Slutinkoppling

I slutet av augusti 2017 var det dags för det sista stora trafikavbrottet under bangårdsombyggnaden, den slutinkoppling som skulle avsluta de stora arbetena med ombyggnad av spår och signaler och så att bangården efter detta i stort sett skulle få sin slutliga utformning och ställverket regenereras till sin slutliga funktion. Trafikavbrottet inleddes natten mot söndagen den 27 augusti och skulle hävas under natten mot tisdagen den 29 augusti lagom till de godståg som passerar under de tidiga morgontimmarna.

Det största arbetet under avstängningen var att riva alla gamla växlar i norra delen av bangården, det vill säga mellan plattformen och lokstallet. Hela området djupschaktades sedan precis som man tidigare gjort på övriga delar av bangården och därefter byggdes de nya spåren åter upp. Fokus under arbetena låg på att först färdigställa spåren 1 och 2 eftersom det var dessa som var öppna före avstängningen. När arbetet med dessa var klart flyttades maskiner och personal över till spår 3 och 4 där arbetena kunde fortsätta även efter att trafiken åter kommit igång på spår 1 och 2. Alla spår blev klara under onsdagen den 30 augusti.

Under söndagens inledande schaktarbeten på spår 1 och 2 behölls spår 3 och 4 intakta så att de återstående kontaktledningarna över dessa spår kunde sättas upp. När bangården under söndagskvällen grävdes av helt på mitten strax söder om lokstallet hade alltså de flesta kontaktledningar redan kommit på plats, undantaget bland annat växelförbindelserna framför stationshuset där vissa åtgärder behövde vidtas under gångbron innan den nya ledningen kunde komma på plats. Ledningen sattes upp under måndagen, men åtgärderna på skyddstaket under bron visade sig ändå otillräckliga och ett provisoriskt skydd fick sättas upp i väntan på en långsiktig lösning.

Längst i norr på bangården pågick ännu ett schaktarbete i spår 1 och 2 norr om det tidigare inlagda nya växlarna. I spår 1, trinagelbenet från Koskullskulle, togs växeln mot den tidigare Aitik-terminalen bort och ersattes med ett enkelt kurvspår. Terminalspåren hade redan då till största delen rivits förutom de som under sommaren använts för uppställning av Inlandsbanans fordon om nätterna. I och med detta kopplades även dessa spår bort från resterande järnvägsnätet. En kortare sträcka av spår 2 schaktades också ut omedelbart i södra änden av arbetsområdet. Tyvärr drog arbetena i norr ut på tiden och när det började ljusna på tisdagsmorgonen och tågen norrifrån började närma sig hade ännu inte all räls kommit på plats här. Efter det återstod makadampåfyllning, spårriktning och återställning av kontaktledningen innan något tåg skulle kunna passera.

Under avstängningen genomfördes också en regenerering av ställverket till sin slutliga utformning. Efter en sådan åtgärd måste omfattande tester av anläggningen genomföras och dessa kunde inte påbörjas förrän alla spår kommit på plats. Först under tisdagsförmiddagen många timmar efter planerad trafikstart kunde testerna inledas och tyvärr drog även dessa ut på tiden. Slutresultatet blev att trafiken kom igång vid 15-tiden på eftermiddagen ungefär 11 timmar senare än planerat. Då utbröt en rusningstrafik av sällan skådat slag vid en bangård med bara enkelspåriga linjer, en trafik som finns skildrad i reportaget "Rusningstrafik i nya spårmiljöer".

Slutinkopplingen satte inte på något sätt punkt för hela bangårdsombyggnaden, många små och även vissa lite större arbeten återstod att utföra under de kommande månaderna. Detta var dock den sista stora åtgärden som påverkade trafiken på spåren i större utsträckning och det sista riktigt maskin- och personalintensiva arbetet under projektet.

