Slutinkoppling

I slutet av augusti 2017 var det dags för det sista stora trafikavbrottet under bangårdsombyggnaden, den slutinkoppling som skulle avsluta de stora arbetena med ombyggnad av spår och signaler och så att bangården efter detta i stort sett skulle få sin slutliga utformning och ställverket regenereras till sin slutliga funktion. Trafikavbrottet inleddes natten mot söndagen den 27 augusti och skulle hävas under natten mot tisdagen den 29 augusti lagom till de godståg som passerar under de tidiga morgontimmarna.

Det största arbetet under avstängningen var att riva alla gamla växlar i norra delen av bangården, det vill säga mellan plattformen och lokstallet. Hela området djupschaktades sedan precis som man tidigare gjort på övriga delar av bangården och därefter byggdes de nya spåren åter upp. Fokus under arbetena låg på att först färdigställa spåren 1 och 2 eftersom det var dessa som var öppna före avstängningen. När arbetet med dessa var klart flyttades maskiner och personal över till spår 3 och 4 där arbetena kunde fortsätta även efter att trafiken åter kommit igång på spår 1 och 2. Alla spår blev klara under onsdagen den 30 augusti.

Under söndagens inledande schaktarbeten på spår 1 och 2 behölls spår 3 och 4 intakta så att de återstående kontaktledningarna över dessa spår kunde sättas upp. När bangården under söndagskvällen grävdes av helt på mitten strax söder om lokstallet hade alltså de flesta kontaktledningar redan kommit på plats, undantaget bland annat växelförbindelserna framför stationshuset där vissa åtgärder behövde vidtas under gångbron innan den nya ledningen kunde komma på plats. Ledningen sattes upp under måndagen, men åtgärderna på skyddstaket under bron visade sig ändå otillräckliga och ett provisoriskt skydd fick sättas upp i väntan på en långsiktig lösning.

Längst i norr på bangården pågick ännu ett schaktarbete i spår 1 och 2 norr om det tidigare inlagda nya växlarna. I spår 1, trinagelbenet från Koskullskulle, togs växeln mot den tidigare Aitik-terminalen bort och ersattes med ett enkelt kurvspår. Terminalspåren hade redan då till största delen rivits förutom de som under sommaren använts för uppställning av Inlandsbanans fordon om nätterna. I och med detta kopplades även dessa spår bort från resterande järnvägsnätet. En kortare sträcka av spår 2 schaktades också ut omedelbart i södra änden av arbetsområdet. Tyvärr drog arbetena i norr ut på tiden och när det började ljusna på tisdagsmorgonen och tågen norrifrån började närma sig hade ännu inte all räls kommit på plats här. Efter det återstod makadampåfyllning, spårriktning och återställning av kontaktledningen innan något tåg skulle kunna passera.

Under avstängningen genomfördes också en regenerering av ställverket till sin slutliga utformning. Efter en sådan åtgärd måste omfattande tester av anläggningen genomföras och dessa kunde inte påbörjas förrän alla spår kommit på plats. Först under tisdagsförmiddagen många timmar efter planerad trafikstart kunde testerna inledas och tyvärr drog även dessa ut på tiden. Slutresultatet blev att trafiken kom igång vid 15-tiden på eftermiddagen ungefär 11 timmar senare än planerat. Då utbröt en rusningstrafik av sällan skådat slag vid en bangård med bara enkelspåriga linjer, en trafik som finns skildrad i reportaget "Rusningstrafik i nya spårmiljöer".

Slutinkopplingen satte inte på något sätt punkt för hela bangårdsombyggnaden, många små och även vissa lite större arbeten återstod att utföra under de kommande månaderna. Detta var dock den sista stora åtgärden som påverkade trafiken på spåren i större utsträckning och det sista riktigt maskin- och personalintensiva arbetet under projektet.

