Under den första halvan av juli 2017, i den här delen finns bilder tagna 1–15 juli, fortsatte de schaktarbeten som pågått sedan mitten av juni månad mellan södra bangårdsänden och de gamla växlarna i norr. Grundläggningen för spår 2 var redan klar i slutet av juni och där kunde nu arbetet med att bygga själva spåret påbörjas och sedan även färdigställas under första halvan av juli. I stället fortsatte djupschaktningen för spår 3 och den grundare schaktningen för spår 4 och detta kunde också färdigställas under perioden så att underbyggnaden för dessa båda spår var redo för spårbygge.
Nattetid pågick en större omdaning av bangårdens visuella utseende då de gamla kontaktledningsbryggorna revs på en stor del av bangården och ersattes med nya. Arbetet påbörjades även det redan under juni månad, men fortsatte i högt tempo omkring tre nätter i veckan med som mest tre bryggor per nattpass. Den begränsande faktorn här var naturligtvis till stor del att spåren måste vara farbara med eltåg direkt efter varje arbetspass på som mest 5 timmar och att själva kontaktledningen därmed inte kunde bytas samtidigt som bryggorna. Under dessa två första veckor i juli revs ändå de flesta gamla kontaktledningsbryggorna mellan stationshuset och plankorsningen i norra änden av bangården och alla återstående nya bryggor sattes upp. Alldeles i slutet av perioden kunde också kontaktledning dras över det nybyggda spår 2, detta strax före sommarens tredje längre planerade trafikavbrott den 16–17 juli.
Bilder och filmer (637)
På väg fram mot den andra bryggan där utliggaren ännu inte har vänts rätt.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen fortsätter norrut men får vänta in liftmotorvagnen för att inte trådarna ska hänga för slaka.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under brygga 1312-21 finns två utliggare eftersom växeln mot spår 1 ligger här, ledningen över växelförbindelsen sätts dock upp senare.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet passerar under gångbron.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gångbron är låg och kräver att kontaktledningen placeras så lågt som möjligt, därav utliggarnas utseende.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga för brygga fästs kontaktledningen i utliggarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården har den sektion av den gamla kontaktledningen som var tillfälligt upphängd i en ny brygga nu rivits för att ge plats för den nya ledningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen har nått fram till norra delen av plattformen vid tvåtiden på natten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra änden av den rivna ledningssektionen var den som var fäst vid gamla brygga 12, i den stolpen sitter dock en avspänningslina ännu förankrad.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid plattformsänden pågår arbete med jordlinan som löper mellan stolparna längs med spår 1.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan en sektion rivits är det nu åtminstone en ledning mindre att ta hänsyn till när den nya sätts upp över de gamla växlarna i norr.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kaffepaus i sommarnatten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya kontaktledningen är inte riktigt spänd och saknar ännu litsar mellan bärlina och kontakttråd, därför blir nedhängningen mellan utliggarna tydlig.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid tretiden påbörjas monteringen av litsar från söder.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Litsarna är förtillverkade i rätta längder och skruvas fast med jämna mellanrum.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En lits fästs i kontakttrådens övre del.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En annan lits dras fast i bärlinan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När detta arbete är avklarat syns det att det är kontaktledning som monteras.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr går dragningen av kontaktledningen vidare in i de gamla växlarna.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningen för växelförbindelsen har tillfälligt lossats och fästs i bryggan för att den nya ledningen ska kunna sättas upp innanför den.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron fästs bärlinan tillfälligt i en kvarvarande utliggare för att inte ta i skyddstaket, senare ska bron dock bli fristående från kontaktledningsanläggningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dragningen av ny ledning har passerat den återstående delen av brygga 18, men om hela bryggan hade varit kvar hade ledningsdragningen inte varit möjlig.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen med en gammal kontaktledning hängande i förgrunden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stållina dras ut för att bli avspänningslina i norra änden av den nya kontaktledningssektionen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En groda slås fast på kontakttråden för att kunna avsluta dragningen och så småningom kapa tråden.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avspänningslinan har fästs i liftkorgen för att snart kunna binda ihop den med den nya kontaktledningen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett utjämningshjul används för att tillfälligt avsluta sektionen och i detta fästs ett lyftblock som förbinds med avspänningslinan.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När utjämningshjul, lyftblock, lyftögla och grodor kopplats samman kan man så börja spänna ledningssektionen.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här används nu viktavspänningen i stolpen där linan är fäst och vikternas position övervakas under det att ledningen spänns för att nå rätt dragspänning.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När rätt spänning har nåtts och kontakttråd och bärlina har kapats binds de senare upp för att kunna hänga kvar en tid utan att vara i vägen även när ledningen spänningssätts.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den gamla ledningen plockas ned från den brygga den tillfälligt hängts upp i.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningsdragningen är klar för denna natt och tågen kan snart passera även under den tillfälliga anordningen i sektionens norra ände. Det är också dags att se till att allt är klart för spänningssättning och lämna spåren fria för morgonens tåg nu när klockan passerat halv fem.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under den följande dagen var det lugnt på bangården inför den stundande stora avstängningen som började dagen efter, för den behöver all personal vara utvilad.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga anordningen i norra änden av den nya kontaktledningssektionen hänger intill den ledning som används av passerande tåg.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill plankorsningen i norr har stålplåtar lagts ut över kabelrännan parallellt med spåren för att skydda den under de kommande grävarbetena.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu hänger gammal kontaktledning i de nya stolparna här i bangårdens norra del. I bakgrunden syns fyra färdiga spårspann som ska användas under kommande arbeten.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från plankorsningen sent på kvällen. Snart ska den här platsen stå i fokus för arbetet när resterande nya växlar i norr ska läggas.
4 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!