Juli 2017 II

Under juli månad gjordes två längre trafikavbrott på Gällivare bangård, dels knappt två dygn den 16–17 juli och dels drygt ett dygn den 30–31 juli. Här följer vi arbetena under de båda avbrotten samt under den lite lugnare perioden mellan dessa då arbetsstyrkan på bangården var något reducerad.

Under det första avbrottet var inläggningen av tre nya växlar i norra delen av bangården det viktigaste momentet. I maj 2017 lades den nya förbindelsen från spår 2 till spår 1 (sett från söder) samt från spår 2 mot Inlandsbanan in norr om plankorsningen, här var det nu dags att lägga in den nya förbindelsen från spår 1 till spår 2 samt från spår 3 till spår 2 söder om plankorsningen. För detta arbete användes precis som vid arbetena i maj en spårgående Kirow-kran. Innan växlarna kunde läggas på plats krävdes dock djupschakt av det område närmast söder om plankorsningen som ännu inte blivit schaktat.

Efter rivning av de gamla spåren på söndagseftermiddagen kom schaktningen igång och gjordes klar under kvällen. Under natten återfylldes schaktgropen och området blev klart för att lägga nya spår och växlar på tidiga förmiddagen. Redan på söndagseftermiddagen och kvällen kunde dock den sydligaste och delar av den mellersta växeln läggas på plats eftersom ytan där de skulle ligga schaktades redan under pingsthelgen. När växlarna kommit på plats under måndagen återstod spårriktning, svetsning och andra återställningsarbeten inför trafikstarten på tisdagsmorgonen.

Parallellt med arbetena i norra bangårdsänden byttes också den gamla kontaktledningen över spår 1 ut mot ny under avstängningen i mitten av månaden. Dessutom kompletterades den tidigare dragna ledningen över spår 2 med den felande länken i södra bangårdsänden så att båda dessa spår blev möjliga att trafikera med elfordon. Här behövde också en justering av gångbrons skyddstak över spår 2 utföras för att inte ledningen över det i sidled något förskjutna spåret skulle ta i detta. När trafiken åter kom igång efter avbrottet öppnades således både spår 1 och spår 2 och Gällivare bangård fick mötesmöjlighet för första gången på knappt två månader, en möjlighet som kom till användning redan första kvällen.

I tiden mellan de båda avstängningarna rådde ett visst lugn i arbetena i semestertider, men flera mindre arbeten pågick även under den här tiden. Bygget av såväl spår 3 som spår 4 fortgick, så också förberedande arbeten för den fortsatta elektrifieringen av bangården. Även kabelrännor började byggas på många delar av bangården nu när många spår började komma på plats och nya kablar dessutom började dras. Dessutom placerades fler nya fasta bänkar ut på den nya plattformen, bänkar som inte hann komma på plats innan hösten 2016 övergick i vinter.

Under trafikavstängningen i slutet av månaden utfördes inget större schakt- eller spårarbete, däremot arbeten dels med plattformen och dels med kontaktledningen. Vid bygget av plattformen 2016 kom inte de speciella kantelement som krävs intill växlar på plats framför stationshuset. Kanten behöver ligga något längre ifrån spåret vid en växel för att inte fordon som går genom växeln i kurvläge ska ta i kanten. Under natten mot den 31 juli byttes därför de vanliga betongelementen som lades på plats sommaren 2016 ut mot speciella element som skapar en avfasning av kanten på en kortare sträcka förbi växlarna i spår 1 mitt framför stationshuset.

Under natten pågick också arbeten med de gamla kontaktledningarna i norra delen av bangården som förberedelse för att riva flertalet gamla bryggor under den följande dagen. Mobilkranen påbörjade arbetet med att lyfta ner bryggor mitt på dagen och arbetade sedan med vissa avbrott fram till midnatt. Efter avstängningen återstod endast två gamla bryggor längst i norr samt ett gammalt bryggspann i höjd med lokstallet.

