Juli 2017 II

Under juli månad gjordes två längre trafikavbrott på Gällivare bangård, dels knappt två dygn den 16–17 juli och dels drygt ett dygn den 30–31 juli. Här följer vi arbetena under de båda avbrotten samt under den lite lugnare perioden mellan dessa då arbetsstyrkan på bangården var något reducerad.

Under det första avbrottet var inläggningen av tre nya växlar i norra delen av bangården det viktigaste momentet. I maj 2017 lades den nya förbindelsen från spår 2 till spår 1 (sett från söder) samt från spår 2 mot Inlandsbanan in norr om plankorsningen, här var det nu dags att lägga in den nya förbindelsen från spår 1 till spår 2 samt från spår 3 till spår 2 söder om plankorsningen. För detta arbete användes precis som vid arbetena i maj en spårgående Kirow-kran. Innan växlarna kunde läggas på plats krävdes dock djupschakt av det område närmast söder om plankorsningen som ännu inte blivit schaktat.

Efter rivning av de gamla spåren på söndagseftermiddagen kom schaktningen igång och gjordes klar under kvällen. Under natten återfylldes schaktgropen och området blev klart för att lägga nya spår och växlar på tidiga förmiddagen. Redan på söndagseftermiddagen och kvällen kunde dock den sydligaste och delar av den mellersta växeln läggas på plats eftersom ytan där de skulle ligga schaktades redan under pingsthelgen. När växlarna kommit på plats under måndagen återstod spårriktning, svetsning och andra återställningsarbeten inför trafikstarten på tisdagsmorgonen.

Parallellt med arbetena i norra bangårdsänden byttes också den gamla kontaktledningen över spår 1 ut mot ny under avstängningen i mitten av månaden. Dessutom kompletterades den tidigare dragna ledningen över spår 2 med den felande länken i södra bangårdsänden så att båda dessa spår blev möjliga att trafikera med elfordon. Här behövde också en justering av gångbrons skyddstak över spår 2 utföras för att inte ledningen över det i sidled något förskjutna spåret skulle ta i detta. När trafiken åter kom igång efter avbrottet öppnades således både spår 1 och spår 2 och Gällivare bangård fick mötesmöjlighet för första gången på knappt två månader, en möjlighet som kom till användning redan första kvällen.

I tiden mellan de båda avstängningarna rådde ett visst lugn i arbetena i semestertider, men flera mindre arbeten pågick även under den här tiden. Bygget av såväl spår 3 som spår 4 fortgick, så också förberedande arbeten för den fortsatta elektrifieringen av bangården. Även kabelrännor började byggas på många delar av bangården nu när många spår började komma på plats och nya kablar dessutom började dras. Dessutom placerades fler nya fasta bänkar ut på den nya plattformen, bänkar som inte hann komma på plats innan hösten 2016 övergick i vinter.

Under trafikavstängningen i slutet av månaden utfördes inget större schakt- eller spårarbete, däremot arbeten dels med plattformen och dels med kontaktledningen. Vid bygget av plattformen 2016 kom inte de speciella kantelement som krävs intill växlar på plats framför stationshuset. Kanten behöver ligga något längre ifrån spåret vid en växel för att inte fordon som går genom växeln i kurvläge ska ta i kanten. Under natten mot den 31 juli byttes därför de vanliga betongelementen som lades på plats sommaren 2016 ut mot speciella element som skapar en avfasning av kanten på en kortare sträcka förbi växlarna i spår 1 mitt framför stationshuset.

Under natten pågick också arbeten med de gamla kontaktledningarna i norra delen av bangården som förberedelse för att riva flertalet gamla bryggor under den följande dagen. Mobilkranen påbörjade arbetet med att lyfta ner bryggor mitt på dagen och arbetade sedan med vissa avbrott fram till midnatt. Efter avstängningen återstod endast två gamla bryggor längst i norr samt ett gammalt bryggspann i höjd med lokstallet.