Bilder och filmer (536)
Bild 201–250

Måndag 28 augusti 2017

Snart finns ett lager makadam att lägga nya spår på.  4 år
ID-nummer:  30668
Direktlänk: /bild/00030668/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med god precision kan makadamen läggas ut i ett jämnt lager.  4 år
ID-nummer:  30669
Direktlänk: /bild/00030669/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr har schaktarbetena nu fortsatt lite längre söderut mot de nya växlarna.  4 år
ID-nummer:  30670
Direktlänk: /bild/00030670/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sträcker sig nu ända fram till växlarna mellan spår 1 och spår 2.  4 år
ID-nummer:  30671
Direktlänk: /bild/00030671/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena längst i norr sedda från plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  30672
Direktlänk: /bild/00030672/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut mot den större schaktgropen, även här är alla spåren kapade.  4 år
ID-nummer:  30673
Direktlänk: /bild/00030673/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det första lagret i den södra delen av den stora schaktgropen packas nu med hjälp av en vält.  4 år
ID-nummer:  30674
Direktlänk: /bild/00030674/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tre spår ska rymmas inom den djupschaktade delen av bangården, det fjärde spåret till vänster ska en grundare schaktning göras senare.  4 år
ID-nummer:  30675
Direktlänk: /bild/00030675/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från norr trycker lastmaskinerna överflödiga massor söderut.  4 år
ID-nummer:  30676
Direktlänk: /bild/00030676/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid kanten av gropen grävs ett dike för att man ska kunna lägga dräneringsrör.  4 år
ID-nummer:  30677
Direktlänk: /bild/00030677/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avstängda spår även denna morgon, nästa morgon är de förhoppningsvis farbara.  4 år
ID-nummer:  30678
Direktlänk: /bild/00030678/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En och en halv timme senare har arbetena gått ytterligare några steg framåt.  4 år
ID-nummer:  30679
Direktlänk: /bild/00030679/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen rullar in mot lokstallet för att förbereda dagens arbeten, nu måste alla kontaktledningar komma på plats.  4 år
ID-nummer:  30680
Direktlänk: /bild/00030680/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringen kan också börja läggas i den södra delen av gropen.  4 år
ID-nummer:  30681
Direktlänk: /bild/00030681/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra änden av gropen är det nu dags att lägga ut de tidigare byggda spårspannen som stått parkerade på spår 3.  4 år
ID-nummer:  30682
Direktlänk: /bild/00030682/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Banunderbyggnaden är nu klar ungefär så långt söderut som de tidigare byggda spåren 3 och 4 sträcker sig.  4 år
ID-nummer:  30683
Direktlänk: /bild/00030683/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På makadambädden ska nu de nya spåren läggas ut.  4 år
ID-nummer:  30684
Direktlänk: /bild/00030684/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen står vid lokstallet för att lasta nya trummor med kontakttråd och bärlina.  4 år
ID-nummer:  30685
Direktlänk: /bild/00030685/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena i södra delen av gropen sedda från nordväst.  4 år
ID-nummer:  30686
Direktlänk: /bild/00030686/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liftmotorvagn finns kvar mellan de två ställen bangården är helt avgrävd på, här förbereds en avspänningslina för kontaktledningen i växelförbindelsen mellan spår 3 och 4.  4 år
ID-nummer:  30687
Direktlänk: /bild/00030687/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyra maskiner är redo för lyft av det första nya spårspannet.  4 år
ID-nummer:  30688
Direktlänk: /bild/00030688/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sakta lyfts det första spannet upp.  4 år
ID-nummer:  30689
Direktlänk: /bild/00030689/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Försiktigt rullar de fyra maskinerna bakåt.  4 år
ID-nummer:  30690
Direktlänk: /bild/00030690/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårspannet sänks ner för att bli en del av spår 2.  4 år
ID-nummer:  30691
Direktlänk: /bild/00030691/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spannet har kommit ner på marken och placeringen kan finjusteras.  4 år
ID-nummer:  30692
Direktlänk: /bild/00030692/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den färdiga avspänningslinan för ledningen genom växelförbindelsen mellan spår 3 och spår 4 är redo för dragning av själva kontaktledningen.  4 år
