Juli 2017 II

Under juli månad gjordes två längre trafikavbrott på Gällivare bangård, dels knappt två dygn den 16–17 juli och dels drygt ett dygn den 30–31 juli. Här följer vi arbetena under de båda avbrotten samt under den lite lugnare perioden mellan dessa då arbetsstyrkan på bangården var något reducerad.

Under det första avbrottet var inläggningen av tre nya växlar i norra delen av bangården det viktigaste momentet. I maj 2017 lades den nya förbindelsen från spår 2 till spår 1 (sett från söder) samt från spår 2 mot Inlandsbanan in norr om plankorsningen, här var det nu dags att lägga in den nya förbindelsen från spår 1 till spår 2 samt från spår 3 till spår 2 söder om plankorsningen. För detta arbete användes precis som vid arbetena i maj en spårgående Kirow-kran. Innan växlarna kunde läggas på plats krävdes dock djupschakt av det område närmast söder om plankorsningen som ännu inte blivit schaktat.

Efter rivning av de gamla spåren på söndagseftermiddagen kom schaktningen igång och gjordes klar under kvällen. Under natten återfylldes schaktgropen och området blev klart för att lägga nya spår och växlar på tidiga förmiddagen. Redan på söndagseftermiddagen och kvällen kunde dock den sydligaste och delar av den mellersta växeln läggas på plats eftersom ytan där de skulle ligga schaktades redan under pingsthelgen. När växlarna kommit på plats under måndagen återstod spårriktning, svetsning och andra återställningsarbeten inför trafikstarten på tisdagsmorgonen.

Parallellt med arbetena i norra bangårdsänden byttes också den gamla kontaktledningen över spår 1 ut mot ny under avstängningen i mitten av månaden. Dessutom kompletterades den tidigare dragna ledningen över spår 2 med den felande länken i södra bangårdsänden så att båda dessa spår blev möjliga att trafikera med elfordon. Här behövde också en justering av gångbrons skyddstak över spår 2 utföras för att inte ledningen över det i sidled något förskjutna spåret skulle ta i detta. När trafiken åter kom igång efter avbrottet öppnades således både spår 1 och spår 2 och Gällivare bangård fick mötesmöjlighet för första gången på knappt två månader, en möjlighet som kom till användning redan första kvällen.

I tiden mellan de båda avstängningarna rådde ett visst lugn i arbetena i semestertider, men flera mindre arbeten pågick även under den här tiden. Bygget av såväl spår 3 som spår 4 fortgick, så också förberedande arbeten för den fortsatta elektrifieringen av bangården. Även kabelrännor började byggas på många delar av bangården nu när många spår började komma på plats och nya kablar dessutom började dras. Dessutom placerades fler nya fasta bänkar ut på den nya plattformen, bänkar som inte hann komma på plats innan hösten 2016 övergick i vinter.

Under trafikavstängningen i slutet av månaden utfördes inget större schakt- eller spårarbete, däremot arbeten dels med plattformen och dels med kontaktledningen. Vid bygget av plattformen 2016 kom inte de speciella kantelement som krävs intill växlar på plats framför stationshuset. Kanten behöver ligga något längre ifrån spåret vid en växel för att inte fordon som går genom växeln i kurvläge ska ta i kanten. Under natten mot den 31 juli byttes därför de vanliga betongelementen som lades på plats sommaren 2016 ut mot speciella element som skapar en avfasning av kanten på en kortare sträcka förbi växlarna i spår 1 mitt framför stationshuset.

Under natten pågick också arbeten med de gamla kontaktledningarna i norra delen av bangården som förberedelse för att riva flertalet gamla bryggor under den följande dagen. Mobilkranen påbörjade arbetet med att lyfta ner bryggor mitt på dagen och arbetade sedan med vissa avbrott fram till midnatt. Efter avstängningen återstod endast två gamla bryggor längst i norr samt ett gammalt bryggspann i höjd med lokstallet.

