Bilder och filmer (637)
I norra delen av bangården är alla gamla bryggor ännu kvar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bryggan intill gamla brygga 18 har kommit på plats och här ryms bärlinorna under den nya bryggan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya och gamla bryggor sida vid sida på bangården i höjd med lokstallet.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nyaste bryggan sedd från andra sidan bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan intill den stora gamla brygga 19 sedd från lokstallssidan av bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare en brygga ska sättas upp här utanför lokstallet närmast söder om den senast uppsatta, här saknas dock ännu en stolpe.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fokus flyttas i stället till gamla brygga 15 vid den gamla växelförbindelsen mellan spår 1 och 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya ersättande bryggan intill är nu på plats och demontering av ledningarna från den gamla bryggan kan därför påbörjas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två ledningarna över spår 2 kan bindas upp och vara kvar intakta när bryggan lyfts bort, medan ledningen över växelförbindelsen och ledningen för spår 1 måste flyttas ner under bryggan innan den kan lyftas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
40 minuter senare har kontaktledningarna åtgärdats och kapningen av bryggan kan inledas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den långa bryggan som går långt utanför den nya bangårdens begränsningslinjer är på väg bort.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan lossnar och styrs bort utan att riva med sig de kontaktledningar som den tidigare bar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart bryggan är borta påbörjas arbetet med att återställa kontaktledningarna med hjälp av utliggarna på den nya bryggan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två utliggarna över spår 2 får användas för såväl de två ledningarna över det spåret som ledningen i växelförbindelsen. Här fanns en hel del jobb att göra innan strömmen åter kunde slås på, men det var ännu mer än en timme kvar innan morgonens första tåg skulle passera här.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler rör på väg ner mellan spår 3 och 4 på morgonen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllning pågår fortsatt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liten del av gropen återstår, men här och var ska även kabelkanalisering grävas ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på eftermiddagen läggs isolering vidare norrut på spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En genomföring för kablar under spåren byggs också.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rör och kanaler ansluts till de som tidigare lagts ner under de spår som tidigare byggts om.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av spår 6 står nu ytterligare en liftmotorvagn samt en tralla för att sätta upp ny kontaktledning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underbyggnaden för spår 3 och 4 färdigställs allt mer.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det återstår bara att ordna med kabelrören så även denna grop kan fyllas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på kvällen har även rören och kanalerna byggts ihop.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fullmånen stiger över Gällivare strax före midnatt, men denna natt pågår inga arbeten på bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning på morgonen i den lilla del som återstår att gräva ur av bangårdens bredare del.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktning för spår 4 vid den del av gamla brygga 7 som ännu står kvar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna lastas för att förflyttas till upplaget i bakgrunden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktbotten ligger grunt under detta spår till skillnad från spår 3 intill.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Berget av schaktmassor reser sig nu högt över bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena sedda från norr.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vissa arbeten sker också kring den stump av spår 4 som byggdes klart redan under första året.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den södra delen av bangården sent på eftermiddagen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för den sydligaste delen av spår 4 där schakten gick djupare än i övriga delar av spåret färdigställs.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot nordväst vid stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering saknas ännu i norra änden av spår 4, men snart är man redo för att bygga de nya spåren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från norr med den ganska ytligt lagda isoleringen för spår 4 i bild.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ytterligare dräneringsrör läggs mellan spår 3 och spår 4.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna läggs tillfälligt åt sidan för att sedan kunna återfylla snabbt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isoleringen för nya spår 4.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot nordväst från gångbrons trappa intill stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd mot söder från samma trappa.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut i spår 4:s sträckning från gångbron, växelanslutningen skymtar bakom fordonen längst bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut där spår 4 byggs. Spåret som byggdes första året anpassades efter det gamla spåret och behöver nu flyttas i sidled, det ska vara rakt från växeln längre bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 3 blir långt mötesspår och läggs på den tidigare djupschaktade bädden där gamla spår 4 låg.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden för spår 3 ligger mestadels redo för spårbygge.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävarbetena i norra delen av det nu schaktade området av bangården sedda på avstånd från gångbron.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den här morgonen tycks visst arbetet gå bakåt, men ytterligare dränering ska grävas ner i de delar av gropen som redan återfyllts.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävmaskinen arbetar mellan blivande spår 3 och spår 4.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fler kabelrännor körs fram.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!