Sedan de stora arbetena med schakt, spår, växlar och signaler blivit klara under slutinkopplingen i slutet av augusti återstod så här i slutet av det stora projektet en mängd mindre men viktiga åtgärder. Arbetet med Inlandsbanans infart från Porjus och spåret till omformarstationen fortsatte ännu lite till med schaktning och spårbygge i den mindre skalan. Arbetet med att bygga kabelrännor fortgick under hela månaden och dessutom måste kablar som förlagts i tillfälliga skydd läggas ned i de färdiga rännorna. Den sista gamla kontaktledningsbryggan revs slutligen också tillsammans med flera gamla stolpar som ännu inte hade tagits bort.
Den sista större åtgärden som påbörjades under projektet var stängsling runt bangården, något som av förklarliga skäl inte kan genomföras före de andra stora ombyggnaderna. Nytt stängsel sätts upp på bangårdens nordöstra sida, alltså på centrumsidan av bangården, från plankorsningen i söder till plankorsningen i norr med undantag för plattformen. Den stora planen intill bangården intill södra bangårdsänden stängslas in genom att stängslet följer gatan i söder och ett kortare stängsel sätts upp mellan plattformen och intilliggande fastighet nära väntkuren vid spår 1a. Stängselarbetena påbörjades under månaden men fortsatte sedan under senhösten.
Bilder och filmer (413)

Betongelementen hämtas upp vid plankorsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett och ett lyfts de med den spårgående grävmaskinen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Maskinen backar sedan norrut mot platsen där elementet ska placeras.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Väl framme tas det emot och läggs ner på sin plats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelrännorna längst i söder är klara och nu kan gamla kablar som tillfälligt grävts ner grävas upp och läggas i rännorna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablarna grävdes ner för att skyddas under ombyggnaden, men nu kan de tas fram igen. V-försignalen har nu ersatts av de tre signalerna längre in på bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Hindermätning med laser utförs på spåren denna dag.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mätutrustningen är monterad på den spårgående bilen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd från sydost intill sydligaste växeln.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Även här mellan södra bangårdsänden och plattformen tas gamla kablar nu åter fram.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nya rännor och brunnar intill spår 1.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelrännan är klar och kan börja fyllas med innehåll.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktmassorna som lagrats på bangårdens sydöstra sida körs bort med lastbil.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En del spårsvetsning återstår fortfarande att göra efter slutinkopplingen i slutet av augusti.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid plankorsningen i norr håller man på att riva den gamla skyddsportalen på nordöstra sidan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla portalen är på väg bort.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omformarspåret ska nu återuppbyggas och sliprar för detta har lagts upp på Inlandsbanans spår intill.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Norra bangårdsänden sedd från plankorsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den på ena sidan nu portallösa plankorsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Septembersol över den nya bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De nya spåren sedda norrut från norra plattformsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Senare på eftermiddagen har sliprarna för omformarspåret placerats ut fram till den nya växeln där det ska gå samman med Inlandsbanans infart.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Underläggsplattor läggs ut på sliprarna för att sedan kunna lägga räls.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längre norrut pågår fortfarande slipersläggning.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En i taget läggs sliprarna ut allt medan avståndet mellan dem kontrolleras och justeras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu återstår en del av spåret att bygga här närmast vägen här i kurvan där Inlandsbanan och Malmbanan ligger parallellt i trappform allt högre upp.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter att dagens sista tåg passerat var det så dags att avsluta rivningen av de gamla kontaktledningsbryggorna, och det med brygga 26 längst i nordväst.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan lossas på ena sidan samtidigt som utliggaren på den nya kontaktledningsstolpen för Malmbanans utfart monteras.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När kapningen är klar på ena sidan av stolpen fortsätter den på den andra sidan.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gnistregn i höstnatten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den enda kvarvarande kontaktledningen på bryggan lossas från sin utliggare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningen har lossats från bryggans utliggare, bryggan ska sedan lirkas ut utan att ledningen behöver kapas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetet med att lossa bryggan i andra änden har påbörjats, först genom att lossa ett antal bultar.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den här gången ska bryggan lyftas med en mindre maskin än de mobilkranar som oftast har använts tidigare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan fästs i kranarmen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När så bryggan hänger i lyftkranen är det dags att kapa de sista delar som håller den på plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sista kapningen för att lösgöra denna sista brygga helt.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Så var det dags att lyfta, sakta lämnar bryggan sina stöd på stolparna.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Brygga 26 glider av de stolpar som burit den under många år.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan gungar fram och tillbaka samtidigt som liftmotorvagens personal ser till att den inte trasslar in sig i kontaktledningen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Två stolpar utan mellanliggande brygga syns i bakgrunden när bryggan guidas ned på det intilliggande spåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan har landat på det spår som håller på att byggas mot omformarstationen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bryggan och de maskiner som användes för att ta ner den, i bakgrunden sätts kontaktledningen fast på den nya utliggaren.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Justeringar av kontaktledningens bärtrådar och intilliggande utliggare sker också.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fortsatt justering pågår, med för tillfället mer stillastående motorvagn.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utliggarna byttes även på nästa stolpe norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbeten vid växeln mellan Inlandsbanan och omformarspåret längst i norr på förmiddagen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den under natten nedtagna brygga 26 ligger kvar intill bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omformarspåret har återuppbyggts men behöver makadam och spårriktning.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Omformarspåret sett från nordväst mot växlarna till resten av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!