Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 211–240

Måndag 19 juni 2017

En växeltransport har ankommit till Gällivare med växlarna 471 och 472 som ska ligga i spår 2 för förbindelserna till och från spår 1 framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28226
Direktlänk: /bild/00028226/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 472 som ska ligga söder om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28227
Direktlänk: /bild/00028227/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Korsningsdelen av växel 471 norr om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28228
Direktlänk: /bild/00028228/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På en tredje vagn i tågsättet på spår 6 ligger resterande delar av de båda växlarna.  4 år
ID-nummer:  28229
Direktlänk: /bild/00028229/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla brygga 6 sjunger på sista versen när dess efterträdare lagts upp intill spåren och stolparna som ska bära den står redo.  4 år
ID-nummer:  28230
Direktlänk: /bild/00028230/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut bryts mer räls upp för att ge plats för schaktningsarbetena.  4 år
ID-nummer:  28231
Direktlänk: /bild/00028231/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Uppskurna bitar av rälsen sorteras i högar för borttransport.  4 år
ID-nummer:  28232
Direktlänk: /bild/00028232/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blickar man norrut från norra plattformsänden syns ombyggda och oombyggda delar av bangården som ett lapptäcke, växelförbindelserna närmast tas bort i samband med slutinkopplingen i slutet av augusti 2017.  4 år
ID-nummer:  28233
Direktlänk: /bild/00028233/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växeltransportens lok och personalvagn står i norra delen av spår 6.  4 år
ID-nummer:  28234
Direktlänk: /bild/00028234/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen för spår 2 fortsätter norrut under gångbron.  4 år
ID-nummer:  28235
Direktlänk: /bild/00028235/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs på den utjämnade botten av schaktgropen innan återfyllningen påbörjas.  4 år
ID-nummer:  28236
Direktlänk: /bild/00028236/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vältning av den nya underbyggnaden framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28237
Direktlänk: /bild/00028237/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer massor fylls på ovanpå isoleringen norr om gångbron.  4 år
ID-nummer:  28238
Direktlänk: /bild/00028238/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Finare material töms ut ovanpå bädden för att användas vid läggningen av dräneringsrör intill.  4 år
ID-nummer:  28239
Direktlänk: /bild/00028239/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågen rullar alltjämt på det enda öppna spåret genom Gällivare, men avsaknaden av mötesmöjlighet påverkar ändå inte trafiken så mycket.  4 år
ID-nummer:  28240
Direktlänk: /bild/00028240/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsen på gamla spår 5 skärs upp under gångbron.  4 år
ID-nummer:  28241
Direktlänk: /bild/00028241/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med lastmaskinen kan massorna som dumprarna kör fram snabbt jämnas ut till rätt nivå.  4 år
ID-nummer:  28242
Direktlänk: /bild/00028242/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dammet ligger hela tiden som en dimma över bangården när de tunga fordonen går i skytteltrafik.  4 år
ID-nummer:  28243
Direktlänk: /bild/00028243/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera massor tillförs för blivande spår 2 framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  28244
Direktlänk: /bild/00028244/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Knappt hinner lastmaskinen plana ut högen innan nästa dumper tömmer sin last på samma plats.  4 år
ID-nummer:  28245
Direktlänk: /bild/00028245/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med dvärgsignalen i södra änden av spår 6 grävs en grop för ett stolpfundament intill spår 5 som blottar spårets underbyggnad.  4 år
ID-nummer:  28246
Direktlänk: /bild/00028246/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder är gropen nu fylld och arbetena med själva spåren närmar sig.  4 år
ID-nummer:  28247
Direktlänk: /bild/00028247/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ny stolpe körs också fram att sätta på det fundament som ska grävas ner, allt för att de nya bryggorna snart ska kunna sättas upp så gamla stolpar kan tas bort.  4 år
ID-nummer:  28248
Direktlänk: /bild/00028248/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Välten arbetar för att skapa en stabil grund för spår 2.  4 år
ID-nummer:  28249
Direktlänk: /bild/00028249/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Botten på gropen för blivande spår 3 jämnas samtidigt av efter färdigställda arbeten med dräneringsrören.  4 år
ID-nummer:  28250
Direktlänk: /bild/00028250/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett stolpfundament sänks ner i den tidigare grävda gropen intill spår 5.  4 år
ID-nummer:  28251
Direktlänk: /bild/00028251/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När fundamentet sänkts ned måste positionen mätas in och finjusteras.  4 år
ID-nummer:  28252
Direktlänk: /bild/00028252/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mätning av fundamentets placering pågår.  4 år
ID-nummer:  28253
Direktlänk: /bild/00028253/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slätt och fint blir det när välten har fått arbeta en stund.  4 år
ID-nummer:  28254
Direktlänk: /bild/00028254/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att ytornas höjd har mätts får visst material ibland skrapas bort med hjälp av lastmaskinen där nivån hamnat över den önskade.  4 år
ID-nummer:  28255
Direktlänk: /bild/00028255/
Fotodatum: den 19 juni 2017
Publicerad: den 17 januari 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 271–300