Juni 2017

Efter avstängningen för ombyggnad av södra bangårdsänden under pingsthelgen låg fokus under resterande del av månaden på området mellan plattformsspåret 1 och de sedan tidigare ombyggda spåren 5 och 6, detta på hela sträckan mellan de nya växlarna i södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norra delen av bangården som byttes ut först vid slutinkopplingen i slutet av augusti. Efter ett mindre arbete med sammanfogning av tidigare lagda dräneringsrör började de stora arbetena från söder med djupschakt för nya spår 2 och 3 och schakt för spår 4. När man schaktat till tillräckligt djup placerades kabelbrunnar ut och dräneringsrör lades innan gropen åter kunde fyllas med nytt material som ska utgöra underbyggnad för de nya spåren. Schaktarbetena nådde fram till norra änden av området i slutet av månaden, men eftersom inte hela bredden schaktades norr om stationshuset återstod en hel del arbeten med detta vid månadsskiftet.

Förutom arbetena dagtid pågick framför allt mot slutet av månaden med början i midsommarveckan en hel del arbeten nattetid med kontaktledningsanläggningen. Flera nätter i veckan, men inte alla, var det knappt fem timmars trafikuppehåll genom Gällivare under natten, och alla arbeten med att byta ut de gamla kontaktledningsbryggorna mot nya behövde man utföra under dessa tider. Att med hjälp av mobilkran lyfta bort de gamla bryggorna är ett tidsödande arbete, speciellt när anläggningen måste vara klar att spänningssättas för morgonens trafik bara någon timme senare. Rivningen av bryggor pågick under månadens sista två veckor och montering av nya bryggor under en natt strax före midsommar.

Efter midsommar var underbyggnaden för spår 2 klar från söder och upp till södra änden av godsmagasinet. Här kunde nu de två växlar som binder samman spår 1 och spår 2 både norr och söder om stationshuset läggas och spåret från söder upp till den norra av de två växlarna byggas. Efter några veckor som mest präglats av djupa gropar och rivning av den gamla bangården kunde således en viss vändning skönjas mot slutet av månaden när den nya bangårdens spårlayout allt mer började framträda.

Bilder och filmer (797)
Bild 61–90

Tisdag 13 juni 2017

Längst i söder görs gropens botten helt plan.  7 år
ID-nummer:  22025
Direktlänk: /bild/00022025/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare tre spår ska in mellan de nu färdigställda på vardera sidan av bangården.  7 år
ID-nummer:  22026
Direktlänk: /bild/00022026/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under jorden döljer sig en del överraskningar i form av olika slags gamla betongfundament.  7 år
ID-nummer:  22027
Direktlänk: /bild/00022027/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En större betongkonstruktion avtäcks.  7 år
ID-nummer:  22028
Direktlänk: /bild/00022028/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa delar gick att gräva bort medan andra behöver bilas bort.  7 år
ID-nummer:  22029
Direktlänk: /bild/00022029/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbetet fortsätter sent på eftermiddagen och gropen har redan blivit stor.  7 år
ID-nummer:  22030
Direktlänk: /bild/00022030/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När schaktbotten är klar påbörjas mätning och markering var det nya spåret ska byggas.  7 år
ID-nummer:  22031
Direktlänk: /bild/00022031/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är mer än betongfundament som dyker upp, här en grundläggning med timmerstockar.  7 år
ID-nummer:  22032
Direktlänk: /bild/00022032/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågen ska gå trots arbetena.  7 år
ID-nummer:  22033
Direktlänk: /bild/00022033/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resultatet av första dagens djupschakt.  7 år
ID-nummer:  22034
Direktlänk: /bild/00022034/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sedd från norr.  7 år
ID-nummer:  22035
Direktlänk: /bild/00022035/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen som ersatt spår 2 och den södra delen av Inlandsbanans gamla plattform.  7 år
ID-nummer:  22036
Direktlänk: /bild/00022036/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen är snart framme vid växelförbindelsen från spår 1 som ska skapa mötesmöjlighet för persontåg som ska stanna vid plattformen.  7 år
ID-nummer:  22037
Direktlänk: /bild/00022037/
Fotodatum: den 13 juni 2017
Publicerad: den 14 juni 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 14 juni 2017

De framgrävda betongkonstruktionerna i bangårdens inre avlägsnas bit för bit, här har en stor del grävts upp på morgonen.  5 år
ID-nummer:  28053
Direktlänk: /bild/00028053/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med nöd och näppe rymdes denna betongklump i grävmaskinens skopa.  5 år
ID-nummer:  28054
Direktlänk: /bild/00028054/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Delarna lastas på en dumper för vidare transport bort från bangården.  5 år
ID-nummer:  28055
Direktlänk: /bild/00028055/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Djupchaktningen för nya spår 2–4 fortsätter i södra delen av bangården.  5 år
ID-nummer:  28056
Direktlänk: /bild/00028056/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den kvarvarande delen av den smala plattformen mellan gamla spår 3 och spår 4 ska nu också rivas.  5 år
ID-nummer:  28057
Direktlänk: /bild/00028057/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räls avlägsnas från de gamla spåren i höjd med den gamla plattformsövergången.  5 år
ID-nummer:  28058
Direktlänk: /bild/00028058/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resterna av den gamla plattformen sedda från den nya vid stationshuset.  5 år
ID-nummer:  28059
Direktlänk: /bild/00028059/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återstående delar av betongkonstruktionen i söder knackas sönder.  5 år
ID-nummer:  28060
Direktlänk: /bild/00028060/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya kabelbrunnar har kommit på plats omedelbart norr om gamla brygga 3, här en på vardera sida om nya spår 2.  5 år
ID-nummer:  28061
Direktlänk: /bild/00028061/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rivningen av den gamla plattformen har återupptagits.  5 år
ID-nummer:  28062
Direktlänk: /bild/00028062/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dumprarna går också i skytteltrafik för att transportera bort de massor som djupschaktningen genererar.  5 år
ID-nummer:  28063
Direktlänk: /bild/00028063/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformens asfaltlager lyfts bort.  5 år
ID-nummer:  28064
Direktlänk: /bild/00028064/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllnadsmassorna i plattformens inre kan så också avlägsnas.  5 år
ID-nummer:  28066
Direktlänk: /bild/00028066/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Av betonghindren i schaktgropen återstår nu mest smådelar.  5 år
ID-nummer:  28065
Direktlänk: /bild/00028065/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Visst arbete återstår dock med att knacka sönder betongen.  5 år
ID-nummer:  28067
Direktlänk: /bild/00028067/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya kabelbrunnar i rad i höjd med det nya teknikhus som satts upp vid sidan av bangården i bakgrunden.  5 år
ID-nummer:  28068
Direktlänk: /bild/00028068/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan gamla bryggorna 3 och 4 är schaktningen för spår 2 klar och isolering läggs i botten.  5 år
ID-nummer:  28069
Direktlänk: /bild/00028069/
Fotodatum: den 14 juni 2017
Publicerad: den 22 december 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 121–150