Slutinkoppling

I slutet av augusti 2017 var det dags för det sista stora trafikavbrottet under bangårdsombyggnaden, den slutinkoppling som skulle avsluta de stora arbetena med ombyggnad av spår och signaler och så att bangården efter detta i stort sett skulle få sin slutliga utformning och ställverket regenereras till sin slutliga funktion. Trafikavbrottet inleddes natten mot söndagen den 27 augusti och skulle hävas under natten mot tisdagen den 29 augusti lagom till de godståg som passerar under de tidiga morgontimmarna.

Det största arbetet under avstängningen var att riva alla gamla växlar i norra delen av bangården, det vill säga mellan plattformen och lokstallet. Hela området djupschaktades sedan precis som man tidigare gjort på övriga delar av bangården och därefter byggdes de nya spåren åter upp. Fokus under arbetena låg på att först färdigställa spåren 1 och 2 eftersom det var dessa som var öppna före avstängningen. När arbetet med dessa var klart flyttades maskiner och personal över till spår 3 och 4 där arbetena kunde fortsätta även efter att trafiken åter kommit igång på spår 1 och 2. Alla spår blev klara under onsdagen den 30 augusti.

Under söndagens inledande schaktarbeten på spår 1 och 2 behölls spår 3 och 4 intakta så att de återstående kontaktledningarna över dessa spår kunde sättas upp. När bangården under söndagskvällen grävdes av helt på mitten strax söder om lokstallet hade alltså de flesta kontaktledningar redan kommit på plats, undantaget bland annat växelförbindelserna framför stationshuset där vissa åtgärder behövde vidtas under gångbron innan den nya ledningen kunde komma på plats. Ledningen sattes upp under måndagen, men åtgärderna på skyddstaket under bron visade sig ändå otillräckliga och ett provisoriskt skydd fick sättas upp i väntan på en långsiktig lösning.

Längst i norr på bangården pågick ännu ett schaktarbete i spår 1 och 2 norr om det tidigare inlagda nya växlarna. I spår 1, trinagelbenet från Koskullskulle, togs växeln mot den tidigare Aitik-terminalen bort och ersattes med ett enkelt kurvspår. Terminalspåren hade redan då till största delen rivits förutom de som under sommaren använts för uppställning av Inlandsbanans fordon om nätterna. I och med detta kopplades även dessa spår bort från resterande järnvägsnätet. En kortare sträcka av spår 2 schaktades också ut omedelbart i södra änden av arbetsområdet. Tyvärr drog arbetena i norr ut på tiden och när det började ljusna på tisdagsmorgonen och tågen norrifrån började närma sig hade ännu inte all räls kommit på plats här. Efter det återstod makadampåfyllning, spårriktning och återställning av kontaktledningen innan något tåg skulle kunna passera.

Under avstängningen genomfördes också en regenerering av ställverket till sin slutliga utformning. Efter en sådan åtgärd måste omfattande tester av anläggningen genomföras och dessa kunde inte påbörjas förrän alla spår kommit på plats. Först under tisdagsförmiddagen många timmar efter planerad trafikstart kunde testerna inledas och tyvärr drog även dessa ut på tiden. Slutresultatet blev att trafiken kom igång vid 15-tiden på eftermiddagen ungefär 11 timmar senare än planerat. Då utbröt en rusningstrafik av sällan skådat slag vid en bangård med bara enkelspåriga linjer, en trafik som finns skildrad i reportaget "Rusningstrafik i nya spårmiljöer".

Slutinkopplingen satte inte på något sätt punkt för hela bangårdsombyggnaden, många små och även vissa lite större arbeten återstod att utföra under de kommande månaderna. Detta var dock den sista stora åtgärden som påverkade trafiken på spåren i större utsträckning och det sista riktigt maskin- och personalintensiva arbetet under projektet.