Bilder och filmer (617)
Bild 401–450

Söndag 30 juli 2017

Arbetena på plattformen framför stationshuset sedda söderut.  4 år
ID-nummer:  29839
Direktlänk: /bild/00029839/
Fotodatum: den 30 juli 2017
Publicerad: den 8 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett kantelement är på väg bort.  4 år
ID-nummer:  29840
Direktlänk: /bild/00029840/
Fotodatum: den 30 juli 2017
Publicerad: den 8 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lyftet sker så försiktigt som möjligt för att inte i onödan förstöra bädden under.  4 år
ID-nummer:  29841
Direktlänk: /bild/00029841/
Fotodatum: den 30 juli 2017
Publicerad: den 8 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nästa betongplatta är på väg att lyftas.  4 år
ID-nummer:  29842
Direktlänk: /bild/00029842/
Fotodatum: den 30 juli 2017
Publicerad: den 8 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen bryts upp framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  29843
Direktlänk: /bild/00029843/
Fotodatum: den 30 juli 2017
Publicerad: den 8 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 31 juli 2017

Nya betongelement som ska ersätta de felaktiga körs fram.  4 år
ID-nummer:  29846
Direktlänk: /bild/00029846/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut förbereds kontaktledningsarbete på en liftmotorvagn.  4 år
ID-nummer:  29847
Direktlänk: /bild/00029847/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I höjd med lokstallet syns ett par tillfälliga avslut på såväl ny som gammal kontaktledning.  4 år
ID-nummer:  29848
Direktlänk: /bild/00029848/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liftmotorvagn arbetar i norra delen av spår 1.  4 år
ID-nummer:  29849
Direktlänk: /bild/00029849/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra vagnen har kört in på spår 2.  4 år
ID-nummer:  29850
Direktlänk: /bild/00029850/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spår 6 förbereds även trumvagnen för dragning av kontaktledning.  4 år
ID-nummer:  29851
Direktlänk: /bild/00029851/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena framför stationshuset fortskrider i natten.  4 år
ID-nummer:  29852
Direktlänk: /bild/00029852/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det sista kantelementet lyfts upp med den spårgående grävmaskinens hjälp.  4 år
ID-nummer:  29853
Direktlänk: /bild/00029853/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det lastas nu på lastmaskinens gaffel ovanpå de tidigare vilket skyndat på processen.  4 år
ID-nummer:  29854
Direktlänk: /bild/00029854/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Rivningen av de felaktiga betongelementen är klar och återställningen kan börja.  4 år
ID-nummer:  29855
Direktlänk: /bild/00029855/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden som elementen ska ligga på måste åter jämnas ut.  4 år
ID-nummer:  29856
Direktlänk: /bild/00029856/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen sedd från söder innan återställningen startat.  4 år
ID-nummer:  29857
Direktlänk: /bild/00029857/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med en specialbyggd mall med vattenpass jämnas bädden ut i rätt lutningsvinkel.  4 år
ID-nummer:  29858
Direktlänk: /bild/00029858/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett första nytt element körs fram.  4 år
ID-nummer:  29859
Direktlänk: /bild/00029859/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försiktigt sänks det ner på den iordningställda bädden.  4 år
ID-nummer:  29860
Direktlänk: /bild/00029860/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Betongelementet måste hamna kant i kant med det tidigare och ska helst inte dras över sandbädden i onödan.  4 år
ID-nummer:  29861
Direktlänk: /bild/00029861/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När den första plattan är på plats startar genast förberedelsen för att lägga nästa.  4 år
ID-nummer:  29862
Direktlänk: /bild/00029862/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sakta körs nästa betongelement fram till rätt position.  4 år
ID-nummer:  29863
Direktlänk: /bild/00029863/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även detta sänkts försiktigt ner på sin plats.  4 år
ID-nummer:  29864
Direktlänk: /bild/00029864/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Millimeterprecision är det som gäller.  4 år
ID-nummer:  29865
Direktlänk: /bild/00029865/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två nya kantelement på plats, och man kan ana att kanten avlägsnar sig från spåret en aning i riktning fram mot växelns tungspetsar.  4 år
ID-nummer:  29866
