September 2016

Under september månad fortsatte arbetet med att färdigställa den nya plattformen som togs i bruk i slutet av augusti. Arbetena innebar såväl bygge av ytskiktet med betongplattor och asfalt som belysning och väderskydd. Arbetet fick bedrivas med pågående trafik på plattformsspåret, och även om godståg kunde styras om till andra spår vid passage så behövde plattformen hela tiden vara tillgänglig för att angöras av persontåg.

Då själva plattformsspåret var alltså redan klart och spårarbeten och schakt flyttade nu i stället till andra delar av bangården. Spår 6 och norra delen av spår 5 revs tidigt och arbeten med att frilägga högspänningskablar i marken i det området inleddes parallellt med nedgrävning av stolpfundament. I norra delen av bangården i höjd med lokstallet revs också Inlandsbanans infartsspår och omformarspåret och här pågick sedan djupschakt som grund för för kommande växlar. för infart mot de blivande spåren för växling och uppställning.

Bilder och filmer (390)
Bild 1–30

Fredag 2 september 2016

Spåret mot Koskullskulle sett från plankorsningen.  8 år
ID-nummer:  21180
Direktlänk: /bild/00021180/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De båda nyrenoverade spåren norr om plankorsningen  8 år
ID-nummer:  21181
Direktlänk: /bild/00021181/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här tar det stopp! Nya stoppbockar på lager.  8 år
ID-nummer:  21182
Direktlänk: /bild/00021182/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya gummielement för plankorsningen finns också på lager.  8 år
ID-nummer:  21183
Direktlänk: /bild/00021183/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu finns en hel del krossmaterial på lager intill bangården, trots rykande åtgång under den tidigare helgavstängningen.  8 år
ID-nummer:  21184
Direktlänk: /bild/00021184/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den andra delen av brygga 14 på bangårdens norra sida med den nya plattformen under byggnad i bakgrunden.  8 år
ID-nummer:  21185
Direktlänk: /bild/00021185/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya plattformen blir mer och mer färdig även utanför godsmagasinet.  8 år
ID-nummer:  21186
Direktlänk: /bild/00021186/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya plattformen sedd mot nordväst från samma plats som ovan.  8 år
ID-nummer:  21187
Direktlänk: /bild/00021187/
Fotodatum: den 2 september 2016
Publicerad: den 3 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söndag 4 september 2016

Den nyligen rivna växelförbindelsen mellan spår 4 och spår 5, växeln i spår 5 närmast ligger ännu kvar.  5 år
ID-nummer:  24792
Direktlänk: /bild/00024792/
Fotodatum: den 4 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 5 september 2016

Grävningen för kabelrör och fundament för belysning och andra installationer på plattformen avancerar söderut.  5 år
ID-nummer:  24793
Direktlänk: /bild/00024793/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Byggen på bangården utanför stationshuset, bortom resterna av gamla plattformar grävs det nu på bangårdens bortsida.  5 år
ID-nummer:  24794
Direktlänk: /bild/00024794/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett dike har grävts genom det nyligen rivna spår 6 i linje med den gamla plattformsövergången.  5 år
ID-nummer:  24795
Direktlänk: /bild/00024795/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Plattläggningen på plattformen går vidare norrut.  5 år
ID-nummer:  24796
Direktlänk: /bild/00024796/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En lastmaskin bistår med lyften av betongelementen.  5 år
ID-nummer:  24797
Direktlänk: /bild/00024797/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samtidigt grävs det också för kabelkanaler mellan plattformen och teknikhuset på andra sidan parkeringen norr om stationshuset.  5 år
ID-nummer:  24798
Direktlänk: /bild/00024798/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävning över asfaltytan vid långtidsparkeringen.  5 år
ID-nummer:  24799
Direktlänk: /bild/00024799/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liftmotorvagn står på spår 5 när kontakttråden nu har monterats ned medan bärlina och bärtrådar hänger kvar.  5 år
ID-nummer:  24800
Direktlänk: /bild/00024800/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Utsikt mot grävarbetena på älvsidan av bangården med Dundret i bakgrunden från gångbron.  5 år
ID-nummer:  24801
Direktlänk: /bild/00024801/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De nya växlarna ligger kvar mellan spår 5 och det nu rivna spår 6 till vänster.  5 år
ID-nummer:  24802
Direktlänk: /bild/00024802/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Upplagda massor av olika slag har förändrat landskapet sydväst om bangården.  5 år
ID-nummer:  24803
Direktlänk: /bild/00024803/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grävabetena mitt emot stationshuset sedda från gångbron.  5 år
ID-nummer:  24804
Direktlänk: /bild/00024804/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På den nya vändplanen vid södra bangårdsänden läggs begagnade träsliprar upp tillsammans med nya för att kunna bygga skyddsväxel och skyddsspår.  5 år
ID-nummer:  24805
Direktlänk: /bild/00024805/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är de nylagda växlarna utanför den gamla bangården i söder som ska kompletteras med sliprar och räls.  5 år
ID-nummer:  24806
Direktlänk: /bild/00024806/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd från sydost.  5 år
ID-nummer:  24807
Direktlänk: /bild/00024807/
Fotodatum: den 5 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tisdag 6 september 2016

Mitt emot stationshuset har ett nytt stolpfundament grävts ned.  5 år
ID-nummer:  24808
Direktlänk: /bild/00024808/
Fotodatum: den 6 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det nya stolpfundamentet sett från gångbron.  5 år
ID-nummer:  24809
Direktlänk: /bild/00024809/
Fotodatum: den 6 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Friläggningen av högspänningskablarna längs gamla spår 6 fortsätter norr om gångbron.  5 år
ID-nummer:  24810
Direktlänk: /bild/00024810/
Fotodatum: den 6 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nattåget från Stockholm rullar in vid den nya plattformen som nu har använts i cirka en vecka.  5 år
ID-nummer:  24811
Direktlänk: /bild/00024811/
Fotodatum: den 6 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Torsdag 8 september 2016

Morgonvy från gångbron över arbetena med att frilägga kraftkablarna längs det rivna spår 6.  5 år
ID-nummer:  24812
Direktlänk: /bild/00024812/
Fotodatum: den 8 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Även en del av spår 5 har rivits och grävarbeten pågår där.  5 år
ID-nummer:  24813
Direktlänk: /bild/00024813/
Fotodatum: den 8 september 2016
Publicerad: den 1 januari 2019
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 61–90