Den stora ombyggnaden av Uppsala C 2005–2011 förändrade bangårdens utformning helt. Bygget av såväl tunneln under spåren som den nya bangården skedde under pågående trafik och fick därför företas i etapper där antalet tillgängliga spår begränsades något. Tunneln – som egentligen är två separata tunnlar med trapphus mellan – började byggas på statiosnhussidan varefter de gamla spåren lades tillbaka ovanpå den. Därefter kunde de nya spåren börja byggas från andra sidan och spår 8 blev först ut att driftsättas. Därefter stängdes gamla spår och driftsattes nya spår allt eftersom fram till spår 1 och 2 som driftsattes i december 2011.
Bangården före 2005
Personbangården vid Uppsala C hade före ombyggnaden sex genomgående spår, 1–6, och ett säckspår söder om stationshuset, spår 0 samt spår 7 som avgränsats till säckspår norrifrån med hjälp av stoppbockar. Alla spår utom spår 6 hade plattform och plattformarna förbands i norra änden av tre plattformsövergångar i rad mitt framför stationshuset. Från norr breddades bangåden snabbt från två spår på bron över Vaksalagatan till sju spår vid plattformsövergången för att sedan på en betydligt längre sträcka gå samman till tre spår på bron över Strandbodgatan som liksom bron över Vaksalagatan gav upphov till ett rejält backkrön på spåren.
Plattformen mellan spår 4 och 5 var längst med cirka 400 meter och sträckte sig böjd på mitten ända ner till den ännu kvarvarande gamla ställverksbyggnaden något norr om Strandbodgatan. Näst längst var plattformen vid spår 1 följd av plattformen mellan spår 3 och spår 4 som mätte knappt 300 meter. Säckspåren 0 och 7 hade kortare plattformar, spår 7 endast omkring 100 meter, det räckte dock väl för tågen mot Tierp som normalt använde detta spår.
Nordost om personbangården låg en stor bangård med lastspår och lastkajer som sträckte sig ända fram till smalspårsbangården vid gamla Uppsala östra. Den nåddes via ett spår som från godsbangården i söder gick på en separat bro över Strandbodgatan öster om järnvägsbron för huvudspåren. Bangården låg före ombyggnaden öde och under förfall och vissa lastkajer användes som cykelparkering.
Bangården efter 2011
Den nya bangården vid Uppsala C har åtta plattformsspår men är utformad så att endast hälften av spåren är genomgående. Spår 1 närmast stationshuset och spår 8 längst från stationshuset omsluter normalspårsbangården och har sidoplattformar. Övriga spår, 2–7, nås via en gemensam uppgång med rulltrappor, trappa och hiss från Centralpassagen. Söder om detta trapphus – Norra entréhallen – finns två mellanplattformar mellan vilka två långa säckspår söderifrån ligger, spår 3 och 4. Därmed delar spår 2 och 3 samt spår 4 och 7 varsin plattform. Ytterspårens (2 och 7) plattformar slutar i höjd med trapphuset med stoppbockarna för de två säckspåren 5 och 6 från norr som delar den först breda men snabbt avsmalnande plattformen norr om trapphuset.
Förutom via trappor och hissar i anslutning till Centralpassagen och stationshuset i norr kan plattformarna också nås från Strandbodgatan i söder. Vid samtliga plattformars södra ände finns trappor och hiss direkt till gång- och cykelbanan på Strandbodgatans norra sida under de tre nya järnvägsbroarna där. Den gamla bangården nordost om personbangårdens spår har helt utraderats och en ny genomgående gata, Stationsgatan, har byggts genom området. Smalspåriga Upsala–Lenna Jernväg kommer in från öster, korsar Stationsgatan i plan och har sedan fått två spår inne på nya Uppsala C, varav det ena, spår 9, delar plattform med spår 8. Vid Centralpassagen har de två stora Båghusen uppförts, övriga delar av det gamla bangårdsområdet ska bebyggas med bostäder.
