Slutinkoppling

I slutet av augusti 2017 var det dags för det sista stora trafikavbrottet under bangårdsombyggnaden, den slutinkoppling som skulle avsluta de stora arbetena med ombyggnad av spår och signaler och så att bangården efter detta i stort sett skulle få sin slutliga utformning och ställverket regenereras till sin slutliga funktion. Trafikavbrottet inleddes natten mot söndagen den 27 augusti och skulle hävas under natten mot tisdagen den 29 augusti lagom till de godståg som passerar under de tidiga morgontimmarna.

Det största arbetet under avstängningen var att riva alla gamla växlar i norra delen av bangården, det vill säga mellan plattformen och lokstallet. Hela området djupschaktades sedan precis som man tidigare gjort på övriga delar av bangården och därefter byggdes de nya spåren åter upp. Fokus under arbetena låg på att först färdigställa spåren 1 och 2 eftersom det var dessa som var öppna före avstängningen. När arbetet med dessa var klart flyttades maskiner och personal över till spår 3 och 4 där arbetena kunde fortsätta även efter att trafiken åter kommit igång på spår 1 och 2. Alla spår blev klara under onsdagen den 30 augusti.

Under söndagens inledande schaktarbeten på spår 1 och 2 behölls spår 3 och 4 intakta så att de återstående kontaktledningarna över dessa spår kunde sättas upp. När bangården under söndagskvällen grävdes av helt på mitten strax söder om lokstallet hade alltså de flesta kontaktledningar redan kommit på plats, undantaget bland annat växelförbindelserna framför stationshuset där vissa åtgärder behövde vidtas under gångbron innan den nya ledningen kunde komma på plats. Ledningen sattes upp under måndagen, men åtgärderna på skyddstaket under bron visade sig ändå otillräckliga och ett provisoriskt skydd fick sättas upp i väntan på en långsiktig lösning.

Längst i norr på bangården pågick ännu ett schaktarbete i spår 1 och 2 norr om det tidigare inlagda nya växlarna. I spår 1, trinagelbenet från Koskullskulle, togs växeln mot den tidigare Aitik-terminalen bort och ersattes med ett enkelt kurvspår. Terminalspåren hade redan då till största delen rivits förutom de som under sommaren använts för uppställning av Inlandsbanans fordon om nätterna. I och med detta kopplades även dessa spår bort från resterande järnvägsnätet. En kortare sträcka av spår 2 schaktades också ut omedelbart i södra änden av arbetsområdet. Tyvärr drog arbetena i norr ut på tiden och när det började ljusna på tisdagsmorgonen och tågen norrifrån började närma sig hade ännu inte all räls kommit på plats här. Efter det återstod makadampåfyllning, spårriktning och återställning av kontaktledningen innan något tåg skulle kunna passera.

Under avstängningen genomfördes också en regenerering av ställverket till sin slutliga utformning. Efter en sådan åtgärd måste omfattande tester av anläggningen genomföras och dessa kunde inte påbörjas förrän alla spår kommit på plats. Först under tisdagsförmiddagen många timmar efter planerad trafikstart kunde testerna inledas och tyvärr drog även dessa ut på tiden. Slutresultatet blev att trafiken kom igång vid 15-tiden på eftermiddagen ungefär 11 timmar senare än planerat. Då utbröt en rusningstrafik av sällan skådat slag vid en bangård med bara enkelspåriga linjer, en trafik som finns skildrad i reportaget "Rusningstrafik i nya spårmiljöer".

Slutinkopplingen satte inte på något sätt punkt för hela bangårdsombyggnaden, många små och även vissa lite större arbeten återstod att utföra under de kommande månaderna. Detta var dock den sista stora åtgärden som påverkade trafiken på spåren i större utsträckning och det sista riktigt maskin- och personalintensiva arbetet under projektet.