Bilder och filmer (617)
Bild 451–500

Måndag 31 juli 2017

Arbetena i norr sedda från plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  29891
Direktlänk: /bild/00029891/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformskanten blir allt mer hel ju ljusare det blir, här strax före klockan 4.  4 år
ID-nummer:  29892
Direktlänk: /bild/00029892/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 21 har snart frigjorts från sina kontaktledningar och kommer därmed inte att vara kvar när trafiken åter släpps på.  4 år
ID-nummer:  29893
Direktlänk: /bild/00029893/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även brygga 22 intill plankorsningen lär försvinna under avstängningen.  4 år
ID-nummer:  29894
Direktlänk: /bild/00029894/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsarbetena sedda från norr vid halv fem-tiden. I mitten läggs kantelement med omkring en decimeter mindre överhäng ut mot spåret.  4 år
ID-nummer:  29895
Direktlänk: /bild/00029895/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det sista av de smalaste elementen kommer på plats.  4 år
ID-nummer:  29896
Direktlänk: /bild/00029896/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De återstående plattorna utgör övergång från den smalare delen till normal kant.  4 år
ID-nummer:  29897
Direktlänk: /bild/00029897/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Remsor av masonit användes som mellanlägg mellan kantelementen och L-stöden när plattformen byggdes.  4 år
ID-nummer:  29898
Direktlänk: /bild/00029898/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De tre övergångselementen saknas ännu för att kanten ska bli hel.  4 år
ID-nummer:  29899
Direktlänk: /bild/00029899/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det näst sista kantelementet läggs på plats.  4 år
ID-nummer:  29900
Direktlänk: /bild/00029900/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En sista sten körs fram så att kanten åter kan bli hel.  4 år
ID-nummer:  29901
Direktlänk: /bild/00029901/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med precision fogas det sista elementet in i plattformskanten vid femtiden på morgonen.  4 år
ID-nummer:  29902
Direktlänk: /bild/00029902/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Elementet är lite skevt och positionen behöver finjusteras för att inga farliga kanter ska uppstå i ytskiktet.  4 år
ID-nummer:  29903
Direktlänk: /bild/00029903/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjälp av grävmaskinen trycks ett av hörnen ner så att elementet hamnar så bra som möjligt.  4 år
ID-nummer:  29904
Direktlänk: /bild/00029904/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slutresultatet efter en natts arbete, nu återstår plattläggning innanför de stora kantelementen.  4 år
ID-nummer:  29905
Direktlänk: /bild/00029905/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen lossas även från brygga 22 som alltså kommer att rivas under dagen.  4 år
ID-nummer:  29906
Direktlänk: /bild/00029906/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Som ersättning för de gamla bryggorna ska ledningarna hängas upp i nya stolpar som därför behöver nya utliggare.  4 år
ID-nummer:  29907
Direktlänk: /bild/00029907/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De gamla bryggorna och nya stolparna intill plankorsningen i norr sedda från söder.  4 år
ID-nummer:  29908
Direktlänk: /bild/00029908/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Senare på morgonen pågår nedgrävning av stolpfundament för kontaktledningsstolpar vid infarten från Koskullskulle.  4 år
ID-nummer:  29909
Direktlänk: /bild/00029909/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset läggs de vita plattorna tillbaka efter nattens arbeten.  4 år
ID-nummer:  29910
Direktlänk: /bild/00029910/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågtrafiken är avstängd och resenärerna får i stället åka buss. Här är det Inlandsbanans resenärer som ska åka buss till Jokkmokk där tåget har övernattat.  4 år
ID-nummer:  29911
Direktlänk: /bild/00029911/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med kabelränna söder om plattformen fortgår på morgonen.  4 år
ID-nummer:  29912
Direktlänk: /bild/00029912/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Befintliga kablar får lyftas för att arbetena ska kunna utföras.  4 år
ID-nummer:  29913
Direktlänk: /bild/00029913/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spår 2 justeras makadamen intill den nybyggda kabelrännan där.  4 år
ID-nummer:  29914
Direktlänk: /bild/00029914/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamens nivå justeras med traktorgrävarens skopa.  4 år
ID-nummer:  29915
