Sedan de stora arbetena med schakt, spår, växlar och signaler blivit klara under slutinkopplingen i slutet av augusti återstod så här i slutet av det stora projektet en mängd mindre men viktiga åtgärder. Arbetet med Inlandsbanans infart från Porjus och spåret till omformarstationen fortsatte ännu lite till med schaktning och spårbygge i den mindre skalan. Arbetet med att bygga kabelrännor fortgick under hela månaden och dessutom måste kablar som förlagts i tillfälliga skydd läggas ned i de färdiga rännorna. Den sista gamla kontaktledningsbryggan revs slutligen också tillsammans med flera gamla stolpar som ännu inte hade tagits bort.
Den sista större åtgärden som påbörjades under projektet var stängsling runt bangården, något som av förklarliga skäl inte kan genomföras före de andra stora ombyggnaderna. Nytt stängsel sätts upp på bangårdens nordöstra sida, alltså på centrumsidan av bangården, från plankorsningen i söder till plankorsningen i norr med undantag för plattformen. Den stora planen intill bangården intill södra bangårdsänden stängslas in genom att stängslet följer gatan i söder och ett kortare stängsel sätts upp mellan plattformen och intilliggande fastighet nära väntkuren vid spår 1a. Stängselarbetena påbörjades under månaden men fortsatte sedan under senhösten.
Bilder och filmer (413)
Vid norra plattformsänden finns utrustning både för att kunna dra ihop spåret i längsled och för att sedan kunna svetsa ihop spåret när neutraliseringsprocessen är klar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av rullarna som rälerna nu vilar på.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De kapade rälerna där en liten bit räls nu ska avlägsnas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den bit räls som ska avlägsnas kapas bort så att gapet i rälen blir större.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det större gapet i rälen syns här tydligt.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande kapning görs på den andra rälen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
med hydrauliken dras rälerna åter ihop och processen kontrolleras med tumstock.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När rätt avstånd erhållits återstår bara svetsning.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande arbete görs också på den andra rälen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Befästningarna kan så åter tryckas tillbaka och fästa rälerna i sliprarna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De små rullarna vinklas ner och tas sedan bort, rälerna fästs sedan åter med befästningsklämmorna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fundament för stängslet vid södra bangårdsänden och utfarten gjuts på morgonen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Betongen skyfflas ner i hålen från en grävskopa.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävskopan fylls från en betongbil på gatan intill.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När betongen kommit ner i alla hål börjar man sätta stolparna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hörn bildas där gatan intill svänger av, här måste lite extra arbete göras för att stängslet sedan ska kunna sättas upp på stolparna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blir dubbla stolpar i hörnet då det inte är rät vinkel.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter kan arbetet fortsätta ut från hörnet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även höjdskillnader på marken spelar in när stolparna ska sättas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I spåret pågår håltagning i de nya kabelrännorna där kablar till växlarna ska läggas in i rännan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hål borras i kabelrännan på södra sidan av bangårdens sydligaste växel.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nygjutna hål som väntar på stolpar medan betongen ännu är lös.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpar sätts parallellt med järnvägen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i söder återstår ännu några hål att fylla med betong.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vyerna förändras åter vid södra bangårdsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bit för bit växer det nya staketet fram.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite senare gjuts även fundamenten för det korta stängslet nära väntkuren vid spår 1a, här fundamentet för en grindstolpe.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här används ett metallrör som fylls helt och hållet med betong.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även den andra grindstolpens fundament fylls.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grinden blir den norra infarten till den öppna planen öster om södra bangårdsänden som nu hamnar innanför stängslet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gjutning av fundament för nytt stängsel.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blivande stängslet längst i söder sett från norr.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De flesta stolpar har nu satts upp ner mot plankorsningen i söder.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt ska mer makadam köras ut för att fylla hålrummen mellan spåren på bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut arbetar man med neutralisering av spår 3.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam har nu lagts ut mellan spår 1 och 2 där det också ännu finns många kablar utanför rännorna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälerna lossas från sliprarna inför neutraliseringen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset är plattsättningen nu klar efter det borttagna fundamentet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Solsken en kort stund över bangården medan stolpsättningen i söder är nästan framme vid plankorsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Varje stolpe lodas in noggrant för att det kommande stängslet ska gå att montera.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med håltagning i kabelrännor fortsätter bland växlarna i södra bangårdsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sist av alla ska de stora tunga stolparna för grinden sättas ner i sina fundament.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen trycks ner i betongen och lodas in.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även stolpen på andra sidan av grindhålet i söder kommer på plats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Därefter måste man dessutom se till att stolparna hamnar på samma höjd så att grinden kan stängas när den senare har monterats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På eftermiddagen pågår neutralisering på spår 1a och tågen får gå via spår 2 fram till plattformen vid spår 1b.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetslaget som jobbar med neutralisering av räls på spår 1a.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det korta stängslet intill den södra väntkuren tar form.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även södergående persontåg får gå via spår 2 efter uppehåll på spår 1b i stället för 1a denna eftermiddag.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Persontåget går via spår 2 när arbeten pågår på spår 1a.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!