September 2016

Under september månad fortsatte arbetet med att färdigställa den nya plattformen som togs i bruk i slutet av augusti. Arbetena innebar såväl bygge av ytskiktet med betongplattor och asfalt som belysning och väderskydd. Arbetet fick bedrivas med pågående trafik på plattformsspåret, och även om godståg kunde styras om till andra spår vid passage så behövde plattformen hela tiden vara tillgänglig för att angöras av persontåg.

Då själva plattformsspåret var alltså redan klart och spårarbeten och schakt flyttade nu i stället till andra delar av bangården. Spår 6 och norra delen av spår 5 revs tidigt och arbeten med att frilägga högspänningskablar i marken i det området inleddes parallellt med nedgrävning av stolpfundament. I norra delen av bangården i höjd med lokstallet revs också Inlandsbanans infartsspår och omformarspåret och här pågick sedan djupschakt som grund för för kommande växlar. för infart mot de blivande spåren för växling och uppställning.

Bilder och filmer (390)
Bild 121–150

Tisdag 20 september 2016

Intercitytåget 96 har ankommit till den ännu inte helt färdigbyggda plattformen utanför stationshuset.  7 år
ID-nummer:  21241
Direktlänk: /bild/00021241/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Förvandlingen fortsätter framför stationshuset.  7 år
ID-nummer:  21242
Direktlänk: /bild/00021242/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen utanför stationshuset.  7 år
ID-nummer:  21243
Direktlänk: /bild/00021243/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattläggningen fortsätter norrut.  7 år
ID-nummer:  21244
Direktlänk: /bild/00021244/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset har ramp med svag lutning upp till den nya plattformen byggts.  7 år
ID-nummer:  21245
Direktlänk: /bild/00021245/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen sedd mot sydost, över mellanrummet mellan de utlagda plattorna har träskivor lagts ut.  7 år
ID-nummer:  21240
Direktlänk: /bild/00021240/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåg 96 under uppehållet framför stationshuset.  7 år
ID-nummer:  21246
Direktlänk: /bild/00021246/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget vid plattformen sett från gångbron.  7 år
ID-nummer:  21247
Direktlänk: /bild/00021247/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Avgång norrut längs den nya långa plattformen.  7 år
ID-nummer:  21248
Direktlänk: /bild/00021248/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bakom tåget doldes de delar av den gamla plattformen mellan spår 2 och spår 3 som ännu finns kvar.  7 år
ID-nummer:  21249
Direktlänk: /bild/00021249/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från gångbron.  7 år
ID-nummer:  21250
Direktlänk: /bild/00021250/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På bangårdens andra sida pågår mycket arbeten intill det rivna spår 6.  7 år
ID-nummer:  21251
Direktlänk: /bild/00021251/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även i motsatt riktning syns många arbeten.  7 år
ID-nummer:  21252
Direktlänk: /bild/00021252/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Högspänningskablarna som legat nedgrävda intill det nu rivna spår 6 försvårar arbetena här.  7 år
ID-nummer:  21253
Direktlänk: /bild/00021253/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 27 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktarbeten på spår 4 och omformarspåret i höjd med lokstallet.  5 år
ID-nummer:  24917
Direktlänk: /bild/00024917/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bortschaktade massor lastas på bil för borttransport.  5 år
ID-nummer:  24918
Direktlänk: /bild/00024918/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I en annan del av gropen levereras i stället nytt krossmaterial.  5 år
ID-nummer:  24919
Direktlänk: /bild/00024919/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya materialet tippas i gropen.  5 år
ID-nummer:  24920
Direktlänk: /bild/00024920/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bakom grävmaskinerna kan en ny bädd för spåren anas.  5 år
ID-nummer:  24921
Direktlänk: /bild/00024921/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut har grävarbeten ännu inte kommit igång.  5 år
ID-nummer:  24922
Direktlänk: /bild/00024922/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De två spåren är rivna men ingen schaktning pågår ännu här.  5 år
ID-nummer:  24923
Direktlänk: /bild/00024923/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När delar av kontaktledningen plockas ned eller görs spänningslös gäller det att ha koll på vilka delar av anläggningen som ska vara spänningsförande och vilka som inte ska vara det.  5 år
ID-nummer:  24924
Direktlänk: /bild/00024924/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Längre norrut ligger spåren ännu kvar.  5 år
ID-nummer:  24925
Direktlänk: /bild/00024925/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Området som snart kommer att schaktas ur sett mot sydost.  5 år
ID-nummer:  24926
Direktlänk: /bild/00024926/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya växlarna med huvudsignalerna vid plankorsningen i bakgrunden.  5 år
ID-nummer:  24927
Direktlänk: /bild/00024927/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktningen fortsätter medan trafiken rullar på spår 2 och spår 3.  5 år
ID-nummer:  24928
Direktlänk: /bild/00024928/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattläggningen på plattformen norr om stationshuset fortsätter.  5 år
ID-nummer:  24929
Direktlänk: /bild/00024929/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nordligaste delen av plattformen börjar bli klar för att lägga ytskiktet.  5 år
ID-nummer:  24930
Direktlänk: /bild/00024930/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Brygga 11 och 12 har nu kortats när den bortre delen av vardera brygga har tagits ned och stolparna tagits bort. Ledningen över spår 4 har hängts upp i nya utliggare.  5 år
ID-nummer:  24931
Direktlänk: /bild/00024931/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattformen har byggts upp och kantelementen är på väg att läggas på plats.  5 år
ID-nummer:  24932
Direktlänk: /bild/00024932/
Fotodatum: den 20 september 2016
Publicerad: den 4 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 181–210