Bangården

Den stora ombyggnaden av Uppsala C 2005–2011 förändrade bangårdens utformning helt. Bygget av såväl tunneln under spåren som den nya bangården skedde under pågående trafik och fick därför företas i etapper där antalet tillgängliga spår begränsades något. Tunneln – som egentligen är två separata tunnlar med trapphus mellan – började byggas på statiosnhussidan varefter de gamla spåren lades tillbaka ovanpå den. Därefter kunde de nya spåren börja byggas från andra sidan och spår 8 blev först ut att driftsättas. Därefter stängdes gamla spår och driftsattes nya spår allt eftersom fram till spår 1 och 2 som driftsattes i december 2011.

Bangården före 2005

Personbangården vid Uppsala C hade före ombyggnaden sex genomgående spår, 1–6, och ett säckspår söder om stationshuset, spår 0 samt spår 7 som avgränsats till säckspår norrifrån med hjälp av stoppbockar. Alla spår utom spår 6 hade plattform och plattformarna förbands i norra änden av tre plattformsövergångar i rad mitt framför stationshuset. Från norr breddades bangåden snabbt från två spår på bron över Vaksalagatan till sju spår vid plattformsövergången för att sedan på en betydligt längre sträcka gå samman till tre spår på bron över Strandbodgatan som liksom bron över Vaksalagatan gav upphov till ett rejält backkrön på spåren.

Plattformen mellan spår 4 och 5 var längst med cirka 400 meter och sträckte sig böjd på mitten ända ner till den ännu kvarvarande gamla ställverksbyggnaden något norr om Strandbodgatan. Näst längst var plattformen vid spår 1 följd av plattformen mellan spår 3 och spår 4 som mätte knappt 300 meter. Säckspåren 0 och 7 hade kortare plattformar, spår 7 endast omkring 100 meter, det räckte dock väl för tågen mot Tierp som normalt använde detta spår.

Nordost om personbangården låg en stor bangård med lastspår och lastkajer som sträckte sig ända fram till smalspårsbangården vid gamla Uppsala östra. Den nåddes via ett spår som från godsbangården i söder gick på en separat bro över Strandbodgatan öster om järnvägsbron för huvudspåren. Bangården låg före ombyggnaden öde och under förfall och vissa lastkajer användes som cykelparkering.

Bangården efter 2011

Den nya bangården vid Uppsala C har åtta platt­forms­spår men är utformad så att endast hälften av spåren är genom­gående. Spår 1 närmast stations­huset och spår 8 längst från stations­huset omsluter normal­spårs­bangården och har sido­platt­formar. Övriga spår, 2–7, nås via en gemensam uppgång med rull­trappor, trappa och hiss från Central­passagen. Söder om detta trapphus – Norra entré­hallen – finns två mellan­platt­formar mellan vilka två långa säckspår söder­ifrån ligger, spår 3 och 4. Därmed delar spår 2 och 3 samt spår 4 och 7 varsin plattform. Ytter­spårens (2 och 7) platt­formar slutar i höjd med trapp­huset med stopp­bock­arna för de två säck­spåren 5 och 6 från norr som delar den först breda men snabbt av­smal­nande platt­formen norr om trapp­huset.

Förutom via trappor och hissar i anslutning till Centralpassagen och stationshuset i norr kan plattformarna också nås från Strandbodgatan i söder. Vid samtliga plattformars södra ände finns trappor och hiss direkt till gång- och cykelbanan på Strandbodgatans norra sida under de tre nya järnvägsbroarna där. Den gamla bangården nordost om personbangårdens spår har helt utraderats och en ny genomgående gata, Stationsgatan, har byggts genom området. Smalspåriga Upsala–Lenna Jernväg kommer in från öster, korsar Stationsgatan i plan och har sedan fått två spår inne på nya Uppsala C, varav det ena, spår 9, delar plattform med spår 8. Vid Centralpassagen har de två stora Båghusen uppförts, övriga delar av det gamla bangårdsområdet ska bebyggas med bostäder.