Bilder och filmer (536)
Bild 301–350

Måndag 28 augusti 2017

Här finns också en staglina för att hålla ledningssektionen över spår 1 på rätt plats, den nya bärlinan träs här över denna utan något hjul.  4 år
ID-nummer:  30769
Direktlänk: /bild/00030769/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningsdragning framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  30770
Direktlänk: /bild/00030770/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även vid den sista stolpen söder om gångbron behöver bärlinan läggas över utliggaren då den ska placeras närmare stolpen än den befintliga ledningen.  4 år
ID-nummer:  30771
Direktlänk: /bild/00030771/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hjul hängs upp även här för att linan ska kunna löpa lätt.  4 år
ID-nummer:  30772
Direktlänk: /bild/00030772/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När bärlinan kommer på plats blir det allt mer tydligt att det ombyggda skyddstaket under bron inte kommer att räcka för att skydda kontaktledningen över växelförbindelsen.  4 år
ID-nummer:  30773
Direktlänk: /bild/00030773/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dragningen av bärlina fortsätter bort mot spår 2 och den sista utliggaren.  4 år
ID-nummer:  30774
Direktlänk: /bild/00030774/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan träs här över utliggaren för befintlig ledning över spår 2 och ska hängas upp i ett hjul i bryggans undersida.  4 år
ID-nummer:  30775
Direktlänk: /bild/00030775/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ledningen har kommit förbi det sista hindret på vägen fram till avspänningslinan i norr.  4 år
ID-nummer:  30776
Direktlänk: /bild/00030776/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu hänger bärlinan slakt då mer lina än nödvändigt har matats ut från trumvagnen.  4 år
ID-nummer:  30777
Direktlänk: /bild/00030777/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den förberedda avspänningslinan har hängts upp i bärlinan över spår 2 så att den enkelt kan nås från liftmotorvagnen.  4 år
ID-nummer:  30778
Direktlänk: /bild/00030778/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Änden på bärlinan förbereds för att kunna fästas i avspänningslinan.  4 år
ID-nummer:  30779
Direktlänk: /bild/00030779/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två linorna hänger nu ihop i norr och arbetet kan nu vända söderut igen.  4 år
ID-nummer:  30780
Direktlänk: /bild/00030780/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan spänns nu från trumvagnen i söder när den har fästs permanent i sin norra ände.  4 år
ID-nummer:  30781
Direktlänk: /bild/00030781/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När linan är spänd kan den börja fästas i sina utliggare. Arbetet börjar från norr.  4 år
ID-nummer:  30782
Direktlänk: /bild/00030782/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter att hjulet tagits bort och linan lagts på sin utliggare justeras utliggarens position för att den ska hamna vinkelrätt mot spåret.  4 år
ID-nummer:  30783
Direktlänk: /bild/00030783/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Linan frigörs från hjulet på första utliggaren söder om gångbron.  4 år
ID-nummer:  30784
Direktlänk: /bild/00030784/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den kan så fästas i utliggaren som här syns bakom den som håller upp ledningen över spår 1.  4 år
ID-nummer:  30785
Direktlänk: /bild/00030785/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinans position under gångbron kontrolleras och en lösning på problemet med skyddstaket diskuteras.  4 år
ID-nummer:  30786
Direktlänk: /bild/00030786/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På stolpen mitt mellan växlarna tas den ännu oanvända utliggaren fram.  4 år
ID-nummer:  30787
Direktlänk: /bild/00030787/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här är det dock så att befintlig ledning över spår 1 sitter i den utliggare som nu ska användas för ledningen över växelförbindelserna.  4 år
ID-nummer:  30788
Direktlänk: /bild/00030788/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utliggaren med tillsatsrör borterst i bild ska användas för ledningen över spår 1 varför den ledningen måste flyttas över mellan utliggarna.  4 år
ID-nummer:  30789
Direktlänk: /bild/00030789/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron har den gamla utliggaren som suttit kvar nu också tagits bort och ståndaren den var fäst i kan kapas bort.  4 år
ID-nummer:  30790
Direktlänk: /bild/00030790/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gångbron ska efter ombyggnaden inte längre vara en del av kontaktledningsanläggningen och ledningarna kan nu hänga fritt under bron.  4 år
ID-nummer:  30791
Direktlänk: /bild/00030791/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Överflyttningen av den befintliga ledningen mellan de båda utliggarna på stolpen framför stationshuset kompliceras av den tillfälliga anslutningen av matning till ledningarna. Därtill finns staglinan som håller sektionen på plats överst, den har här flyttats över till den andra utliggaren.  4 år
ID-nummer:  30792
