Sedan de stora arbetena med schakt, spår, växlar och signaler blivit klara under slutinkopplingen i slutet av augusti återstod så här i slutet av det stora projektet en mängd mindre men viktiga åtgärder. Arbetet med Inlandsbanans infart från Porjus och spåret till omformarstationen fortsatte ännu lite till med schaktning och spårbygge i den mindre skalan. Arbetet med att bygga kabelrännor fortgick under hela månaden och dessutom måste kablar som förlagts i tillfälliga skydd läggas ned i de färdiga rännorna. Den sista gamla kontaktledningsbryggan revs slutligen också tillsammans med flera gamla stolpar som ännu inte hade tagits bort.
Den sista större åtgärden som påbörjades under projektet var stängsling runt bangården, något som av förklarliga skäl inte kan genomföras före de andra stora ombyggnaderna. Nytt stängsel sätts upp på bangårdens nordöstra sida, alltså på centrumsidan av bangården, från plankorsningen i söder till plankorsningen i norr med undantag för plattformen. Den stora planen intill bangården intill södra bangårdsänden stängslas in genom att stängslet följer gatan i söder och ett kortare stängsel sätts upp mellan plattformen och intilliggande fastighet nära väntkuren vid spår 1a. Stängselarbetena påbörjades under månaden men fortsatte sedan under senhösten.
Bilder och filmer (413)

Makadam läggs på närmast växeln.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya hastighetsskyltar börjar komma upp på bangården inför hastighetshöjningen till 80 km/h, ännu är det dock 40 som gäller.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelarbetena längs bangården fortsätter även strax norr om plattfomen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även i den nya kabelrännan mellan spår 4 och spåret från lokstallet arbetar man med kablar av olika slag.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Under eftermiddagen har omformarspåret och Inlandsbanans spår fått makadam utkört.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya kabelbrunnar har också anlagts vid sidan av omformarspåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omformarspåret närmast växeln sett från nordväst.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår på tre nivåer, omformarspåret, Inlandsbanan och Malmbanan mot Kiruna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gamla stolpfundament knackas sönder på planen vid södra bangårdsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En ny matning har förberetts till kontaktledningen i bryggan framför stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla matningen intill används dock fortfarande.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söder om lokstallet har nu den gamla vattenhästen avlägsnats och saneringen av marken omkring den fortsätter.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en leverans av betongelement till kabelrännor med tillhörande lock står intill bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen i norr inväntar fortfarande en slutlig ombyggnad.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från plankorsningen med de nu sammankopplade fyra spåren mot omformarstationen, Porjus, Kiruna och Koskullskulle.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelrännan intill spår 2 norr om plankorsningen är i stort sett klar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen i norr ska nu byggas om och en tillfällig väg över spåren söder om korsningen har förberetts.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längst i söder har markeringar gjorts för det kommande stängsel som ska sättas upp längs spåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stängslet sätts upp i samma läge som det gamla som revs innan årets arbeten tog fart.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla matningen framför stationshuset av tillfällig art får leva vidare ett tag till.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ordinarie plankorsning byggs nu om och trafiken leds via den tillfälliga överfarten med hjälp av flaggvakter.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen har försetts med kantbalkar och nya STRAIL-plattor.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen sedd från söder från den tillfälliga övergången.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Detalj av övergången över spår 1 med kantbalkar längst ut och nya STRAIL-plattor mellan balkarna och spåret och mellan rälerna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen sedd från nordost.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bortforslingen av massor från upplaget sydväst om stationshuset har fortsatt i högt tempo under de senaste dagarna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stängslingsarbeten har påbörjats längst i söder där spåret vid södra infarten ska skyddas från den intilliggande gatan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hål för gjutning av fundament har börjat tas upp från söder.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hålen slås upp med en liten grävmaskin som också sätter ett papprör överst att gjuta i.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid plankorsningen i norr sätts senare på eftermiddagen ett nytt fundament för den nya skyddsportalen på nordöstra sidan av spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ibland kommer det förstås tåg förbi arbetsplatsen och då måste vakten som styr vägtrafiken vara på sin vakt då förbifartsvägen går utanför ordinarie bom.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Innan asfaltering kan ske i korsningen måste även tillfarterna planeras fram mot den ombyggda korsningen med spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lastmaskinen jämnar till marken där Inlandsbanan och omformarspåret tidigare korsade vägen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett första undre lager asfalt har lagts närmast kantbalkarna i korsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Korsningen är snart redo för slutlig asfaltering.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plankorsningen sedd från nordost där en skylt om tillåten fordonshöjd som ersätter den borttagna skyddsportalen nu satts upp.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett lager asfalt här och detta blir en finare korsning än på länge.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fortfarande återstår lite arbeten mellan de fundament som satts för bommar och portal på korsningens sydvästra sida.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omformarspårets nya del har nu riktats och kan snart användas igen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ny kontaktledning har nu satts upp på spår 1 ända upp till skyddssektionen vid utfarten från bangården, därmed har ledningen mot Aitik-terminalen kopplats bort helt.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omformarspåret sett från nordväst in mot bangården. Notera att bärlina har dragits för ny kontaktledning över spår 2, men den gamla är ännu kvar till skillnad från på spår 1.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Före växeln har dvärgsignalen också satts upp, här mäts också det nya spåret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Flera spår har fått påfyllning av makadam och här justeras nivån på spår 3.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Makadamjustering på spår 3.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett nytt stängsel med tillhörande grind anläggs söder om väntkuren så att planen vid södra bangårdsänden stängslas in.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Motsvarande stängsel med grind byggs i höjd med bangårdens sydligaste växel.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Staketet vid södra utfarten är klart för gjutning.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gamla kablar kan nu grävas upp och de som inte längre behövs kan tas bort.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rester av de gamla stolpfundament som knackades ner till småbitar tidigare.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fundamenten har grävts upp bland annat längs med plattformen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!