Direktlänk: /bild/00029915/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra änden av kabelrännan mellan spår 1 och spår 2 vid växelförbindelsen söder om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  29916
Direktlänk: /bild/00029916/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelrännan på bangårdens utsida söder om plattformen byggs ända ner förbi bangårdens sydligaste växel.  4 år
ID-nummer:  29917
Direktlänk: /bild/00029917/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygge av kabelrännor vid södra bangårdsänden.  4 år
ID-nummer:  29918
Direktlänk: /bild/00029918/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya plattformskanten vid stationshuset sedd från söder.  4 år
ID-nummer:  29919
Direktlänk: /bild/00029919/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsarbetet går in på upploppet på tidiga förmiddagen.  4 år
ID-nummer:  29920
Direktlänk: /bild/00029920/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När bädden är klar kan de sista plattorna läggas på plats.  4 år
ID-nummer:  29921
Direktlänk: /bild/00029921/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sista plattan att läggas, ska den passa?  4 år
ID-nummer:  29922
Direktlänk: /bild/00029922/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nej, det blev lite snålt om utrymme för den sista plattan.  4 år
ID-nummer:  29923
Direktlänk: /bild/00029923/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försök görs på alla håll, men plattan vill inte passa.  4 år
ID-nummer:  29924
Direktlänk: /bild/00029924/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med en spade görs ett försök att förskjuta de intilliggande plattorna något för att få ner den sista.  4 år
ID-nummer:  29925
Direktlänk: /bild/00029925/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut går det med lite försiktigt våld att knacka ner den sista plattan och färdigställa arbetet.  4 år
ID-nummer:  29926
Direktlänk: /bild/00029926/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid södra infarten avlägsnas den gamla kapade stolpen närmast söder om sydligaste växeln med en grävmaskin.  4 år
ID-nummer:  29927
Direktlänk: /bild/00029927/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försök görs att bryta den gamla stolpen för att lösgöra den från fundamentet.  4 år
ID-nummer:  29928
Direktlänk: /bild/00029928/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen visar sig dock vara seg trots sin ålder.  4 år
ID-nummer:  29929
Direktlänk: /bild/00029929/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En lite ojämn kamp förs där även fundamentets övre del bryts sönder.  4 år
ID-nummer:  29930
Direktlänk: /bild/00029930/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut ger sig stolpen och lossnar från fundamentet, men nu måste kablarna intill bindas upp för att fundamentet ska kunna grävas upp.  4 år
ID-nummer:  29931
Direktlänk: /bild/00029931/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävarbetet fortsätter med kablarna hängande över gropen.  4 år
ID-nummer:  29932
Direktlänk: /bild/00029932/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Planen öster om bangården söder om stationshuset som användes som massupplag inför pingsthelgens arbeten städas nu upp.  4 år
ID-nummer:  29933
Direktlänk: /bild/00029933/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En nyombyggd plattform framför stationshuset, nu står inte den längre i vägen för att kunna trafikera de nya växelförbindelserna mellan spår 1 och spår 2.  4 år
ID-nummer:  29934
Direktlänk: /bild/00029934/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Att tågtrafiken är avstängd visar sig tydligt omkring lunchtid när stationsplanen fylls med bussar.  4 år
ID-nummer:  29935
Direktlänk: /bild/00029935/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr fortsätter arbetena med kontaktledningen under de gamla bryggorna som ska rivas.  4 år
ID-nummer:  29936
Direktlänk: /bild/00029936/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 22 vid plankorsningen är förberedd för rivning och i bakgrunden syns den mobilkran som ska användas.  4 år
ID-nummer:  29937
Direktlänk: /bild/00029937/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först på tur står dock brygga 21 söder om plankorsningen där huvudsignalen över spår 1 först måste plockas ner.  4 år
ID-nummer:  29938
Direktlänk: /bild/00029938/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvudsignalen för spår 1 före plankorsningen får komma ner till marken innan bryggan lyfts bort.  4 år
ID-nummer:  29939
Direktlänk: /bild/00029939/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En bock av två lastpallar är förberedd att agera tillfällig stolpe för huvudsignalen en tid framöver.  4 år
ID-nummer:  29940
Direktlänk: /bild/00029940/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 551–600