Bilder och filmer (536)
Bild 251–300

Måndag 28 augusti 2017

Kontakttråden hänger ännu aningen slakt över spåren.  4 år
ID-nummer:  30718
Direktlänk: /bild/00030718/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ensamma stolpen mellan spår 2 och spår 3 intill växeln i spår 3 används för att fästa den nya ledningen som dock är avspänd i en stolpe vid spår 4.  4 år
ID-nummer:  30719
Direktlänk: /bild/00030719/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mellan lokstallet och plankorsningen tas nu en av de gamla stolparna bort sedan en tillfällig stolpe satts upp för att bära de ledningar som måste vara kvar längre.  4 år
ID-nummer:  30720
Direktlänk: /bild/00030720/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en gammal grön stolpe försvinner från bangården.  4 år
ID-nummer:  30721
Direktlänk: /bild/00030721/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stolpen körs bort till det skrotupplag där stolpar och bryggor samlas.  4 år
ID-nummer:  30722
Direktlänk: /bild/00030722/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr fortsätter schaktarbetena så smått.  4 år
ID-nummer:  30723
Direktlänk: /bild/00030723/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen sträcker sig från de nya växlarna norrut förbi den nu borttagna växeln mot Aitik-terminalen, spår 2 berörs bara en kortare sträcka i söder.  4 år
ID-nummer:  30724
Direktlänk: /bild/00030724/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena sedda från söder från plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  30725
Direktlänk: /bild/00030725/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Visst återfyllningsarbete tycks ha kommit igång längst i norr.  4 år
ID-nummer:  30726
Direktlänk: /bild/00030726/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om plankorsningen pågår många olika arbeten utöver det i schaktgropen.  4 år
ID-nummer:  30727
Direktlänk: /bild/00030727/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Massorna tas nu från ett upplag på älvsidan av bangården.  4 år
ID-nummer:  30728
Direktlänk: /bild/00030728/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De körs därmed också in över spåren mot lokstallet och direkt ner i gropen den vägen.  4 år
ID-nummer:  30729
Direktlänk: /bild/00030729/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu ett lass tippas vid halv elva-tiden.  4 år
ID-nummer:  30730
Direktlänk: /bild/00030730/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den färdiga underbyggnaden sträcker sig nu allt närmare spåren söder om gropen.  4 år
ID-nummer:  30731
Direktlänk: /bild/00030731/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Planering av fyllnadsmassorna på förmiddagen.  4 år
ID-nummer:  30732
Direktlänk: /bild/00030732/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset avslutas arbetena med skyddstaket under gångbron.  4 år
ID-nummer:  30733
Direktlänk: /bild/00030733/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite längre söderut sätts också nya V-försignaler upp över spår 2 och spår 3.  4 år
ID-nummer:  30734
Direktlänk: /bild/00030734/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En V-försignal som ska ge besked om läget för plankorsningarna söder om bangården till tåg på spår 2.  4 år
ID-nummer:  30735
Direktlänk: /bild/00030735/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr ger plötsligt huvudsignalen för spår 3 ifrån sig ett körbesked. Under avstängningen görs också en ställverksregenerering som naturligtvis behöver testas.  4 år
ID-nummer:  30736
Direktlänk: /bild/00030736/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllning framåt halv tolvtiden på förmiddagen.  4 år
ID-nummer:  30737
Direktlänk: /bild/00030737/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nu är det inte långt kvar tills grunden för spår 1 och 2 ligger klar.  4 år
ID-nummer:  30738
Direktlänk: /bild/00030738/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam läggs ut från norr allt eftersom återfyllningen är packad och klar.  4 år
ID-nummer:  30739
Direktlänk: /bild/00030739/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Viss schakt för spår 4 har också påbörjats närmast lokstallet.  4 år
ID-nummer:  30740
Direktlänk: /bild/00030740/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Steg för steg byggs bangården ihop igen.  4 år
ID-nummer:  30741
Direktlänk: /bild/00030741/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med tre hjullastare vid samma hög bedrivs arbetet snabbt framåt.  4 år
ID-nummer:  30742
Direktlänk: /bild/00030742/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren fortsätter arbeta sig igenom bangården spår, här är det spår 4 som får sig en omgång.  4 år
ID-nummer:  30743
