Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 451–500

Lördag 24 juni 2017

Fler kabelförbindelser grävs fram under marken.  4 år
ID-nummer:  28427
Direktlänk: /bild/00028427/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fortsatt är schaktmassorna tidvis mer flytande än fasta.  4 år
ID-nummer:  28428
Direktlänk: /bild/00028428/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den trånga passagen intill huvudsignalen Gv 122 har inte kunnat börja fyllas ordentligt ännu.  4 år
ID-nummer:  28429
Direktlänk: /bild/00028429/
Fotodatum: den 24 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söndag 25 juni 2017

Den färdiga underbyggnaden för spår 2 och 3 under gångbron på midsommardagens förmiddag.  4 år
ID-nummer:  28430
Direktlänk: /bild/00028430/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena fortlöper längre norrut i gropen.  4 år
ID-nummer:  28431
Direktlänk: /bild/00028431/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett arbete pågår intill huvudsignalen Gv 122.  4 år
ID-nummer:  28432
Direktlänk: /bild/00028432/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid arbete nära spänningsförande kontaktledning som här jordas grävmaskinen i rälsen.  4 år
ID-nummer:  28433
Direktlänk: /bild/00028433/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla makadamen skalas av med hjälp av en lastmaskin i nordligaste delen av det område som ska schaktas.  4 år
ID-nummer:  28434
Direktlänk: /bild/00028434/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen tippas på en dumper som använder en ny överfart över de sedan tidigare ombyggda spåren strax intill norra plattformsänden.  4 år
ID-nummer:  28435
Direktlänk: /bild/00028435/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När makadamen avlägsnats kan den egentliga schaktningen påbörjas.  4 år
ID-nummer:  28436
Direktlänk: /bild/00028436/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en överfart har ställts i ordning något längre söderut.  4 år
ID-nummer:  28437
Direktlänk: /bild/00028437/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid huvudsignalen har gropen på eftermiddagen breddats in mot den kvarvarande bryggstolpen.  4 år
ID-nummer:  28438
Direktlänk: /bild/00028438/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen fortsätter norr om brygga 11.  4 år
ID-nummer:  28439
Direktlänk: /bild/00028439/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett söderut vid norra plattformsänden.  4 år
ID-nummer:  28440
Direktlänk: /bild/00028440/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några kablar ska tills vidare ligga kvar under det nya spåret och har därför fått visst skydd innan området ska återfyllas.  4 år
ID-nummer:  28441
Direktlänk: /bild/00028441/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På kvällen har schaktningen närmat sig den norra änden av arbetsområdet ytterligare.  4 år
ID-nummer:  28442
Direktlänk: /bild/00028442/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd från norr på kvällen.  4 år
ID-nummer:  28443
Direktlänk: /bild/00028443/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar finns det gott om här i området där det tidigare låg flera växlar i gamla spår 1 och spår 2.  4 år
ID-nummer:  28444
Direktlänk: /bild/00028444/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill huvudsignalen aningen längre söderut har de kvarvarande kablarna nu täckts över.  4 år
ID-nummer:  28445
Direktlänk: /bild/00028445/
Fotodatum: den 25 juni 2017
Publicerad: den 18 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 26 juni 2017

