Augusti 2017

Bilder och filmer (397)
Bild 301–350

Lördag 26 augusti 2017

Vy mot sydost vid spårspärren mot växeln mellan spår 3 och spår 4. Här finns fortfarande en del av gamla brygga 18 kvar och påverkar dragning av ny kontaktledning. 11 dgr
ID-nummer:  30363
Direktlänk: /bild/00030363/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra änden av spår 3 vid anslutningen till spår 2 är ännu inte riktigt klar. 11 dgr
ID-nummer:  30364
Direktlänk: /bild/00030364/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Dvärgsignalen 139 ska reglera utfart från stickspåret till övriga spår. 11 dgr
ID-nummer:  30365
Direktlänk: /bild/00030365/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Söder om växlarna finns dvärgsignalen 134 vid spår 4 och huvudsignalen Gv 124 vid spår 3. 11 dgr
ID-nummer:  30366
Direktlänk: /bild/00030366/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Framför stationshuset ska nu också växlarna göras redo för att tas i drift. 11 dgr
ID-nummer:  30367
Direktlänk: /bild/00030367/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbeten med ett av växeldreven framför stationshuset. 11 dgr
ID-nummer:  30368
Direktlänk: /bild/00030368/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Signalerna i norra änden av spår 4 och spår 5 har nu också tänts. Huvudsignalen Gv 122 till höger kommer att slopas under slutinkopplingen. 11 dgr
ID-nummer:  30369
Direktlänk: /bild/00030369/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av bangården har enorma mängder massor lagrats upp för att användas under det återstående stora schaktarbetet. 11 dgr
ID-nummer:  30370
Direktlänk: /bild/00030370/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På eftermiddagen arbetar spårriktaren med spår 3 och spår 4. 11 dgr
ID-nummer:  30371
Direktlänk: /bild/00030371/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Medan spårriktaren befinner sig på spår 4 körs mer makadam ut på nyriktade spår 3. 11 dgr
ID-nummer:  30372
Direktlänk: /bild/00030372/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Mer makadam tillförs där så behövs. 11 dgr
ID-nummer:  30373
Direktlänk: /bild/00030373/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Motortrallan drar de båda makadamvagnarna på spår 3. 11 dgr
ID-nummer:  30374
Direktlänk: /bild/00030374/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När växlarna framför stationshuset blir redo för drift återstår bara kontaktledning över tvärförbindelserna. 11 dgr
ID-nummer:  30375
Direktlänk: /bild/00030375/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ny huvuddvärgsignal har satts upp vid spår 2 norr om växeln mot spår 1 norr om gångbron. 11 dgr
ID-nummer:  30376
Direktlänk: /bild/00030376/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spårriktaren arbetar vidare på spår 4 norr om gångbron. 11 dgr
ID-nummer:  30377
Direktlänk: /bild/00030377/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På kvällen ligger alla bangårdens spår redo för trafik i söder om stationshuset. 11 dgr
ID-nummer:  30378
Direktlänk: /bild/00030378/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett visst lugn råder inför kommande dagars intensiva arbeten. 11 dgr
ID-nummer:  30379
Direktlänk: /bild/00030379/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Innan avstängningen ska dock flera tåg hinna passera, först ett ordinarie malmtåg som fått kör genom bangården. 11 dgr
ID-nummer:  30381
Direktlänk: /bild/00030381/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den lågt placerade huvudsignalen intill plankorsningen i norr ger körsignal en av de sista gångerna. 11 dgr
ID-nummer:  30380
Direktlänk: /bild/00030380/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamvagnarna är ute och rullar även så här på kvällen. 11 dgr
ID-nummer:  30382
Direktlänk: /bild/00030382/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid sidan av bangården fylls massförrådet på in i det sista. 11 dgr
ID-nummer:  30383
Direktlänk: /bild/00030383/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Flera stora maskiner står redo inför det kommande schaktarbetet. 11 dgr
ID-nummer:  30384
Direktlänk: /bild/00030384/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De signaler som återstår att sätta upp ligger redo för montering, här de båda huvudsignalerna för norra änden av spår 1 och spår 2. 11 dgr
ID-nummer:  30385
Direktlänk: /bild/00030385/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Orienteringstavlor för vägförsignaler och hastighet. 11 dgr
