Efter ett trafikavbrott i maj, det stora under pingsthelgen i början av juni samt två kortare avbrott under juli månad gick bangårdsprojektet mot sitt slut när vi gick in i augusti månad. Siktet var nu inställt mot den sista stora avstängningen på två dygn i slutet av augusti då de sista stora schaktarbetena skulle utföras och de arbeten som utfördes fram tills dess var på många sätt föreberedelser för denna slutinkoppling. Ett visst semesterlugn kunde också få infinna sig någon vecka medan sommaren ännu varade. Här tittar vi på arbetena från månadens början fram till dagen före slutinkopplingen, den behandlas i ett separat avsnitt.
I början av månaden fortsatte arbetet med att bygga färdigt spår 3 och 4 efter ombyggnaden av underbyggnaden. Vissa arbeten med kabelrännor och kabeldragning pågick också, men arbetena bedrevs i allmänhet inte i något högre tempo och med några stora personalstyrkor. Fram mot mitten av månaden återupptogs vissa elarbeten med utbyte och komplettering av kontaktledningsanläggningen, men det var först mot slutet av månaden som dragningen av kontaktledning över fler spår än de två driftsatta närmast stationshuset började förberedas i större utsträckning och ledningen över spår 5 och vissa stickspår i norr kom på plats. I veckan före slutinkopplingen sattes också flera nya signaler upp över de ännu inte ibruktagna spåren.
Längst i norr påbörjades under slutet av månaden också arbetet med att lägga in den växel som ska binda samman omformarspåret med Inlandsbanans infartsspår strax innan detta svänger in på spår 2 norr om plankorsningen i norr. Så snart Inlandsbanans turisttrafik slutat för säsongen revs spåret och schaktning för den nya växeln påbörjades innan växeln kunde läggas på plats. Detta arbete hade ingen större tidspress då trafiken på Inlandsbanan är synnerligen begränsad utanför turisttrafikens säsong och växeln togs i drift först i september.
Bilder och filmer (397)

När betongelementet ligger ovanför sin blivande plats mäts var kapsnittet ska läggas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Snittet måste ske diagonalt då rännorna möts i spetsig vinkel.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När rännan kapats nästan igenom vänds den.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rännan bryts i två med hjälp av grävarens gripklo.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Elementet lyfts sedan på plats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Elementet passar och har här kommit på plats.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den färdiga förgreningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Intill södra infarten blommar rallarrosorna för fullt trots pågående bangårdsombyggnad.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra bangårdsänden med sina nya kabelrännor sedd från öster.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kväll i Gällivare med tågväg förbi två huvudsignaler som snart kommer att försvinna, signaler som båda har flyttats ner från gamla numera rivna bryggor.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gamla och nya växelförbindelser i norra delen av bangården sedda från norra plattformsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Området intill bangården är nu rensat från schaktmassor, men lär behöva användas för ändamålet igen när området under de gamla växlarna ska schaktas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det stora upplaget av schaktmassor har naggats i kanten en aning sedan man påbörjat borttransporten av även denna stora hög.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler linor för blivande kontaktledning över bangårdens övriga spår har satts upp, här i sydligaste delen av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Viktavspänning med tillhörande avspänningslina för kontaktledningen i växelförbindelserna framför stationshuset har satts upp i en stolpe nära södra plattformsänden.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vi följer med Inlandsbanans växling med kvällens ankomna motorvagn från Östersund till uppställningsplatsen på spår som snart rivs, här passeras Gv 152.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln från spåret mot Koskullskulle till höger mot den gamla Aitikterminalen rivs vid avstängningen i slutet av augusti.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Teminalspåret följer först den gamla banan mot Malmberget, senare ett kortare industrispår, men lämnar det här med ett kurvspår utan växel.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla terminalen har rensats på såväl spår som byggnader, förutom några spårstumpar längst i söder.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De återstående spåren utgör uppställningsplats för Inlandsbanans motorvagn nattetid under sommartrafiken.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spårslutet sett från söder, i och med avstängningen i slutet av månaden är sommartrafiken slut och efter det kommer även dessa spår att rivas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En godsvagn står också uppställd här.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från ett av de gamla terminalspåren.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut med den gamla Aitikterminalen till höger, den gamla banan mot Malmberget till vänster.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plats mot en bangård i förvandling.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De båda spåren från terminalen går ihop i en växel i söder.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Därefter följer en skyddsväxel där skyddsspåret löper ut mot en grushög i riktning mot spåret från Koskullskulle.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Terminalspårets anslutning till den gamla banan från Malmberget som senare använts som industrispår närmast Gällivare har ingen växel och har inte haft det på länge, ändå hänger kontaktledningen kvar även över spåret till höger.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut längs med den gamla banan från Malmberget som fortfarande har rakspår genom Gällivare bangård ner till södra utfarten, banan från Koskullskulle till vänster.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från höger ansluter spåret från Kiruna in under de två kvarvarande gamla bryggorna längst i norr.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Huvudsignalen Gv 125 föregår den ännu inte ibruktagna växeln mot spår 2 vid infart från Koskullskulle.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Något före midnatt påbörjas arbete med jordlinan i södra delen av bangården.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd mot nordväst i den allt mörkare augustinatten.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Jordlinan flyttas från stolpen ut en bit på bryggan som senare ska bära de flesta huvudsignalerna i söder.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En ny jordlina rullas ut från trumvagnen som står på spår 2 framför stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Linan ska dras över bryggorna i stället för under dessa, bland annat för att ge plats för kontaktledningen i växelförbindelsen söder om stationshuset.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Linan har hängts upp med ett linhjul i stolpen ovanför bryggan och dragningen fortsätter söderut.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från trumvagnen kontrolleras dragningen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Linan dras ut allt längre söderut.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Upp över varje brygga måste linan dras, den gamla som syns framför korgen är i vägen för kontaktledningen i växelförbindelsen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en brygga att trä linan över.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter en stunds arbete från korgen löper linan över även denna brygga.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dragningen kan fortsätta söderut när ännu ett linhjul hängts upp högst upp i stolpen.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid nästa brygga finns befintlig lina på andra sidan bangården och den nya ska anslutas till den. Därför behöver kontaktledningen över spår 2 nu korsas.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Jordlinan träs över kontaktledningen på spår 2.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Linans ände dras vidare för hand bort mot liftmotorvagnen på spår 5.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Jordlinan där den ska korsa bangården mellan två bryggor.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya linans ände har tagits upp i liftkorgen och ska nu skarvas ihop med den befintliga linan söderifrån.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Skarvning pågår i liftmotorvagnens korg.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En stund senare är skarven klar och linan kan börja sättas upp permanent.
3 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!