Bilder och filmer (536)
Bild 451–500

Tisdag 29 augusti 2017

Signaltester på spår 2. Signalbesked via ATC-baliser och optiska signaler kontrolleras för alla tänkbara tågvägar.  4 år
ID-nummer:  30920
Direktlänk: /bild/00030920/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här har tågväg lagts från spår 2 in på spår 1 och ut söderut.  4 år
ID-nummer:  30921
Direktlänk: /bild/00030921/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motsvarande test sker sedan på spår 1.  4 år
ID-nummer:  30922
Direktlänk: /bild/00030922/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Genom att kortsluta spårledningen simuleras att ett tåg rullar in och anläggningens reaktion på detta kontrolleras.  4 år
ID-nummer:  30923
Direktlänk: /bild/00030923/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Klockan har slagit halv tre på eftermiddagen och fortfarande har inget tåg kunnat passera. Persontågens tider har flyttats framåt steg för steg sedan lunchtid.  4 år
ID-nummer:  30924
Direktlänk: /bild/00030924/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett par nya baliser sätts på plats vid plattformsspåret, kanske kan trafiken nu vara på väg att släppas på?  4 år
ID-nummer:  30925
Direktlänk: /bild/00030925/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Precis klockan 15 dök slutligen det första tåget upp och kunde rulla in på bangården. Här uppstod nu en rusningstrafik som sällan skådas på en bangård med enkelspårslinjer åt alla håll, se separat reportage om detta.  4 år
ID-nummer:  30926
Direktlänk: /bild/00030926/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Medan trafiken kommit igång på spår 1 och 2 har makadam lagts för spår 3 och sliprar ska börja placeras ut.  4 år
ID-nummer:  30927
Direktlänk: /bild/00030927/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tågen går så tätt genom driftplatsen under den första timmen med trafik att signalbeskedet kör vänta stopp får ges flera gånger på grund av att tåget före inte hunnit undan.  4 år
ID-nummer:  30928
Direktlänk: /bild/00030928/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliprar läggs för spår 3 när solen tittar fram en stund bland regnmolnen.  4 år
ID-nummer:  30929
Direktlänk: /bild/00030929/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sliperläggning för spår 3 samtidigt som ett persontåg inväntar det första persontågsmötet i Gällivare sedan ombyggnaden påbörjades våren 2016.  4 år
ID-nummer:  30930
Direktlänk: /bild/00030930/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 3 är på väg att återuppstå där de gamla växlarna låg.  4 år
ID-nummer:  30931
Direktlänk: /bild/00030931/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Med ett norrgående persontåg på spår 1b läggs nu tågväg genom växelförbindelsen norr om stationshuset för första gången för det södergående persontåget.  4 år
ID-nummer:  30932
Direktlänk: /bild/00030932/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intercitytåg 95 premiärkör förbindelsen mellan spår 2 och spår 1 framför stationshuset.  4 år
ID-nummer:  30933
Direktlänk: /bild/00030933/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av bangården lastas de uppgrävda massorna på lastbilar och transporteras bort.  4 år
ID-nummer:  30934
Direktlänk: /bild/00030934/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid halv fem-tiden ligger sliprarna för spår 3 på plats.  4 år
ID-nummer:  30935
Direktlänk: /bild/00030935/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Drygt en timme senare har även rälsen kommit på plats och spårbygge förbereds i stället för spår 4 intill.  4 år
ID-nummer:  30936
Direktlänk: /bild/00030936/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 3 hänger åter ihop, nu återstår att bygga ihop spår 4.  4 år
ID-nummer:  30937
Direktlänk: /bild/00030937/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Södra bangårdsänden i kvällssol, ännu är spåren 3, 4, 5 och 6 avstängda.  4 år
ID-nummer:  30938
Direktlänk: /bild/00030938/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från gångbron, här har inga förändringar av spåren skett under slutinkopplingen.  4 år
ID-nummer:  30939
Direktlänk: /bild/00030939/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd norrut från gångbron.  4 år
ID-nummer:  30940
Direktlänk: /bild/00030940/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om plattformen är de gamla växlarna nu borta och de ersättande spåren är snart klara.  4 år
ID-nummer:  30941
Direktlänk: /bild/00030941/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nylagda delen av spår 3 mäts in och förbereds för makadam och spårriktning.  4 år
ID-nummer:  30942
Direktlänk: /bild/00030942/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangårdens nordligaste del sedd från plankorsningen, Inlandsbanans spår till vänster åtgärdas senare.  4 år
ID-nummer:  30943
Direktlänk: /bild/00030943/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut, spår 3 till höger åtgärdas så snart spåret är klart längre söderut.  4 år
ID-nummer:  30944
Direktlänk: /bild/00030944/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av stickspåret i norr byggs kabelrännor på kvällen.  4 år
ID-nummer:  30945
Direktlänk: /bild/00030945/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De prefabricerade betongelementen läggs ut på förberedda bäddar och bildar de rännor som ska skydda kablarna längs bangården.  4 år
ID-nummer:  30946
Direktlänk: /bild/00030946/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framåt niotiden på kvällen läggs sliprar för spår 4 vid lokstallet.  4 år
ID-nummer:  30947
Direktlänk: /bild/00030947/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 4 får i egenskap av spår för växling och uppställning träsliprar i stället för betong som på spår 3 som är avsett för möten med bland annat tunga malmtåg.  4 år
ID-nummer:  30948
Direktlänk: /bild/00030948/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När sliprarna är på plats läggs underläggsplattor ut innan rälerna läggs på plats.  4 år
ID-nummer:  30949
Direktlänk: /bild/00030949/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 30 augusti 2017

När morgonen gryr har även spår 4 byggts ihop och bangården är åter hel där de gamla växlarna låg.  4 år
ID-nummer:  30950
Direktlänk: /bild/00030950/
Fotodatum: den 30 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även spår 3 är i det närmaste klart.  4 år
ID-nummer:  30951
Direktlänk: /bild/00030951/
Fotodatum: den 30 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bangården sedd söderut från norra plattformsänden i morgonljus.  4 år
ID-nummer:  30952
Direktlänk: /bild/00030952/
Fotodatum: den 30 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under eftermiddagen fylls mer makadam på på spår 3 och 4.  4 år
ID-nummer:  30953
Direktlänk: /bild/00030953/
Fotodatum: den 30 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Upplaget av schaktmassor har minskat påtagligt under dagen.  4 år
ID-nummer:  30954
Direktlänk: /bild/00030954/
Fotodatum: den 30 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Under kvällen har alla bangårdens spår öppnats för trafik och olje- och bentonitvagnarna som inte synts uppställda under hela sommaren står nu på spår 5 över natten. Gällivare bangård är därmed ett stort steg närmare färdigställande efter några intensiva arbetsdagar.  4 år
ID-nummer:  30955
Direktlänk: /bild/00030955/
Fotodatum: den 30 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!