Direktlänk: /bild/00030792/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Till slut kan också ledningen över spår 1 fästas i tillsatsröret på den tidigare oanvända utliggaren.  4 år
ID-nummer:  30793
Direktlänk: /bild/00030793/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Slutligen har även den tillfälliga matningen kopplats ihop med befintlig ledning, dock via utliggaren för den nya ledningen.  4 år
ID-nummer:  30794
Direktlänk: /bild/00030794/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På den följande stolpen är förhållandena enklare och bärlinan kan snabbt dras fast i den lediga utliggaren.  4 år
ID-nummer:  30795
Direktlänk: /bild/00030795/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut på bangården ska nu även orienteringstavlor för V-försignalerna sättas upp.  4 år
ID-nummer:  30796
Direktlänk: /bild/00030796/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plattformen läggs makadam ut för spår 1 och 2 och bädden är snart klar för spårbygge.  4 år
ID-nummer:  30797
Direktlänk: /bild/00030797/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadambädden planeras samtidig som sliprar för de nya spåren körs fram.  4 år
ID-nummer:  30798
Direktlänk: /bild/00030798/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Orienteringstavlor för vägkorsningarna i båda riktningarna hängs upp i bryggan mellan spår 2 och spår 3.  4 år
ID-nummer:  30799
Direktlänk: /bild/00030799/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Orienteringstavlan sedd från söder under monteringen.  4 år
ID-nummer:  30800
Direktlänk: /bild/00030800/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om stationshuset har bärlinan så fästs även i den sydligaste utliggaren precis över växel 472 och har också fästs i avspänningslinan i söder.  4 år
ID-nummer:  30801
Direktlänk: /bild/00030801/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen rullar nu norrut för att påbörja dragning av kontakttråd från norr, denna behöver ju inte träs över några utliggare och kan därmed dras åt "rätt" håll.  4 år
ID-nummer:  30802
Direktlänk: /bild/00030802/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen ställer sig alldeles intill liftmotorvagnen vid sektionens norra ände.  4 år
ID-nummer:  30803
Direktlänk: /bild/00030803/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakttrådens ände tas emot på liftmotorvagnen så att även den kan fästas i avspänningslinan.  4 år
ID-nummer:  30804
Direktlänk: /bild/00030804/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakttråden fästs in i avspänningslinan på samma sätt som tidigare skett med bärlinan.  4 år
ID-nummer:  30805
Direktlänk: /bild/00030805/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda linorna sitter fast och dragningen av kontakttråden kan påbörjas.  4 år
ID-nummer:  30806
Direktlänk: /bild/00030806/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dragningen av kontakttråd börjar.  4 år
ID-nummer:  30808
Direktlänk: /bild/00030808/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen rullar söderut med kontakttråden någorlunda spänd och vilande även på liftmotorvagnens korg.  4 år
ID-nummer:  30807
Direktlänk: /bild/00030807/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid första utliggaren kan kontakttråden nu skruvas fast under underröret.  4 år
ID-nummer:  30809
Direktlänk: /bild/00030809/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fordonen rullar söderut förbi gångbron och in framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  30810
Direktlänk: /bild/00030810/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen närmast söder om gångbron förses med ännu en kontaktledning.  4 år
ID-nummer:  30811
Direktlänk: /bild/00030811/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen har redan hunnit en bit in på förbindelsen mot spår 2 i söder.  4 år
ID-nummer:  30812
Direktlänk: /bild/00030812/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även den för ledningen över spår 1 tidigare använda utliggaren på den ensamma stolpen har nu fått tillbaka sin kontaktledning, dock en tillhörande en annan sektion.  4 år
ID-nummer:  30813
Direktlänk: /bild/00030813/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På tre stolpar i följd sitter den nya ledningen parallellt med ledningen över spår 1.  4 år
ID-nummer:  30814
Direktlänk: /bild/00030814/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även liftmotorvagnen fortsätter här över mot spår 2.  4 år
ID-nummer:  30815
Direktlänk: /bild/00030815/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den sista utliggaren som ledningen ska fästas i finns rakt över växeln i spår 2, bärlinans tillfälliga infästning i avspänningslinan syns uppe till vänster.  4 år
ID-nummer:  30816
Direktlänk: /bild/00030816/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningssektionen börjar bli klar när kontakttråden fästs i den sista utliggaren.  4 år
ID-nummer:  30817
Direktlänk: /bild/00030817/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinans tillfälliga infästning i avspänningslinan ska nu kompletteras även med kontakttrådens infästning i samma lina.  4 år
ID-nummer:  30818
Direktlänk: /bild/00030818/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 401–450