Bilder och filmer (617)
Bild 151–180

Måndag 17 juli 2017

Bädden jämnas ut med lastmaskiner.  4 år
ID-nummer:  29571
Direktlänk: /bild/00029571/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer material tillförs där lagret blivit för tunt.  4 år
ID-nummer:  29572
Direktlänk: /bild/00029572/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dragningen av kontaktledning över spår 1 har avslutats något söder om de nyinlagda växlarna.  4 år
ID-nummer:  29573
Direktlänk: /bild/00029573/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen står vid det som återstår av brygga 18 efter avslutad kontaktledningsdragning på spår 1.  4 år
ID-nummer:  29574
Direktlänk: /bild/00029574/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kirow-kranen har rullat upp till arbetsplatsen i norr för att påbörja dagens arbete.  4 år
ID-nummer:  29575
Direktlänk: /bild/00029575/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Först måste dock underlaget för spåren bli klart, och för det krävs leverans av både makadam och kaffe.  4 år
ID-nummer:  29576
Direktlänk: /bild/00029576/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bädden planeras så att växel och nya spår kan komma på plats.  4 år
ID-nummer:  29577
Direktlänk: /bild/00029577/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid halv nio-tiden börjar ytan ta form.  4 år
ID-nummer:  29578
Direktlänk: /bild/00029578/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På mindre än ett dygn har sträckan söder om plankorsningen schaktats ur och en ny bankropp byggts upp.  4 år
ID-nummer:  29579
Direktlänk: /bild/00029579/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen inväntar lyft av den sista delen av växel 457 så snart underlaget är färdigt.  4 år
ID-nummer:  29580
Direktlänk: /bild/00029580/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liten stund senare lyfts så växelspannet.  4 år
ID-nummer:  29581
Direktlänk: /bild/00029581/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växel 457 som utgör norra änden av växelförbindelsen mellan spår 2 och spår 1 söder om plankorsningen ska nu färdigställas när Kirow-kranen sakta rullar norrut.  4 år
ID-nummer:  29582
Direktlänk: /bild/00029582/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spannet sänks ner på den nyss färdigställda makadamytan.  4 år
ID-nummer:  29583
Direktlänk: /bild/00029583/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mätning påbörjas för att se till att växeln hamnar rätt.  4 år
ID-nummer:  29584
Direktlänk: /bild/00029584/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt med arbetena i norra bangårdsänden pågår ett mindre grävarbete något norr om gångbron där fundamentet för en huvuddvärgsignal ska komma på plats.  4 år
ID-nummer:  29585
Direktlänk: /bild/00029585/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kranen har hämtat den passbit med räls byggd på långa sliprar som byggts vid sidan av bangården och ska ligga mellan växlarna 457 och 455.  4 år
ID-nummer:  29586
Direktlänk: /bild/00029586/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det korta men breda spårspannet läggs på plats.  4 år
ID-nummer:  29587
Direktlänk: /bild/00029587/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spannet läggs ner mot den nyss lagda växeln som kranen nu står på.  4 år
ID-nummer:  29588
Direktlänk: /bild/00029588/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spannet har tagit mark en första gång, men frågan är om det ligger rätt?  4 år
ID-nummer:  29589
Direktlänk: /bild/00029589/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nej, spannet lyfts åter och med både kranens krafter och mänskliga krafter finjusteras läget.  4 år
ID-nummer:  29590
Direktlänk: /bild/00029590/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När läget är bra i ena änden är det dags att ta fram prismat och mäta in även den andra.  4 år
ID-nummer:  29591
Direktlänk: /bild/00029591/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med den här delen på plats kan norra änden av spår 3 byggas klar med vanliga sliprar fram mot den växel som nu återstår att lägga in.  4 år
ID-nummer:  29592
Direktlänk: /bild/00029592/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skarvjärn monteras tillfälligt mellan växeln och det senast lagda spårspannet.  4 år
ID-nummer:  29593
Direktlänk: /bild/00029593/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Järnen dras fast tillfälligt i väntan på svetsning.  4 år
ID-nummer:  29594
Direktlänk: /bild/00029594/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När skarvjärnen mot det spårspann som kranen står på är på plats kan det senaste spannet lyftas för att finjustera läget i norra änden utan att södra änden rubbas.  4 år
ID-nummer:  29595
Direktlänk: /bild/00029595/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är visst besvär att få allting att passa ihop på rätt sätt när den färdigbyggda växeln ska passas ihop med det platsbyggda spårspannet.  4 år
ID-nummer:  29596
Direktlänk: /bild/00029596/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slutligen kom så även denna bit i dagens spårpussel på plats.  4 år
ID-nummer:  29597
Direktlänk: /bild/00029597/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kriow-kranen kan rulla söderut igen för att förbereda inläggningen av växel 455.  4 år
ID-nummer:  29598
Direktlänk: /bild/00029598/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill gamla brygga 21 närmast söder om plankorsningen sätts en ny kontaktledningsstolpe upp.  4 år
ID-nummer:  29599
Direktlänk: /bild/00029599/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två växlar som bildar en förbindelse mellan spår 2 och spår 1 har hittills lagts in under avstängningen och en återstår att lägga in närmast i bild.  4 år
ID-nummer:  29600
Direktlänk: /bild/00029600/
Fotodatum: den 17 juli 2017
Publicerad: den 1 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–240