Bilder och filmer (637)

I norra delen av bangården är alla gamla bryggor ännu kvar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya bryggan intill gamla brygga 18 har kommit på plats och här ryms bärlinorna under den nya bryggan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya och gamla bryggor sida vid sida på bangården i höjd med lokstallet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nyaste bryggan sedd från andra sidan bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan intill den stora gamla brygga 19 sedd från lokstallssidan av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ytterligare en brygga ska sättas upp här utanför lokstallet närmast söder om den senast uppsatta, här saknas dock ännu en stolpe.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fokus flyttas i stället till gamla brygga 15 vid den gamla växelförbindelsen mellan spår 1 och 2.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya ersättande bryggan intill är nu på plats och demontering av ledningarna från den gamla bryggan kan därför påbörjas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två ledningarna över spår 2 kan bindas upp och vara kvar intakta när bryggan lyfts bort, medan ledningen över växelförbindelsen och ledningen för spår 1 måste flyttas ner under bryggan innan den kan lyftas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

40 minuter senare har kontaktledningarna åtgärdats och kapningen av bryggan kan inledas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den långa bryggan som går långt utanför den nya bangårdens begränsningslinjer är på väg bort.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan lossnar och styrs bort utan att riva med sig de kontaktledningar som den tidigare bar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så snart bryggan är borta påbörjas arbetet med att återställa kontaktledningarna med hjälp av utliggarna på den nya bryggan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De två utliggarna över spår 2 får användas för såväl de två ledningarna över det spåret som ledningen i växelförbindelsen. Här fanns en hel del jobb att göra innan strömmen åter kunde slås på, men det var ännu mer än en timme kvar innan morgonens första tåg skulle passera här.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler rör på väg ner mellan spår 3 och 4 på morgonen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Återfyllning pågår fortsatt.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En liten del av gropen återstår, men här och var ska även kabelkanalisering grävas ner.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Senare på eftermiddagen läggs isolering vidare norrut på spår 4.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En genomföring för kablar under spåren byggs också.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rör och kanaler ansluts till de som tidigare lagts ner under de spår som tidigare byggts om.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra delen av spår 6 står nu ytterligare en liftmotorvagn samt en tralla för att sätta upp ny kontaktledning.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Underbyggnaden för spår 3 och 4 färdigställs allt mer.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det återstår bara att ordna med kabelrören så även denna grop kan fyllas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Senare på kvällen har även rören och kanalerna byggts ihop.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fullmånen stiger över Gällivare strax före midnatt, men denna natt pågår inga arbeten på bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktning på morgonen i den lilla del som återstår att gräva ur av bangårdens bredare del.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktning för spår 4 vid den del av gamla brygga 7 som ännu står kvar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Massorna lastas för att förflyttas till upplaget i bakgrunden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktbotten ligger grunt under detta spår till skillnad från spår 3 intill.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Berget av schaktmassor reser sig nu högt över bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetena sedda från norr.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vissa arbeten sker också kring den stump av spår 4 som byggdes klart redan under första året.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den södra delen av bangården sent på eftermiddagen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bädden för den sydligaste delen av spår 4 där schakten gick djupare än i övriga delar av spåret färdigställs.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst vid stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Isolering saknas ännu i norra änden av spår 4, men snart är man redo för att bygga de nya spåren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd från norr med den ganska ytligt lagda isoleringen för spår 4 i bild.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ytterligare dräneringsrör läggs mellan spår 3 och spår 4.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Massorna läggs tillfälligt åt sidan för att sedan kunna återfylla snabbt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Isoleringen för nya spår 4.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst från gångbrons trappa intill stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot söder från samma trappa.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut i spår 4:s sträckning från gångbron, växelanslutningen skymtar bakom fordonen längst bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut där spår 4 byggs. Spåret som byggdes första året anpassades efter det gamla spåret och behöver nu flyttas i sidled, det ska vara rakt från växeln längre bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 3 blir långt mötesspår och läggs på den tidigare djupschaktade bädden där gamla spår 4 låg.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bädden för spår 3 ligger mestadels redo för spårbygge.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Grävarbetena i norra delen av det nu schaktade området av bangården sedda på avstånd från gångbron.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den här morgonen tycks visst arbetet gå bakåt, men ytterligare dränering ska grävas ner i de delar av gropen som redan återfyllts.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Grävmaskinen arbetar mellan blivande spår 3 och spår 4.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler kabelrännor körs fram.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!