Slutinkoppling

I slutet av augusti 2017 var det dags för det sista stora trafikavbrottet under bangårdsombyggnaden, den slutinkoppling som skulle avsluta de stora arbetena med ombyggnad av spår och signaler och så att bangården efter detta i stort sett skulle få sin slutliga utformning och ställverket regenereras till sin slutliga funktion. Trafikavbrottet inleddes natten mot söndagen den 27 augusti och skulle hävas under natten mot tisdagen den 29 augusti lagom till de godståg som passerar under de tidiga morgontimmarna.

Det största arbetet under avstängningen var att riva alla gamla växlar i norra delen av bangården, det vill säga mellan plattformen och lokstallet. Hela området djupschaktades sedan precis som man tidigare gjort på övriga delar av bangården och därefter byggdes de nya spåren åter upp. Fokus under arbetena låg på att först färdigställa spåren 1 och 2 eftersom det var dessa som var öppna före avstängningen. När arbetet med dessa var klart flyttades maskiner och personal över till spår 3 och 4 där arbetena kunde fortsätta även efter att trafiken åter kommit igång på spår 1 och 2. Alla spår blev klara under onsdagen den 30 augusti.

Under söndagens inledande schaktarbeten på spår 1 och 2 behölls spår 3 och 4 intakta så att de återstående kontaktledningarna över dessa spår kunde sättas upp. När bangården under söndagskvällen grävdes av helt på mitten strax söder om lokstallet hade alltså de flesta kontaktledningar redan kommit på plats, undantaget bland annat växelförbindelserna framför stationshuset där vissa åtgärder behövde vidtas under gångbron innan den nya ledningen kunde komma på plats. Ledningen sattes upp under måndagen, men åtgärderna på skyddstaket under bron visade sig ändå otillräckliga och ett provisoriskt skydd fick sättas upp i väntan på en långsiktig lösning.

Längst i norr på bangården pågick ännu ett schaktarbete i spår 1 och 2 norr om det tidigare inlagda nya växlarna. I spår 1, trinagelbenet från Koskullskulle, togs växeln mot den tidigare Aitik-terminalen bort och ersattes med ett enkelt kurvspår. Terminalspåren hade redan då till största delen rivits förutom de som under sommaren använts för uppställning av Inlandsbanans fordon om nätterna. I och med detta kopplades även dessa spår bort från resterande järnvägsnätet. En kortare sträcka av spår 2 schaktades också ut omedelbart i södra änden av arbetsområdet. Tyvärr drog arbetena i norr ut på tiden och när det började ljusna på tisdagsmorgonen och tågen norrifrån började närma sig hade ännu inte all räls kommit på plats här. Efter det återstod makadampåfyllning, spårriktning och återställning av kontaktledningen innan något tåg skulle kunna passera.

Under avstängningen genomfördes också en regenerering av ställverket till sin slutliga utformning. Efter en sådan åtgärd måste omfattande tester av anläggningen genomföras och dessa kunde inte påbörjas förrän alla spår kommit på plats. Först under tisdagsförmiddagen många timmar efter planerad trafikstart kunde testerna inledas och tyvärr drog även dessa ut på tiden. Slutresultatet blev att trafiken kom igång vid 15-tiden på eftermiddagen ungefär 11 timmar senare än planerat. Då utbröt en rusningstrafik av sällan skådat slag vid en bangård med bara enkelspåriga linjer, en trafik som finns skildrad i reportaget "Rusningstrafik i nya spårmiljöer".

Slutinkopplingen satte inte på något sätt punkt för hela bangårdsombyggnaden, många små och även vissa lite större arbeten återstod att utföra under de kommande månaderna. Detta var dock den sista stora åtgärden som påverkade trafiken på spåren i större utsträckning och det sista riktigt maskin- och personalintensiva arbetet under projektet.

