September 2016

Under september månad fortsatte arbetet med att färdigställa den nya plattformen som togs i bruk i slutet av augusti. Arbetena innebar såväl bygge av ytskiktet med betongplattor och asfalt som belysning och väderskydd. Arbetet fick bedrivas med pågående trafik på plattformsspåret, och även om godståg kunde styras om till andra spår vid passage så behövde plattformen hela tiden vara tillgänglig för att angöras av persontåg.

Då själva plattformsspåret var alltså redan klart och spårarbeten och schakt flyttade nu i stället till andra delar av bangården. Spår 6 och norra delen av spår 5 revs tidigt och arbeten med att frilägga högspänningskablar i marken i det området inleddes parallellt med nedgrävning av stolpfundament. I norra delen av bangården i höjd med lokstallet revs också Inlandsbanans infartsspår och omformarspåret och här pågick sedan djupschakt som grund för för kommande växlar. för infart mot de blivande spåren för växling och uppställning.

Bilder och filmer (390)
Bild 151–180

Tisdag 20 september 2016

En mindre grävmaskin används för att ge plattformen sin form.  5 år
ID-nummer:  24933
Direktlänk: /bild/00024933/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liten paus i plattformsarbetena medan ett norrgående tåg passerar.  5 år
ID-nummer:  24934
Direktlänk: /bild/00024934/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fredag 23 september 2016

Vy norrut från södra delen av plattformen, här har nu några belysningsstolpar med spårnummerskyltar kommit upp.  5 år
ID-nummer:  24935
Direktlänk: /bild/00024935/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra plattformsänden har rampens kant gjutits på så att den ansluter till betongelementen längs plattformskanten.  5 år
ID-nummer:  24936
Direktlänk: /bild/00024936/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den höjda kanten i rampen ner från de horisontella kantelementen.  5 år
ID-nummer:  24937
Direktlänk: /bild/00024937/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plattformsänden.  5 år
ID-nummer:  24938
Direktlänk: /bild/00024938/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen södra del med tre nya belysningsstolpar.  5 år
ID-nummer:  24939
Direktlänk: /bild/00024939/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut med den tillfälligt placerade TBFH-skåpet till vänster.  5 år
ID-nummer:  24940
Direktlänk: /bild/00024940/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd norrut utanför stationshuset.  5 år
ID-nummer:  24941
Direktlänk: /bild/00024941/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norr om stationshuset finns inga plywoodskivor över de nylagda plattformarna.  5 år
ID-nummer:  24942
Direktlänk: /bild/00024942/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut mellan stationshuset och godsmagasinet.  5 år
ID-nummer:  24943
Direktlänk: /bild/00024943/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd från godsmagasinet söderut.  5 år
ID-nummer:  24944
Direktlänk: /bild/00024944/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattsättningsarbetena fortsätter norr om godsmagasinet.  5 år
ID-nummer:  24945
Direktlänk: /bild/00024945/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Många olika delarbeten pågår sett tvärs över bangården.  5 år
ID-nummer:  24946
Direktlänk: /bild/00024946/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra änden av plattformen sedd från lastkajen.  5 år
ID-nummer:  24947
Direktlänk: /bild/00024947/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Delar av kontaktledningsbryggor och dito stolpar väntar på borttransport intill bangården vid norra plattformsänden.  5 år
ID-nummer:  24948
Direktlänk: /bild/00024948/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även vid norra änden av plattformen gjuts rampens kant på och har här formen kvar.  5 år
ID-nummer:  24949
Direktlänk: /bild/00024949/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stoppbockar och kabeltrummor är något av allt det material som kommer till användning under bygget.  5 år
ID-nummer:  24950
Direktlänk: /bild/00024950/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norr står de två spåren närmast lokstallet i fokus.  5 år
ID-nummer:  24951
Direktlänk: /bild/00024951/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Just här vilar en grävmaskin i området som snart ska schaktas.  5 år
ID-nummer:  24952
Direktlänk: /bild/00024952/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Något längre söderut finns schaktgropen i vilken vi också finner en grävmaskin.  5 år
ID-nummer:  24953
Direktlänk: /bild/00024953/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävarbetena har avancerat norrut och återfyllnaden likaså.  5 år
ID-nummer:  24954
Direktlänk: /bild/00024954/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den övre maskinen står vid gropens norra ände som för närvarande ligger under brygga 18.  5 år
ID-nummer:  24955
Direktlänk: /bild/00024955/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är många kablar av olika slag att ta hänsyn till under grävarbetet.  5 år
ID-nummer:  24956
Direktlänk: /bild/00024956/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett stolpfundament har också grävts ner i kanten av gropen.  5 år
ID-nummer:  24957
Direktlänk: /bild/00024957/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda maskinerna i norra änden av gropen, här finns också kabelbrunnar med kabelkanal som bevaras tills vidare.  5 år
ID-nummer:  24958
Direktlänk: /bild/00024958/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den färdiga bankroppen längre söderut sedd med stickspåret närmast lokstallet i förgrunden.  5 år
ID-nummer:  24959
Direktlänk: /bild/00024959/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Allt nytt material packas noggrant för att undvika sättningar framöver.  5 år
ID-nummer:  24960
Direktlänk: /bild/00024960/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mera skrot från den gamla kontaktledningsanläggningen ligger väster om spåren nära lokstallet.  5 år
ID-nummer:  24961
Direktlänk: /bild/00024961/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bryggan som ersatt brygga 14 sedd från söder intill teknikhuset vid kilometer 1313.  5 år
ID-nummer:  24962
Direktlänk: /bild/00024962/
Fotodatum: den 23 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–240