Direktlänk: /bild/00029866/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformsarbetarna får göra en liten paus för att släppa fram en liftmotorvagn på spår 1 där ett stag ska monteras för kontaktledningen.  4 år
ID-nummer:  29867
Direktlänk: /bild/00029867/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Staglinan som fästs i bryggstolpen mitt framför stationshuset ska se till att mittpunkten på kontaktledningssektionen över spår 1 hålls på rätt plats.  4 år
ID-nummer:  29868
Direktlänk: /bild/00029868/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnen arbetar på spår 1 medan plattformsarbetet tar en paus.  4 år
ID-nummer:  29869
Direktlänk: /bild/00029869/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen körs fram och från den dras en bit stållina ut.  4 år
ID-nummer:  29870
Direktlänk: /bild/00029870/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen på spår 1 under gångbron.  4 år
ID-nummer:  29871
Direktlänk: /bild/00029871/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya stållinan placeras över utliggaren på stolpen mitt mellan växlarna i plattformsspåret.  4 år
ID-nummer:  29872
Direktlänk: /bild/00029872/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Linan ska sedan sammanfogas med den lina som tidigare fästes i bryggstolpen.  4 år
ID-nummer:  29873
Direktlänk: /bild/00029873/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda linorna dras samman.  4 år
ID-nummer:  29874
Direktlänk: /bild/00029874/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När rätt dragspänning uppnåtts kan stållinan klippas av på lämplig plats.  4 år
ID-nummer:  29875
Direktlänk: /bild/00029875/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den lösa änden av stållinan faller till marken.  4 år
ID-nummer:  29876
Direktlänk: /bild/00029876/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Infästningen av staglinan i bryggstolpen framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  29877
Direktlänk: /bild/00029877/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården demonteras nu kontaktledningen från gamla brygga 21 söder om plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  29878
Direktlänk: /bild/00029878/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sektion som tillfälligt avslutats vid den nordligaste nya bryggan tas nu ner och ses här hänga slakt.  4 år
ID-nummer:  29879
Direktlänk: /bild/00029879/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två gamla sektionerna ska i stället skarvas samman till en vid den gamla bryggan.  4 år
ID-nummer:  29880
Direktlänk: /bild/00029880/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Genom att skapa en sektion av de två gamla kan en utliggare frigöras för den ledning som ska sättas upp över den nya växelförbindelsen.  4 år
ID-nummer:  29882
Direktlänk: /bild/00029882/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plankorsningen ska utliggare monteras på de nya stolparna.  4 år
ID-nummer:  29881
Direktlänk: /bild/00029881/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningarna över spår 2 ska både frigöras från bryggan och skarvas samman till en sektion.  4 år
ID-nummer:  29883
Direktlänk: /bild/00029883/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset har arbetet med plattformskanten återupptagits när klockan väl passerat två på natten.  4 år
ID-nummer:  29884
Direktlänk: /bild/00029884/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid södra bangårdsänden läggs en grund för en ny kabelränna längs bangårdens utsida vid spår 1.  4 år
ID-nummer:  29885
Direktlänk: /bild/00029885/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyra nya betongelement har kommit på plats på plattformskanten vid stationshuset när det åter börjar ljusna.  4 år
ID-nummer:  29886
Direktlänk: /bild/00029886/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försiktigt kan läget justeras med hjälp av grävmaskinen.  4 år
ID-nummer:  29887
Direktlänk: /bild/00029887/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
För att få ihop pusslet behöver ett element åter lyftas och underlaget justeras.  4 år
ID-nummer:  29888
Direktlänk: /bild/00029888/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter klockan tre har arbetet kommit ungefär halvvägs.  4 år
ID-nummer:  29889
Direktlänk: /bild/00029889/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även på spår 1 i norr behöver antalet gamla kontaktledningar reduceras med en.  4 år
ID-nummer:  29890
Direktlänk: /bild/00029890/
Fotodatum: den 31 juli 2017
Publicerad: den 9 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 501–550