Direktlänk: /bild/00030743/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
V-försignalen över spår 2 i söder har kommit på plats och ska nu kopplas in.  4 år
ID-nummer:  30744
Direktlänk: /bild/00030744/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så snart sladden kopplats in börjar signalen sitt nära nog ständiga blinkande.  4 år
ID-nummer:  30745
Direktlänk: /bild/00030745/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya V-försignalerna sedda från stationshuset.  4 år
ID-nummer:  30746
Direktlänk: /bild/00030746/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid halv ett-tiden är det mesta av fyllningen för spår 1 och 2 klar.  4 år
ID-nummer:  30747
Direktlänk: /bild/00030747/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några lass fyllnadsmassor återstår.  4 år
ID-nummer:  30748
Direktlänk: /bild/00030748/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Snart är underbyggnaden slät som ett salsgolv och stabil nog att bära passerande malmtåg.  4 år
ID-nummer:  30749
Direktlänk: /bild/00030749/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren rullar vidare norrut på spår 4.  4 år
ID-nummer:  30750
Direktlänk: /bild/00030750/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Återfyllning pågår också i gropen längst i norr.  4 år
ID-nummer:  30751
Direktlänk: /bild/00030751/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu hänger spårändarna norr om de nya växlarna dock i luften.  4 år
ID-nummer:  30752
Direktlänk: /bild/00030752/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett lass tippas i gropen så att spåret snart ska kunna återställas.  4 år
ID-nummer:  30753
Direktlänk: /bild/00030753/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr vid infarten från Koskullskulle har vissa spårarbeten kommit igång.  4 år
ID-nummer:  30754
Direktlänk: /bild/00030754/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontakledningen över växelförbindelsen mellan spår 3 och 4 vid lokstallet är i det närmaste klar.  4 år
ID-nummer:  30755
Direktlänk: /bild/00030755/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Närmast ses ledningen komma från avspänningen genom ledningen över stickspåret för att sedan gå från den ensamma stolpen över mot spår 4 igen.  4 år
ID-nummer:  30756
Direktlänk: /bild/00030756/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 11 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid stationshuset är det nu dags att dra kontaktledning över växelförbindelserna mellan spår 1 och spår 2.  4 år
ID-nummer:  30758
Direktlänk: /bild/00030758/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De ännu oanvända utliggarna som tidigare monterats förbereds för den nya ledningen.  4 år
ID-nummer:  30759
Direktlänk: /bild/00030759/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avspänningslinan som ska användas i söder är fäst i den ensamma stolpen mellan spår 1 och spår 2 närmast söder om första bryggan söder om växeln i spår 2.  4 år
ID-nummer:  30760
Direktlänk: /bild/00030760/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nordligaste utliggaren som sektionen ska fästas i finns över växel 471, avspänningen finns sedan i nästa bryggstolpe norrut.  4 år
ID-nummer:  30761
Direktlänk: /bild/00030761/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan ska dras först och dess ände har här tagits upp i liftmotorvagnens korg för att tillfälligt fästas i den första utliggaren från söder med ett linhjul.  4 år
ID-nummer:  30762
Direktlänk: /bild/00030762/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med hjulet på plats kan bärlinan dras vidare norrut hängande i utliggaren.  4 år
ID-nummer:  30763
Direktlänk: /bild/00030763/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Trumvagnen står längst i söder och matar ut lina när liftmotorvagnen börjar röra sig norrut.  4 år
ID-nummer:  30764
Direktlänk: /bild/00030764/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan dras ut över förbindelsen från spår 2 till spår 1.  4 år
ID-nummer:  30765
Direktlänk: /bild/00030765/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Över spår 1 finns redan kontaktledning och den nya ledningen ska placeras innanför den befintliga.  4 år
ID-nummer:  30766
Direktlänk: /bild/00030766/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hjul hängs även här upp i den utliggare som ska användas för den nya ledningen.  4 år
ID-nummer:  30767
Direktlänk: /bild/00030767/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På den ensamma stolpen mitt mellan växlarna i spår 1 finns en tillfällig anslutning för matning av el till kontaktledningen.  4 år
ID-nummer:  30768
Direktlänk: /bild/00030768/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 351–400