ID-nummer:  30386
Direktlänk: /bild/00030386/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Antalet vägförsignaler ökar från en till sex. 11 dgr
ID-nummer:  30387
Direktlänk: /bild/00030387/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blir en vägförsignal i varje ända av de tre långa mötesspåren. 11 dgr
ID-nummer:  30388
Direktlänk: /bild/00030388/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En annan grävmaskin står redo intill bangården. 11 dgr
ID-nummer:  30389
Direktlänk: /bild/00030389/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Så också denna tredje maskin. 11 dgr
ID-nummer:  30390
Direktlänk: /bild/00030390/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blivande arbetsområdet där växlar och sly nu ska tas bort. 11 dgr
ID-nummer:  30391
Direktlänk: /bild/00030391/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett tidigarelagt godståg från Narvik rullar in från norr. 11 dgr
ID-nummer:  30392
Direktlänk: /bild/00030392/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detta tåg rullar rakt genom växlarna på spår 2. 11 dgr
ID-nummer:  30393
Direktlänk: /bild/00030393/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stora grävskopor krävs för att snabbt kunna schakta bort stora massor. 11 dgr
ID-nummer:  30394
Direktlänk: /bild/00030394/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Makadamvagnarna passerar över det blivande schaktområdet. 11 dgr
ID-nummer:  30395
Direktlänk: /bild/00030395/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Växelgatan som tidigare utgjorde norra änden av bangårdens spår har snart gjort sitt och ska tas bort till förmån för de nya växlarna längre norrut. 11 dgr
ID-nummer:  30396
Direktlänk: /bild/00030396/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ovanför spåren är det mesta nytt, men nu ska slutligen även spåren och underbyggnaden byggas om här. 11 dgr
ID-nummer:  30397
Direktlänk: /bild/00030397/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett norrgående godståg mot Narvik ska också hinna ta sig förbi före avstängningen och förbindelsen mellan spår 1 och 2 kommer till användning kanske för sista gången. 11 dgr
ID-nummer:  30398
Direktlänk: /bild/00030398/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tåget rullar genom de gamla växlarna som nu ska rivas. 11 dgr
ID-nummer:  30399
Direktlänk: /bild/00030399/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det gnisslar och slår i de gamla och ganska tvära växlarna, de nya klarar högre hastighet och har rörlig korsningsspets. 11 dgr
ID-nummer:  30400
Direktlänk: /bild/00030400/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lugnet återkommer när tåget passerat, men till natten blir det livat här igen. 11 dgr
ID-nummer:  30401
Direktlänk: /bild/00030401/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grävmaskin i väntan på arbete. 11 dgr
ID-nummer:  30402
Direktlänk: /bild/00030402/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En maskin redo för djupschaktning under de gamla växlarna. 11 dgr
ID-nummer:  30403
Direktlänk: /bild/00030403/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
De imponerande stora högarna med fyllnadsmassor intill bangården. 11 dgr
ID-nummer:  30404
Direktlänk: /bild/00030404/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från norra plattformsänden när det skymmer över de gamla växlarna en sista gång. 11 dgr
ID-nummer:  30405
Direktlänk: /bild/00030405/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bangården sedd söderut från norra plattformsänden, här är det mycket som är klart för trafik på de nya spåren. 11 dgr
ID-nummer:  30406
Direktlänk: /bild/00030406/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Informationen inför trafikstoppet på tavlan vid stationshuset är anpassad för hela Malmbanan, genom Gällivare blir det totalstopp i två dygn. 11 dgr
ID-nummer:  30407
Direktlänk: /bild/00030407/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gv 122 mitt på plattformsspåret lyser ännu, men ska tas bort under slutinkopplingen när växlarna den skyddar inte längre finns och nya signaler kommer i drift längre norrut. 11 dgr
ID-nummer:  30408
Direktlänk: /bild/00030408/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sen kväll vid en bangård i förändring, om några timmar börjar det stora arbetet. 11 dgr
ID-nummer:  30409
Direktlänk: /bild/00030409/
Fotodatum: den 26 augusti 2017
Publicerad: den 24 mars 2020
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!