Under den första halvan av juli 2017, i den här delen finns bilder tagna 1–15 juli, fortsatte de schaktarbeten som pågått sedan mitten av juni månad mellan södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norr. Grundläggningen för spår 2 var redan klar i slutet av juni och där kunde nu arbetet med att bygga själva spåret påbörjas och sedan även färdigställas under första halvan av juli. I stället fortsatte djupschaktningen för spår 3 och den grundare schaktningen för spår 4 och detta kunde också färdigställas under perioden så att underbyggnaden för dessa båda spår var redo för spårbygge.
Nattetid pågick en större omdaning av bangårdens visuella utseende då de gamla kontaktledningsbryggorna revs på en stor del av bangården och ersattes med nya. Arbetet påbörjades även det redan under juni månad, men fortsatte i högt tempo omkring tre nätter i veckan med som mest tre bryggor per nattpass. Den begränsande faktorn här var naturligtvis till stor del att spåren måste vara farbara med eltåg direkt efter varje arbetspass på som mest 5 timmar och att själva kontaktledningen därmed inte kunde bytas samtidigt som bryggorna. Under dessa två första veckor i juli revs ändå de flesta gamla kontaktledningsbryggorna mellan stationshuset och plankorsningen i norra änden av bangården och alla återstående nya bryggor sattes upp. Alldeles i slutet av perioden kunde också kontaktledning dras över det nybyggda spår 2, detta strax före sommarens tredje längre planerade trafikavbrott den 16–17 juli.
Bilder och filmer (637)
Spårbyggena fortskrider under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt har de nya kabelrännorna mellan spår 5 och 6 tillfälligt tagits upp norr om gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I växel 471 pågår svetsarbeten på sena eftermiddagen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr är underbyggnaden för spår 3 i det närmaste klar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från norra änden av plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den grundare schakten för spår 4 är klar omedelbart söder om den sedan tidigare ombyggda delen av spåret.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det återstående schaktarbetet finns vid gamla brygga 7 strax norr om gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nattpasset inleds denna kväll med att den kabel som suttit i brygga 14 kapas och monteras ner.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 14 var den första nya bryggan att komma på plats 2016 och har därför utliggare för de flesta spåren. Här syns också den kabel som nu avlägsnas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under natten är det dags att riva brygga 13 vid norra plattformsänden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förberedande arbeten på brygga 13 efter midnatt inför den stundande rivningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet kompliceras här av att det finns kontaktledning även över spår 2.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 13 strax innan det är dags för rivning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinorna för ledningarna över spår 1 flyttas ner under bryggan även här.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan sedd från sidan av bangården mellan grushögarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framåt ettiden på natten är arbetet med kontaktledningarna klart och bryggan säkrad med mobilkranen, kapningen av bryggan kan börja.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten med kapning pågår parallellt i båda bryggans ändar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbete med vinkelslip i nordöstra änden av bryggan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Strax därefter lyfts bryggan bort och förs först i sidled för att komma loss från kontaktledningen över spår 2 där bärlinan behållits intakt ovanför bryggan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 13 på väg bort från sin position över spåren.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan på väg ned vid sidan av plattformen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en gång har bangårdsmiljön förändrats.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen över spår 1 ska nu hängas upp i den nya stolpen intill. Ledningen över spår 2 är isolerad från spänningsförande delar och behöver ingen utliggare, en lina för avspänning av en ledningssektion längre norrut behöver dock hängas upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utliggaren på den nya stolpen ställs i rätt position innan ledningen sätts upp.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut blir kontaktledningsanläggningen mer komplicerad eftersom den gamla växeln mellan spår 1 och 2 ligger här.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En av ledningarna över spår 1 används i växelförbindelsen över till spår 2 men går sedan genast tillbaka mot spår 1.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningarna har hängts upp i den nya bryggan och arbetet kan fortsätta på annat håll.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 15 står till mer än hälften av sin längd utanför den blivande bangårdens område.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 12 hamnade slutligen på marken strax norr om plattformen i väntan på borttransport.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 15 över den gamla växelförbindelsen står på tur norrut, men eftersom det ännu inte finns någon ny brygga uppsatt i närheten måste rivningsarbetena ta en paus.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tidigare kapade kabeln i brygga 1313-28, bryggan som ersatte brygga 14, kortas ytterligare en bit.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förberedelser för att montera en ny brygga närmast norr om gamla brygga 15 påbörjas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolparna är redo för montering av ny brygga.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill gamla brygga 16 finns inte heller någon ny brygga klar, men väl ett par stolpar att montera den på.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lyftet av den nya bryggan norr om gamla brygga 15 närmar sig när klockan går mot tre den ljusa natten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ny brygga lyfter från marken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnarna är strategiskt placerade för att ta emot bryggan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försiktigt sänks bryggan ner över stolparna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bryggan har landat på sin plats samtidigt som solen bryter igenom molnen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nattjobb med både solljus och utsikt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena fortsätter genast norrut för att ytterligare ett lyft ska hinnas med.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya stolparna norr om gamla brygga 16 ska också förses med en brygga innan tågtrafiken släpps på.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en ny brygga lyfter från marken.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Redo för bryggmottagning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bryggan lyfts in över bangården.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bryggan passas in över stolparna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bryggan har kommit på plats över befintliga ledningar.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bryggan sedd från sidan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 16 får stå kvar ännu någon dag och bära ledningarna över de tåg som inom kort åter ska passera genom Gällivare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På förmiddagen fortsätter schaktarbetena strax norr om gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!