Slutinkoppling

I slutet av augusti 2017 var det dags för det sista stora trafikavbrottet under bangårdsombyggnaden, den slutinkoppling som skulle avsluta de stora arbetena med ombyggnad av spår och signaler och så att bangården efter detta i stort sett skulle få sin slutliga utformning och ställverket regenereras till sin slutliga funktion. Trafikavbrottet inleddes natten mot söndagen den 27 augusti och skulle hävas under natten mot tisdagen den 29 augusti lagom till de godståg som passerar under de tidiga morgontimmarna.

Det största arbetet under avstängningen var att riva alla gamla växlar i norra delen av bangården, det vill säga mellan plattformen och lokstallet. Hela området djupschaktades sedan precis som man tidigare gjort på övriga delar av bangården och därefter byggdes de nya spåren åter upp. Fokus under arbetena låg på att först färdigställa spåren 1 och 2 eftersom det var dessa som var öppna före avstängningen. När arbetet med dessa var klart flyttades maskiner och personal över till spår 3 och 4 där arbetena kunde fortsätta även efter att trafiken åter kommit igång på spår 1 och 2. Alla spår blev klara under onsdagen den 30 augusti.

Under söndagens inledande schaktarbeten på spår 1 och 2 behölls spår 3 och 4 intakta så att de återstående kontaktledningarna över dessa spår kunde sättas upp. När bangården under söndagskvällen grävdes av helt på mitten strax söder om lokstallet hade alltså de flesta kontaktledningar redan kommit på plats, undantaget bland annat växelförbindelserna framför stationshuset där vissa åtgärder behövde vidtas under gångbron innan den nya ledningen kunde komma på plats. Ledningen sattes upp under måndagen, men åtgärderna på skyddstaket under bron visade sig ändå otillräckliga och ett provisoriskt skydd fick sättas upp i väntan på en långsiktig lösning.

Längst i norr på bangården pågick ännu ett schaktarbete i spår 1 och 2 norr om det tidigare inlagda nya växlarna. I spår 1, trinagelbenet från Koskullskulle, togs växeln mot den tidigare Aitik-terminalen bort och ersattes med ett enkelt kurvspår. Terminalspåren hade redan då till största delen rivits förutom de som under sommaren använts för uppställning av Inlandsbanans fordon om nätterna. I och med detta kopplades även dessa spår bort från resterande järnvägsnätet. En kortare sträcka av spår 2 schaktades också ut omedelbart i södra änden av arbetsområdet. Tyvärr drog arbetena i norr ut på tiden och när det började ljusna på tisdagsmorgonen och tågen norrifrån började närma sig hade ännu inte all räls kommit på plats här. Efter det återstod makadampåfyllning, spårriktning och återställning av kontaktledningen innan något tåg skulle kunna passera.

Under avstängningen genomfördes också en regenerering av ställverket till sin slutliga utformning. Efter en sådan åtgärd måste omfattande tester av anläggningen genomföras och dessa kunde inte påbörjas förrän alla spår kommit på plats. Först under tisdagsförmiddagen många timmar efter planerad trafikstart kunde testerna inledas och tyvärr drog även dessa ut på tiden. Slutresultatet blev att trafiken kom igång vid 15-tiden på eftermiddagen ungefär 11 timmar senare än planerat. Då utbröt en rusningstrafik av sällan skådat slag vid en bangård med bara enkelspåriga linjer, en trafik som finns skildrad i reportaget "Rusningstrafik i nya spårmiljöer".

Slutinkopplingen satte inte på något sätt punkt för hela bangårdsombyggnaden, många små och även vissa lite större arbeten återstod att utföra under de kommande månaderna. Detta var dock den sista stora åtgärden som påverkade trafiken på spåren i större utsträckning och det sista riktigt maskin- och personalintensiva arbetet under projektet.