Bilder och filmer (526)

Vy mot norra bangårdsänden från norra änden av plattformen vid spår 1, vid det gamla stationshusets nya glasfasad mot spåren till vänster finns en serviceväg.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tre gröna ges i huvudsignalen när nästa huvudsignal strax före plankorsningen med S:t Persgatan visar stopp. I förgrunden syns bommen som markerar gränsen mellan servicevägen och plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett tåg mot Dalarna inväntar avgång från Uppsala C.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut på plattformen vid spår 1 utanför det nya stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot sydost från samma plattform ovanpå Centralpassagen under spåren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Numera finns möjlighet att lämna plattform även i södra änden vilket också skyltas.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut mot säckspåret 5 där en Reginamotorvagn står inne, stationshuset skymtar till vänster.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 1 och 2 sedda norrut med stationshuset till vänster och trapphuset ner till tunneln till höger, vy norrut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen vid spår 1 sedd söderut, till höger kommer man också att kunna lämna stationsområdet utan att gå via stationshuset eller Strandbodgatan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformstak saknas på södra halvan av plattformarna, här vy söderut på den taklösa delen av plattformen vid spår 1.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Enklare väderskydd finns också på södra delen av plattformen, här syns också den mur som i södra delen avgränsar plattformen på bangårdens sydvästra sida.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från samma plattform.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformens södra del sedd söderut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från plattformens sydligaste del.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ställverksbyggnaden Uppsala II står kvar intill den nya plattformen, här sedd från norr. Till höger bakom avspärrningen skymtar en trappa.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen sedd söderut med ställverksbyggnaden till höger.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Banan stiger upp mot ett krön på bron över Strandbodgatan vid plattformarnas slut, dock inte alls lika markerat nu som före ombyggnaden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangården sedd norrut från samma plats som ovan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen vid spår 1 sedd norrut med ställverksbyggnaden till vänster, en avsevärd höjdskillnad föreligger här då spåren söderut ska gå över Strandbodgatan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid plattformarnas södra ände finns trappor och hissar ner till Strandbodgatan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från södra ände av plattformen vid spår 1, för att komma till trappa och hiss finns här en ramp med svag lutning till höger i bild.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från södra plattformsänden vid spår 1.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Huvudsignalen U 261 sedd från rampen fram mot trappa och hiss.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 1 och 2 sedda norrut från södra änden av plattformen vid spår 2 utanför hissen från Strandbodgatan, trappan upp ses vid vänster bildkant.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plats som ovan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår 1 och två med ställverksbyggnaden till vänster.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Säckspåren 3 och 4 mitt på bangården sedda från söder.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Utgången mot Strandbodgatan i södra änden av plattformen mellan spår 2 och spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plattform men här istället intill spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Huvudsignalen U 281 reglerar utfart söderut från spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ställverksbyggnaden sedd från öster vid spår 2.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra änden av plattformen vid spår 1 ligger alldeles intill Lindvalls kafferosteri vars byggnad har en stor väggmålning.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den nya entrén vid Strandbodgatan gör att resenärer nu även kan nå sitt tåg från söder.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra delen av bangården i svag lutning upp mot bron över Strandbodgatan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ställverksbyggnaden står tillsammans med det gamla stationshuset för de historiska inslagen i den i övrigt helt moderniserade järnvägsanläggningen i Uppsala.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De genomgående spåren 1 och 2 sedda norrut från plattformen vid spår 2.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plats som ovan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lite längre norrut börjar taket över plattformen gemensam för spår 2 och spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy i riktning mot stationshuset från plattformen vid spår 2 nära plattformstakets södra ände.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plats som ovan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot nordväst vid spår 2 med domkyrkotornen i fonden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vi närmar oss norra änden av plattformen vid spår 2, stationshuset syns till vänster och utgången mot Centralpassagen under spåren finns till höger.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Där plattformen för spår 2 tar slut breddas spårområdet med säckspåret 5 norrifrån. vy norrut med stationshuset till vänster.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från samma plats som ovan.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot det nya stationshuset från plattformen vid spår 2
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåren 1, 2 och 5 sedda från det sistnämndas stoppbock.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy mot nya och gamla stationshuset från stoppbocken för spår 5 som skymtar i bildens nederkant.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från plattformen vid spår 5 med stationshuset till vänster.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Väntan på SJ Snabbtåg mot Sundsvall som snart ska avgå från spår 2, i bakgrunden syns två av SJ:s tåg mot Stockholm på de båda säckspåren söderut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Morgontågen mot huvudstaden används av många arbetspendlare.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!