Räls flyttas längs blivande spår 2 på morgonen för att ge plats för de nya växlar som ska läggas.  4 år
ID-nummer:  28446
Direktlänk: /bild/00028446/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några räler flyttas över till andra sidan av makadambädden.  4 år
ID-nummer:  28447
Direktlänk: /bild/00028447/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den bandgående Desec-spårläggningskranen har startats upp för dagens arbeten med att lägga växlar.  4 år
ID-nummer:  28448
Direktlänk: /bild/00028448/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underbyggnaden justeras för växelförbindelsen mellan spår 2 och spår 1.  4 år
ID-nummer:  28449
Direktlänk: /bild/00028449/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen för spår 2 justeras till rätt nivå.  4 år
ID-nummer:  28450
Direktlänk: /bild/00028450/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer makadam läggs ut där så inte tidigare skett.  4 år
ID-nummer:  28451
Direktlänk: /bild/00028451/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam har nu lagts även för förbindelsen mellan växlarna.  4 år
ID-nummer:  28452
Direktlänk: /bild/00028452/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävare och lastmaskin i samarbete för att få makadambädden klar.  4 år
ID-nummer:  28453
Direktlänk: /bild/00028453/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några timmar senare har sliprar lagts för spår 2 från söder fram till den första växeln.  4 år
ID-nummer:  28454
Direktlänk: /bild/00028454/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den första delen av växel 472 har körts fram mot sitt slutliga läge.  4 år
ID-nummer:  28455
Direktlänk: /bild/00028455/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln hamnar med tungorna något söder om den nya bryggan 1312-21.  4 år
ID-nummer:  28456
Direktlänk: /bild/00028456/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln sänks ner i södra änden och mätning av dess position påbörjas.  4 år
ID-nummer:  28457
Direktlänk: /bild/00028457/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett malmtåg passerar arbetsplatsen där framtida spår och växlar läggs.  4 år
ID-nummer:  28458
Direktlänk: /bild/00028458/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln ligger på sin plats, men positionen kan behöva finjusteras.  4 år
ID-nummer:  28459
Direktlänk: /bild/00028459/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även den norra änden av spårspannet under maskinen måste mätas in.  4 år
ID-nummer:  28460
Direktlänk: /bild/00028460/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Är man inte helt nöjd med placeringen får spannet lyftas i ena änden och flyttas någon millimeter.  4 år
ID-nummer:  28461
Direktlänk: /bild/00028461/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den första delen av växel 472 har åter landat på makadambädden.  4 år
ID-nummer:  28462
Direktlänk: /bild/00028462/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska det snart ligga en spårförbindelse mellan spår 1 och spår 2.  4 år
ID-nummer:  28463
Direktlänk: /bild/00028463/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Desec:en som maskinen brukar kallas körs norrut igen för att hämta fler växelspann.  4 år
ID-nummer:  28464
Direktlänk: /bild/00028464/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt körs långsliprar tillhörande växel 472 fram.  4 år
ID-nummer:  28465
Direktlänk: /bild/00028465/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först på spåret ligger dock den kortare delen av växel 471 som här lyfts upp.  4 år
ID-nummer:  28466
Direktlänk: /bild/00028466/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen styrs in på makadambädden för spår 2 norr om gångbron.  4 år
ID-nummer:  28467
Direktlänk: /bild/00028467/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 471 ska ligga norr om gångbron men läggs tillfälligt av under densamma.  4 år
ID-nummer:  28468
Direktlänk: /bild/00028468/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På väg norrut igen är det nära att kanten ger vika under larvfötterna närmast schaktgropen.  4 år
ID-nummer:  28469
Direktlänk: /bild/00028469/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den återstående delen av växel 471 ligger på trallor och kan nu rullas söderut så långt spåret räcker.  4 år
ID-nummer:  28470
Direktlänk: /bild/00028470/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under en kraftig regnskur rullas spannet in under spårläggningskranen för att lyftas ut i ännu spårlöst område.  4 år
ID-nummer:  28471
Direktlänk: /bild/00028471/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spannet har lyfts från trallorna och körs söderut.  4 år
ID-nummer:  28472
Direktlänk: /bild/00028472/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 472 passerar tungdelen av växel 471.  4 år
ID-nummer:  28473
Direktlänk: /bild/00028473/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med lite knixande passerar växeln mellan stolparna framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28474
Direktlänk: /bild/00028474/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framme vid den redan tidigare lagda delen.  4 år
ID-nummer:  28475
Direktlänk: /bild/00028475/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeln på sin ungefärliga plats intill stolpe 1312-21a.  4 år
ID-nummer:  28476
Direktlänk: /bild/00028476/
Fotodatum: den 26 juni 2017
Publicerad: den 20 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 551–600