Bilder och filmer (536)
Bild 151–200

Söndag 27 augusti 2017

Längst i söder tippas nu också nya massor i gropen, återfyllningen har kommit igång även här.  4 år
ID-nummer:  30618
Direktlänk: /bild/00030618/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya huvudsignaler sätts nu också upp över spår 1 och 2 i norr, här håller signalen på att komma på plats över spår 1.  4 år
ID-nummer:  30619
Direktlänk: /bild/00030619/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signalerna får fyra sken för att kunna ge försignalbesked om mellansignalerna i triangelspåret norr om bangården.  4 år
ID-nummer:  30620
Direktlänk: /bild/00030620/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan återfyllningen av gropen kan slutföras ska dräneringsrör grävas ner.  4 år
ID-nummer:  30622
Direktlänk: /bild/00030622/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även om schaktarbetet är klart behövs flera grävmaskiner för läggningen av dräneringsrör.  4 år
ID-nummer:  30621
Direktlänk: /bild/00030621/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gamla betongfundamentet tycks bli kvar under den nya bangården.  4 år
ID-nummer:  30623
Direktlänk: /bild/00030623/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsområdet sett från nordväst vid lokstallet efter 17 på eftermiddagen.  4 år
ID-nummer:  30624
Direktlänk: /bild/00030624/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnarna som används för kontaktledningsarbetena står nu säkert parkerade på stickspåret vid lokstallet som för tillfället bara har koppling till bangårdens södra del.  4 år
ID-nummer:  30625
Direktlänk: /bild/00030625/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en huvudsignal för spår 2 är nu också på väg att sättas upp.  4 år
ID-nummer:  30626
Direktlänk: /bild/00030626/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gv 122 sätts upp i norra delen av spår 2.  4 år
ID-nummer:  30627
Direktlänk: /bild/00030627/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några sliprar som har lagts upp på spåret innan det tar slut vid schaktgropen måste flyttas en aning för att signalen ska kunna sättas upp.  4 år
ID-nummer:  30628
Direktlänk: /bild/00030628/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart spåret är fritt kan signalen lyftas upp mot bryggan den ska sitta i.  4 år
ID-nummer:  30629
Direktlänk: /bild/00030629/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Huvudsignalen placeras mellan utliggarna för kontaktledningen över spår 2 och spår 3.  4 år
ID-nummer:  30630
Direktlänk: /bild/00030630/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart signalen nått rätt höjd skruvas vinkeljärnet fast i bryggans underkant.  4 år
ID-nummer:  30631
Direktlänk: /bild/00030631/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan kan signalen lossas från liftkorgen och fästas även i bryggans övre del.  4 år
ID-nummer:  30632
Direktlänk: /bild/00030632/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya signalerna Gv 122 och Gv 120 över spår 2 respektive spår 1, den senare signalen saknar märktavlor eftersom signalerna förväxlades vid monteringen.  4 år
ID-nummer:  30633
Direktlänk: /bild/00030633/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under gångbron har skyddstaket blivit något bredare, men frågan är om det räcker för att täcka ledningen över det avvikande spåret i växeln under.  4 år
ID-nummer:  30634
Direktlänk: /bild/00030634/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren arbetar systematiskt vidare på bangårdens olika spår och står här i växelförbindelsen söder om stationshuset.  4 år
ID-nummer:  30635
Direktlänk: /bild/00030635/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen i södra änden av schaktgropen fortsätter.  4 år
ID-nummer:  30636
Direktlänk: /bild/00030636/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Räls som ligger mellan spår 1 och spår 2 flyttas norrut.  4 år
ID-nummer:  30637
Direktlänk: /bild/00030637/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset är det fullt pådrag för att färdigställa arbetena med gångbron.  4 år
ID-nummer:  30638
Direktlänk: /bild/00030638/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid 19-tiden kan man ändå börja ana att schaktarbetena så smått börjar närma sig sitt slut.  4 år
ID-nummer:  30639
Direktlänk: /bild/00030639/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer fyllnadsmassor körs ner i gropen med hjullastare direkt från upplaget vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  30640
Direktlänk: /bild/00030640/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu försvinner maskinen ganska långt ner i gropen.  4 år
ID-nummer:  30641
Direktlänk: /bild/00030641/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna kan nu grävas bort från lokstallssidan av gropen och bort mot upplaget där massorna tillfälligt läggs upp.  4 år
ID-nummer:  30642
Direktlänk: /bild/00030642/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med sin långa arm kan grävmaskinen nu nå tvärs över bangården.  4 år
ID-nummer:  30643
Direktlänk: /bild/00030643/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liten halvö av oschaktade massor återstår nu i södra änden av området.  4 år
ID-nummer:  30644
Direktlänk: /bild/00030644/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Berget av nya fyllnadsmassor syns nu i genomskärning vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  30645
Direktlänk: /bild/00030645/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På gångbron skruvas nu de nya plåtarna på skyddstaket fast mellan de gamla.  4 år
ID-nummer:  30646
Direktlänk: /bild/00030646/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra och sista plåten ska monteras på brons södra sida.  4 år
ID-nummer:  30647
Direktlänk: /bild/00030647/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När klockan närmar sig åtta på kvällen har kanten på schaktgropen närmast lokstallet frilagts.  4 år
ID-nummer:  30648
Direktlänk: /bild/00030648/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På botten läggs nya massor ut allt eftersom de gamla tas bort.  4 år
ID-nummer:  30649
Direktlänk: /bild/00030649/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut har återfyllnadsarbetet fortsatt och är längre kommet.  4 år
ID-nummer:  30650
Direktlänk: /bild/00030650/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya spåren norr om gropen ligger och väntar på att underbyggnaden blir klar så att de kan kopplas samman med spåren söder om gropen.  4 år
ID-nummer:  30651
Direktlänk: /bild/00030651/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter klockan 21 är det mesta av schaktarbetet färdigt.  4 år
ID-nummer:  30652
Direktlänk: /bild/00030652/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen med lastmaskin fortsätter norrut.  4 år
ID-nummer:  30653
Direktlänk: /bild/00030653/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu ser man åter hela området som har schaktats under dagen.  4 år
ID-nummer:  30654
Direktlänk: /bild/00030654/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut mot norra änden av schaktgropen i skymningen.  4 år
ID-nummer:  30655
Direktlänk: /bild/00030655/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En stabil grund läggs för de nya spåren precis som tidigare gjorts på resterande delar av bangården.  4 år
ID-nummer:  30656
Direktlänk: /bild/00030656/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten i skymningen, drygt ett dygn återstår innan tågen åter ska rulla här.  4 år
ID-nummer:  30657
Direktlänk: /bild/00030657/
Fotodatum: den 27 augusti 2017
Publicerad: den 10 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 28 augusti 2017