Geografisk översikt
Bilder och filmer (531)
Bild 151–180

Lördag 31 oktober 2009

Vy mot plattformen mellan spår 4 och 7 sedd från plattformen vid spår 8.  11 år
ID-nummer:  14582
Direktlänk: /bild/00014582/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från samma plats som ovan, tåget till vänster står på gamla spår 1 vid stationshuset.  11 år
ID-nummer:  14583
Direktlänk: /bild/00014583/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Norra änden av plattformen vid spår 8.  11 år
ID-nummer:  14584
Direktlänk: /bild/00014584/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gångvägen som förbinder den nya plattformen för spår 4 och 7 med plattformsövergången i höjd med stationshuset. Mitt i bild pågår bygget av det nya trapphuset över den nya tunneln under spåren.  11 år
ID-nummer:  14585
Direktlänk: /bild/00014585/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vägen stängs snart och resenärerna får lära sig en ny krokig väg genom byggarbetsplatsen.  11 år
ID-nummer:  14586
Direktlänk: /bild/00014586/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från norra änden av plattformen vid spår 7, gångvägen som snart stängs syns till vänster. Plattformen ska senare förlängas fram till stoppbocken för spår 6 som skymtar nära huvudsignalen till vänster.  11 år
ID-nummer:  14587
Direktlänk: /bild/00014587/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i motsatt riktning från samma plats som ovan.  11 år
ID-nummer:  14588
Direktlänk: /bild/00014588/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 4, det ena säckspåret söderut har öppnats, i bakgrunden syns utrymme och plattform för blivande säckspåret 3.  11 år
ID-nummer:  14589
Direktlänk: /bild/00014589/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En tillfällig stoppbock för spår 4 föregår den tillfälliga träbro som ska utgöra vägen mellan stationshuset och plattformen för spår 4 och 7 via plattformen vid spår 2 när den andra gångvägen stängs, ordinarie stoppbock skymtar bakom träkonstruktionen. Till vänster skymtar dels det gamla plattformstaket vid spår 1 och bygget av den nya stationsbyggnaden.  11 år
ID-nummer:  14590
Direktlänk: /bild/00014590/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En ny stationsbyggnad växer fram, här sedd från sydost från plattformen vid spår 2.  11 år
ID-nummer:  14591
Direktlänk: /bild/00014591/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En liten del av gamla Uppsala C finns kvar.  11 år
ID-nummer:  14592
Direktlänk: /bild/00014592/
Fotodatum: den 31 oktober 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Söndag 8 mars 2009

Tidig marsmorgon på ett Uppsala C i omvandling, vy mot sydost från plattformsövergången vid spår 1 närmast stationshuset.  11 år
ID-nummer:  14551
Direktlänk: /bild/00014551/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från samma plats, det nya konserthuset skymtar i bakgrunden.  11 år
ID-nummer:  14552
Direktlänk: /bild/00014552/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 1 sett norrut från plattformsövergången.  11 år
ID-nummer:  14553
Direktlänk: /bild/00014553/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från plattformsövergången vid spår 3. Spåret är nyss taget ur drift och av huvuddvärgsignalen U 266 återstår endast märktavlan.  11 år
ID-nummer:  14554
Direktlänk: /bild/00014554/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy längs med spår 3 mot norra bangårdsänden.  11 år
ID-nummer:  14555
Direktlänk: /bild/00014555/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från plattformsövergången vid det nu för elfordon för gott stängda gamla spår 3.  11 år
ID-nummer:  14556
Direktlänk: /bild/00014556/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bygget av den nya stationen och nu finns två nya och två gamla genomgående spår tillgängliga för trafik.  11 år
ID-nummer:  14557
Direktlänk: /bild/00014557/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Spår 7 och 8 sedda från den tillfälliga plattformsövergång som byggts på den gamla platsen, till höger syns gångvägen mot plattformen mellan spår 7 och blivande spår 4.  11 år
ID-nummer:  14558
Direktlänk: /bild/00014558/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut från den tillfälliga plattformsövergången, spår 8 till höger går här ihop med spår 7.  11 år
ID-nummer:  14559
Direktlänk: /bild/00014559/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst från norra änden av plattformen vid spår 8 strax söder om den nygamla plattformsövergången.  11 år
ID-nummer:  14560
Direktlänk: /bild/00014560/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats.  11 år
ID-nummer:  14561
Direktlänk: /bild/00014561/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Blickar man österut från plattformen syns den stora trappan ner till passagen under spåren och Stationsgatans bro över denna.  11 år
ID-nummer:  14562
Direktlänk: /bild/00014562/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från samma plattform något längre söderut syns, förutom det nu i söder reducerade stationshuset i bakgrunden, till vänster den blivande stoppbocken för stickspåret 6 norrifrån.  11 år
ID-nummer:  14563
Direktlänk: /bild/00014563/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut från samma plats med plattformen mellan spår 7 och blivande spår 4 i fokus.  11 år
ID-nummer:  14564
Direktlänk: /bild/00014564/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot den numera stökiga byggarbetsplats framför stationshuset som tidigare utgjorde den centrala delen av centralstationen.  11 år
ID-nummer:  14565
Direktlänk: /bild/00014565/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut mot den södra delen av plattformen vid spår 8 vid plattformstakets slut.  11 år
ID-nummer:  14566
Direktlänk: /bild/00014566/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy norrut vid plattformstakets södra ände.  11 år
ID-nummer:  14567
Direktlänk: /bild/00014567/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I södra änden är spåren raka i horisontalled men lutar i vertikalled upp mot broarna över Strandbodgatan.  11 år
ID-nummer:  14568
Direktlänk: /bild/00014568/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy mot nordväst och plattformen mellan spår 4 och spår 7 ytterligare längre söderut på plattformen vid spår 8.  11 år
ID-nummer:  14569
Direktlänk: /bild/00014569/
Fotodatum: den 8 mars 2009
Publicerad: den 8 december 2012
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 211–240