Bilder och filmer (536)
Bild 401–450

Måndag 28 augusti 2017

Längre söderut på bangården lyses den mörka augustikvällen ibland upp av spårsvetsningens bländande smälta.  4 år
ID-nummer:  30869
Direktlänk: /bild/00030869/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 är näst intill klart och spår 1 närmar sig också sitt färdigställande när klockan närmar sig halv elva på kvällen.  4 år
ID-nummer:  30870
Direktlänk: /bild/00030870/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu öppnar sig en grop där spår 3 och 4 ska ligga, men de behöver inte öppnas direkt när trafiken släpps på.  4 år
ID-nummer:  30871
Direktlänk: /bild/00030871/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Flera maskiner ser till att de sista schaktarbetena snart kan slutföras.  4 år
ID-nummer:  30873
Direktlänk: /bild/00030873/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 skruvas samman samtidigt som kontaktledningen över spår 2 återställs. Nu återstår makadam och riktning på spår 1 innan spåren är klara för trafik.  4 år
ID-nummer:  30872
Direktlänk: /bild/00030872/
Fotodatum: den 28 augusti 2017
Publicerad: den 14 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 29 augusti 2017

Under natten har den korta stumpen kontaktledning över södra änden av spår 6 också satts upp.  4 år
ID-nummer:  30875
Direktlänk: /bild/00030875/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den återstående gropen mellan plattformens norra ände och lokstallet har snart fyllts igen vid 03.20-tiden.  4 år
ID-nummer:  30876
Direktlänk: /bild/00030876/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer fyllnadsmassor körs in för att bygga underbyggnaden för spår 3 och 4.  4 år
ID-nummer:  30877
Direktlänk: /bild/00030877/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spår 1 och 2 görs de sista justeringarna inför trafikstarten.  4 år
ID-nummer:  30878
Direktlänk: /bild/00030878/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längst i norr står det klart att tidplanen inte har hållit då rälsen på spår 1 inte kommit på plats när det inte ens återstår en timme till trafikstarten.  4 år
ID-nummer:  30879
Direktlänk: /bild/00030879/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 som behövs först för väntade tåg norrifrån har visserligen byggts ihop så att en liftmotorvagn kunnat passera, men är inte riktat och kontaktledningen måste återställas.  4 år
ID-nummer:  30880
Direktlänk: /bild/00030880/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter klockan fyra börjar spårriktaren arbeta på spår 2.  4 år
ID-nummer:  30881
Direktlänk: /bild/00030881/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Febril aktivitet för att få spåren klara i norr för de väntande tågen från norr.  4 år
ID-nummer:  30882
Direktlänk: /bild/00030882/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 har snart byggts ihop norr om växlarna.  4 år
ID-nummer:  30883
Direktlänk: /bild/00030883/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Befästningsklämmorna på spår 1 trycks på plats maskinellt.  4 år
ID-nummer:  30884
Direktlänk: /bild/00030884/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren har kommit över på norra sidan av den tidigare gropen, men är inte klar med riktningen av spåret över densamma.  4 år
ID-nummer:  30885
Direktlänk: /bild/00030885/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 är snart klart för makadam och spårriktning.  4 år
ID-nummer:  30886
Direktlänk: /bild/00030886/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan spårriktaren kan fortsätta arbeta på spår 2 måste mer makadam tillföras i spåret.  4 år
ID-nummer:  30887
Direktlänk: /bild/00030887/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam läggs ut på spår 2 med hjälp av traktorgrävare.  4 år
ID-nummer:  30888
Direktlänk: /bild/00030888/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spår 1 körs makadamvagnar fram för att fylla på ett första lager makadam ovanpå sliprarna.  4 år
ID-nummer:  30889
Direktlänk: /bild/00030889/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadam läggs ut på spår 1 samtidigt som makadamlagret på spår 2 justeras.  4 år
ID-nummer:  30890
Direktlänk: /bild/00030890/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren tar sig åter an spår 2.  4 år
ID-nummer:  30891
Direktlänk: /bild/00030891/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren arbetar på spår 2 och ska sedan ta sig an spår 1 intill, vy från plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  30892
Direktlänk: /bild/00030892/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett oriktat spår i teleperspektiv efter klockan fem på morgonen. Fullt så gropigt är det inte men spåret behöver naturligtvis åtgärdas före trafikstart.  4 år
ID-nummer:  30893
Direktlänk: /bild/00030893/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Komplettering av makadam sker också på spår 1 norr om plattformen när klockan närmar sig sex.  4 år
ID-nummer:  30894
Direktlänk: /bild/00030894/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Underbyggnaden för spår 3 och 4 börjar bli klar i den tidigare gropen.  4 år
ID-nummer:  30895
