.  4 år
ID-nummer:  28511
Direktlänk: /bild/00028511/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Som vanligt justeras sliprarnas läge för hand efter att de placerats ut.  4 år
ID-nummer:  28512
Direktlänk: /bild/00028512/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De sista två sliprarna kommer på plats närmast den befintliga växel 473 i spår 1.  4 år
ID-nummer:  28513
Direktlänk: /bild/00028513/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya förbindelsen framträder allt mer.  4 år
ID-nummer:  28514
Direktlänk: /bild/00028514/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler sliprar körs nu fram för att läggas i spår 2 mellan de nya växlarna.  4 år
ID-nummer:  28515
Direktlänk: /bild/00028515/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med sliprar på spår 2 tar vid så snart sliprarna på tvärförbindelsen kommit på plats.  4 år
ID-nummer:  28516
Direktlänk: /bild/00028516/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med sliprarna för spår 2 går framåt framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28517
Direktlänk: /bild/00028517/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avståndet mellan sliprarna justeras för varje sliper.  4 år
ID-nummer:  28518
Direktlänk: /bild/00028518/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya växelförbindelsen sedd från sydost.  4 år
ID-nummer:  28519
Direktlänk: /bild/00028519/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sent på kvällen samlas mobilkran och liftbilar vid gamla brygga 8 som ser ut att stå näst på tur att tas ner.  4 år
ID-nummer:  28520
Direktlänk: /bild/00028520/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först måste dock kvällens sista malmtåg passera.  4 år
ID-nummer:  28521
Direktlänk: /bild/00028521/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 27 juni 2017

Efter klockan 01 på natten är brygga 8 fastgjord i mobilkranen och lösgjord från kontaktledningen, kapningen kan börja.  4 år
ID-nummer:  28522
Direktlänk: /bild/00028522/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt demonteras utliggare på den återstående delen av brygga 6 som därmed också ska rivas under natten.  4 år
ID-nummer:  28523
Direktlänk: /bild/00028523/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 8 är klar för lyft.  4 år
ID-nummer:  28524
Direktlänk: /bild/00028524/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 8 går till väders denna disiga juninatt.  4 år
ID-nummer:  28525
Direktlänk: /bild/00028525/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan fick en flygtur över godsmagasinet som avslutning på sin tjänstgöring när kranen svängde runt mot lämplig plats att lägga ner lasten.  4 år
ID-nummer:  28526
Direktlänk: /bild/00028526/
Fotodatum: den 27 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 601–650