När morgonen grytt återstår endast en liten del av det stora berg av nya fyllnadsmassor som legat vid sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  30658
Direktlänk: /bild/00030658/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllningen har kommit ganska långt även i södra delen av den stora schaktgropen vid femtiden på morgonen.  4 år
ID-nummer:  30659
Direktlänk: /bild/00030659/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Botten av gropen har fyllts med ett första lager nya massor.  4 år
ID-nummer:  30660
Direktlänk: /bild/00030660/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan allt kan fyllas ska dräneringsrör grävas ner längs nordöstra sidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  30661
Direktlänk: /bild/00030661/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu återstår ett dygn innan tågen ska börja rulla förbi här.  4 år
ID-nummer:  30662
Direktlänk: /bild/00030662/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massor lastas fortsatt från den allt mindre högen.  4 år
ID-nummer:  30663
Direktlänk: /bild/00030663/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dräneringsarbeten i ena sidan av gropen.  4 år
ID-nummer:  30664
Direktlänk: /bild/00030664/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här finns ännu mycket vatten i marken som dräneringen ska leda bort.  4 år
ID-nummer:  30665
Direktlänk: /bild/00030665/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av arbetsområdet är gropen återfylld och makadam kan börja läggas på.  4 år
ID-nummer:  30666
Direktlänk: /bild/00030666/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam läggs ut med flera hjullastare.  4 år
ID-nummer:  30667
Direktlänk: /bild/00030667/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 251–300