Direktlänk: /bild/00030895/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Två spår ligger klara förbi den största arbetsplatsen, men det hjälper inte när arbetena inte är klara på dessa spår längst i norr.  4 år
ID-nummer:  30896
Direktlänk: /bild/00030896/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 2 är riktat och klart och spårriktaren har börjat arbeta på spår 1.  4 år
ID-nummer:  30897
Direktlänk: /bild/00030897/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Resultatet av riktningen syns tydligt på avstånd från plankorsningen.  4 år
ID-nummer:  30898
Direktlänk: /bild/00030898/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Riktning av spår 1 förbi platsen där växeln mot gamla Aitik-terminalen nu har rivits.  4 år
ID-nummer:  30899
Direktlänk: /bild/00030899/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från plankorsningen i sträckningen för Inlandsbanans tidigare infart. Riktningen av norra änden av spår 3 får vänta tills hela spåret är klart.  4 år
ID-nummer:  30900
Direktlänk: /bild/00030900/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nyuppsatta kontaktledningen i förbindelsen mellan spår 2 och spår 1 norr om plankorsningen som kom på plats kvällen innan.  4 år
ID-nummer:  30901
Direktlänk: /bild/00030901/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det avsmalnade spårområdet norr om plankorsningen sett i Inlandsbanans gamla sträckning, ännu måste dock de gamla ledningarna till vänster hänga kvar.  4 år
ID-nummer:  30902
Direktlänk: /bild/00030902/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Inlandsbanans gamla spår finns kvar genom plankorsningen, men bara just där.  4 år
ID-nummer:  30903
Direktlänk: /bild/00030903/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När spårriktningen är klar på spår 1 efter klockan sju måste även kontaktledningen återställas.  4 år
ID-nummer:  30904
Direktlänk: /bild/00030904/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När schaktgroparna nu är fyllda är också lagret av fyllnadsmassor vid sidan av bangården nu också näst intill tömt.  4 år
ID-nummer:  30905
Direktlänk: /bild/00030905/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fullt fokus på återställningen av kontaktledningen på spår 3 när tre liftmotorvagnar arbetar efter klockan halv åtta.  4 år
ID-nummer:  30906
Direktlänk: /bild/00030906/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här sätts gammal kontaktledning upp i de nya utliggarna eftersom sektionerna fortsätter ut i triangelspåret.  4 år
ID-nummer:  30907
Direktlänk: /bild/00030907/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid den nu rivna växeln i spår 1 längst i norr fortsatte en sektion mot Aitik-terminalen och en annan fortsatte mot Koskullskulle. Så får det fortsätta vara och en tillfällig upphängning av båda ledningarna ordnas i utliggaren till höger.  4 år
ID-nummer:  30908
Direktlänk: /bild/00030908/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamen justeras åter på spår 2.  4 år
ID-nummer:  30909
Direktlänk: /bild/00030909/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kontaktledningen återmonteras i de gamla utliggarna i utfarten mot Koskullskulle.  4 år
ID-nummer:  30910
Direktlänk: /bild/00030910/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården vid lokstallet i väntan på den försenade trafikstarten.  4 år
ID-nummer:  30911
Direktlänk: /bild/00030911/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 och 2 ligger redo för trafik, men makadamen justeras i väntan på att trafiken kan komma igång.  4 år
ID-nummer:  30912
Direktlänk: /bild/00030912/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården i väntan på trafik, ännu återstår mycket arbeten men efter denna inkoppling ska de stora arbetena med spår, kontaktledning och signal vara klara.  4 år
ID-nummer:  30913
Direktlänk: /bild/00030913/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 och 2 sedda norrut från norra plattformsänden.  4 år
ID-nummer:  30914
Direktlänk: /bild/00030914/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sista handen läggs på underbyggnaden för spår 3 och 4 strax före klockan nio.  4 år
ID-nummer:  30915
Direktlänk: /bild/00030915/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bangården sedd norrut från plattformens norra del, ännu behöver också V-försignalerna väckas till liv.  4 år
ID-nummer:  30916
Direktlänk: /bild/00030916/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från samma plats.  4 år
ID-nummer:  30917
Direktlänk: /bild/00030917/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När spåren är klara påbörjas också en rigorös testning av signalanläggningen eftersom ställverket har regenererats under avstängningen.  4 år
ID-nummer:  30918
Direktlänk: /bild/00030918/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena med underbyggnaden för spår 3 och 4 fortgår ytterligare lite efter klockan tio medan trafikstarten på spår 1 och 2 fortfarande dröjer.  4 år
ID-nummer:  30919
Direktlänk: /bild/00030919/
Fotodatum: den 29 augusti 2017
Publicerad: den 17 april 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 501–536