Sedan de stora arbetena med schakt, spår, växlar och signaler blivit klara under slutinkopplingen i slutet av augusti återstod så här i slutet av det stora projektet en mängd mindre men viktiga åtgärder. Arbetet med Inlandsbanans infart från Porjus och spåret till omformarstationen fortsatte ännu lite till med schaktning och spårbygge i den mindre skalan. Arbetet med att bygga kabelrännor fortgick under hela månaden och dessutom måste kablar som förlagts i tillfälliga skydd läggas ned i de färdiga rännorna. Den sista gamla kontaktledningsbryggan revs slutligen också tillsammans med flera gamla stolpar som ännu inte hade tagits bort.
Den sista större åtgärden som påbörjades under projektet var stängsling runt bangården, något som av förklarliga skäl inte kan genomföras före de andra stora ombyggnaderna. Nytt stängsel sätts upp på bangårdens nordöstra sida, alltså på centrumsidan av bangården, från plankorsningen i söder till plankorsningen i norr med undantag för plattformen. Den stora planen intill bangården intill södra bangårdsänden stängslas in genom att stängslet följer gatan i söder och ett kortare stängsel sätts upp mellan plattformen och intilliggande fastighet nära väntkuren vid spår 1a. Stängselarbetena påbörjades under månaden men fortsatte sedan under senhösten.
Bilder och filmer (413)
Kabelarbeten mellan spår 1 och 2 en bit norr om stationshuset i eftermiddagssolen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr har kabelrännan vid växeln mellan spår 2 och spår 3 söder om plankorsningen blivit klar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya portaler har också satts upp på vardera sidan om plankorsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På sydvästra sidan står den gamla portalen också kvar då det ännu hänger strömförande ledningar kvar där, bommarna ska också flyttas närmare spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stickspåret söder om plankorsningen och den tidigare byggda kabelrännan längs med bangårdens sida.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plankorsningen med nya portaler sedd från nordost.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från norra plattformsänden och norrut har nya stolpar gjutits fast under eftermiddagen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet placeras en bit ifrån spåren och får en grind i söder där snöröjningsfordon kan köra in till plattformen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens nordligaste del i solsken mitt på dagen. Notera att kontaktledningen över spår 2 har bytts men att den gamla bärlinan fortfarande hänger kvar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet norr om norra plattformsänden består ännu bara av stolparna.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Manuellt arbete i liggande läge på spår 5.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrit från plattformen vid spår 1b, den påfyllda makadamen har bitvis jämnats ut.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformen vid spår 1b denna lite dimmiga höstdag.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dragning av ny kabel pågår vid plankorsningen i bangårdens norra del på förmiddagen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabeln förs ner i kabelbrunnen intill korsningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i söder pågår mindre kabelarbeten i växlarna i bangårdsänden..
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan spår 1a och spår 2 finns det många kablar som antingen ska flyttas eller tas bort.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid exempelvis lokalställarskåp till växlar ska kablar ansluta till kabelrännorna genom urtag eller hål.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De tillfälliga övergångar som funnits över spår 5 och 6 under sommarens arbeten har nu tagits bort.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelarbeten pågår också i norra delen av spår 5 när tillfälliga kabelförläggningar ska färdigställas till slutgiltigt utförande.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kablar ska också gå från rännorna till kontaktledningsstolpar för bland annat belysning.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den allt mer plana bangården sedan makadamlagret fyllts på och planats ut mellan spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängselbygget norr om plattformen fortsätter.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förutom staketet färdigställs även området mellan detta och spåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från plattformsänden, här är mycket av ytskiktet färdigt.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabeldragningen fortsätter längs sidan av bangården närmast lokstallet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängsel längs bangården är på de flesta ställen en nyhet i Gällivare men blir nu nödvändigt när också hastigheten höjs från 40 till 80 km/h.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslet i norr sett söderut i höjd med lokstallet.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera kabelrännor byggs under huvudsignalerna i norr.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stängslets fortsättning norrut har mätts ut och markerats på marken.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hålen slås med hjälp av en liten grävmaskin.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ibland får hålen sedan rensas för hand.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med en specialspade som fungerar lite som en tång kan jord och sten grävas upp ur de smala hålen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När hålet är klart trycks ett papprör ner.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sent på kvällen pågår slipning av den nya rälsen på bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliptåget rör sig sakta fram med ett imponerande ljussken från undersidan.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rälsslipning i höstmörkret.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under varje vagn sitter flera sliptrissor.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliptåget i norra delen av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Genom att slipa rälsen förhindras vågbildning i rälsen och den håller därmed längre.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Hela fordonssättet rör sig sedan åter söderut igen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under återfärden är gnistbildningen inte fullt så kraftig som tidigare.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några timmars arbete till så blir resultatet fint!
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gjutning av fundament för stängsel pågår i norra delen av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolparna sätts upp efter att hålen har fyllts med betong.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gjutna hål som väntar på sina stolpar.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Området mellan spåret och stängslet norr om plattformen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plattformsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från gångbron, här har makadamen mellan spår 2 och spår 3 nu jämnats till.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från gångbron.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!