ID-nummer:  30693
Direktlänk: /bild/00030693/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Allt är inte guld som glimmar, men fem nya kontaktledningar i bredd över bangården glimmar nu vackert i morgonsolen.  4 år
ID-nummer:  30694
Direktlänk: /bild/00030694/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De sista resterna av det stora upplaget fyllnadsmassor samlas ihop norr om bangården.  4 år
ID-nummer:  30695
Direktlänk: /bild/00030695/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läget i gropen sett från plattformens norra ände vid halv nio-tiden.  4 år
ID-nummer:  30696
Direktlänk: /bild/00030696/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sista delen av dräneringsarbetet slutförs medan återfyllningen till slutlig nivå ligger hack i häl.  4 år
ID-nummer:  30697
Direktlänk: /bild/00030697/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsarbeten, färdigställande av underbyggnaden till slutlig nivå samt läggning av makadam pågår parallellt söderut.  4 år
ID-nummer:  30698
Direktlänk: /bild/00030698/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De olika graderna av färdigställande i gropen sedda från söder.  4 år
ID-nummer:  30699
Direktlänk: /bild/00030699/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av bangården har ett stort berg av schaktmassor växt upp, vilket är logiskt med tanke på hur mycket fyllnadsmassor som försvunnit.  4 år
ID-nummer:  30700
Direktlänk: /bild/00030700/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Redan nu pågår dock borttransport av de gamla massorna.  4 år
ID-nummer:  30701
Direktlänk: /bild/00030701/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två nya spårspann har lagts på spår 2 och de förses nu med makadam.  4 år
ID-nummer:  30702
Direktlänk: /bild/00030702/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningsarbete kan innebära justering av små detaljer, så som att räta ut en böjd kontakttråd.  4 år
ID-nummer:  30703
Direktlänk: /bild/00030703/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med ett lätt tryck kan tråden böjas och rätas.  4 år
ID-nummer:  30704
Direktlänk: /bild/00030704/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två återstående färdiga spårspannen har nu rullat ut på den räls som tidigare låg överst i högen för att de ska kunna lossas och bilda en del av spår 1 intill.  4 år
ID-nummer:  30705
Direktlänk: /bild/00030705/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det första spannet av de återstående lyfts av från trallorna.  4 år
ID-nummer:  30706
Direktlänk: /bild/00030706/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liten stund senare lyfts även det andra spannet, här sett på avstånd söderifrån. Notera att huvudsignalen för spår 1 nu har kopplats in.  4 år
ID-nummer:  30707
Direktlänk: /bild/00030707/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det sista spårspannet lyfts och ungefär hälften av spår och 2 har återuppbyggts över det nyschaktade området.  4 år
ID-nummer:  30708
Direktlänk: /bild/00030708/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fyllningsarbetet i söder fortgår minst lika intensivt som tidigare när klockan närmar sig halv tio på förmiddagen.  4 år
ID-nummer:  30709
Direktlänk: /bild/00030709/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett gytter av maskiner ser till att den nya banunderbyggnaden snart blir klar.  4 år
ID-nummer:  30710
Direktlänk: /bild/00030710/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lass efter lass körs in på området med dumprar.  4 år
ID-nummer:  30711
Direktlänk: /bild/00030711/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut arbetar man vidare med både spår och signaler.  4 år
ID-nummer:  30712
Direktlänk: /bild/00030712/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu återstår en bit att fylla, men med hög takt är det nog klart även här inom någon timme.  4 år
ID-nummer:  30713
Direktlänk: /bild/00030713/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även hjullastare hjälper till att köra in fyllnadsmassor.  4 år
ID-nummer:  30714
Direktlänk: /bild/00030714/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sista delen av den nya bangården tar form allt mer.  4 år
ID-nummer:  30715
Direktlänk: /bild/00030715/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den kvarvarande delen av gropen sedd från plattformsänden.  4 år
ID-nummer:  30716
Direktlänk: /bild/00030716/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetet med den korta sektionen kontaktledning över växelförbindelsen mellan spår 3 och spår 4 i norr fortgår, bärlinan är på plats och kontakttråden dras.  4 år
ID-nummer:  30717
Direktlänk: /bild/00030717/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 301–350