Maj 2016

De första stora synliga arbetena på Gällivare bangård under den första månaden av ombyggnadsprojektet bestod till stor del av att riva valda delar av den befintliga anläggningen för att ge plats för de mer omfattande markarbeten som skulle följa senare under sommaren. Rivningen av kontaktledningen över spår 1 närmast stationshuset och de stickspår som anslöt till det spåret påbörjades den 3 maj och fortsatte under den första arbetsveckan. Den 9 maj inleddes rivningen av spår med stickspåret i söder varefter även spår 1 revs från söder mot norr under den veckan och med det även stickspåren längre norrut. Sedan fortsatte rivningen av kontaktledning och spår vidare ut på industrispåret som följde banan mot Koskullskulle upp genom triangelspåret som en förlängning av spår 1. Vid södra bangårdsänden skedde också avverkning för den utvidgning av bangårdsområdet som sker där och vissa mindre schaktarbeten påbörjades på den marken.

Under sista dagarna i maj gjordes ett första större trafikavbrott under vilket växeln mellan spår 1 och spår 2 i södra bangårdsänden lyftes ur och i stället flyttades till norra delen av bangården där den ersatte den dubbla korsningsväxel i spår 2 som inleder växelförbindelsen mot spår 3 och övriga spår med högre nummer. Malmtågen kommer under sommarens arbeten att bli tvungna att växla över till spår 3 här och därför byts den ganska slitna växeln ut mot den mindre använda växeln från södra bangårdsänden.

Bilder och filmer (246)
Bild 61–90

Tisdag 3 maj 2016

På stolpen med en jordad utliggare är bärlinan delad med isolatorer och måste klippas även där.  7 år
ID-nummer:  21705
Direktlänk: /bild/00021705/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan är lite svårare att ta ned då den på så här gamla kontaktledningsbryggor hänger över själva bryggan och inte kan falla rakt ned. Man måste också se till att inte motorvagnen trasslar in sig i den nedhängande linan.  7 år
ID-nummer:  21706
Direktlänk: /bild/00021706/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan dras över vissa bryggor, men klipps som här med jämna mellanrum.  7 år
ID-nummer:  21707
Direktlänk: /bild/00021707/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den ena liftmotorvagnen på spår 1 utanför stationshuset som nu helt saknar kontaktledning.  7 år
ID-nummer:  21708
Direktlänk: /bild/00021708/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid växlarna intill godsmagasinet finns förbindelsen mellan spår 1 och 2 kvar intakt, den är en del av en längre sektion över spår 2 och måste fixas senare.  7 år
ID-nummer:  21709
Direktlänk: /bild/00021709/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Fortsatta arbeten med ledningarna över stickspåren vid lastkajen norr om godsmagasinet.  7 år
ID-nummer:  21710
Direktlänk: /bild/00021710/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ännu en utliggare demonteras.  7 år
ID-nummer:  21711
Direktlänk: /bild/00021711/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sektioneringar i kontaktledningen vid lastområden blir extra trassliga när ledningar klipps.  7 år
ID-nummer:  21712
Direktlänk: /bild/00021712/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stora saxen i högsta huggpå väg in i plankorsningen med stickspåret bakom lastkajen.  7 år
ID-nummer:  21713
Direktlänk: /bild/00021713/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Minuterna är räknade för ledningen inom lastområde L4.  7 år
ID-nummer:  21714
Direktlänk: /bild/00021714/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Stickspåret har snöröjts så att vagnen ska kunna komma in och demontera kontaktledningen.  7 år
ID-nummer:  21715
Direktlänk: /bild/00021715/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Efter en lång dag återstår ännu en hel del ledningar att ta ner, men resten får vänta till nästa dag.  7 år
ID-nummer:  21716
Direktlänk: /bild/00021716/
Fotodatum: den 3 maj 2016
Publicerad: den 14 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Onsdag 4 maj 2016

Kontaktledningen på spår 1 och även nu på stickspåret i söder är riven.  8 år
ID-nummer:  21197
Direktlänk: /bild/00021197/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy i motsatt riktning från samma plats, kontaktledningen över spår 1 är borta.  8 år
ID-nummer:  21198
Direktlänk: /bild/00021198/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vid godsmagasinet fanns en förbindelse i kontaktledningen mellan spår 2 och spår 1 som måste åtgärdas då ledningen över spår 2 ska användas även fortsättningsvis.  8 år
ID-nummer:  21199
Direktlänk: /bild/00021199/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bärlinan lyfts över isolatorn i toppen på bryggan för att sektionen som går från spår 2 till spår 1 och sedan tillbaka ska kunna hängas enbart över spår 2.  8 år
ID-nummer:  21200
Direktlänk: /bild/00021200/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Några lossade bärtrådar mellan bärlinan och kontakttråden möjliggjorde lyftet över toppflaggan på bryggan.  8 år
ID-nummer:  21201
Direktlänk: /bild/00021201/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sedan bärlinan lagts direkt på bryggan måste så kontakttråden lirkas förbi under signalen som hänger i bryggan.  8 år
ID-nummer:  21202
Direktlänk: /bild/00021202/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det blev långt mellan bärlina och kontakttråd för en stund, men det gick.  8 år
ID-nummer:  21203
Direktlänk: /bild/00021203/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
I norra delen av bangården arbetar samtidigt ett annat lag i den andra liftmotorvagnen med en annan tvärförbindelse i kontaktledningen mellan spår 2 och spår 1 mellan brygga 17 och 18.  8 år
ID-nummer:  21204
Direktlänk: /bild/00021204/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sektionen som tidigare avslutats med vikterna i stolpe 45 har rivits, medan sektionen som ingår i tvärförbindelsen från spår 2 har bundits upp tillfälligt i samma stolpe, med bärtrådarna borttagna.  8 år
ID-nummer:  21205
Direktlänk: /bild/00021205/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Från brygga 20 hänger ännu kontaktledningen kvar över spår 1.  8 år
ID-nummer:  21206
Direktlänk: /bild/00021206/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tvärförbindelsen i kontaktledningen hängde över den sedan en längre tid rivna första delen av växeltransversalen i norra delen av bangården som syns till vänster om liftmotorvagnen. Sektionen ska här kortas och fästas in innan resterande del kan rivas.  8 år
ID-nummer:  21207
Direktlänk: /bild/00021207/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Liftmotorvagnen i norra delen av bangården.  8 år
ID-nummer:  21208
Direktlänk: /bild/00021208/
Fotodatum: den 4 maj 2016
Publicerad: den 4 september 2016
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Måndag 9 maj 2016

Södra bangårdsänden på morgonen. Mätning pågår till vänster och snart ska träd avverkas för att ge plats för den lilla utvidgningen av bangården i söder.  7 år
ID-nummer:  21762
Direktlänk: /bild/00021762/
Fotodatum: den 9 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En grävmaskin har kommit till Gällivare bangård för sommarens arbeten.  7 år
ID-nummer:  21737
Direktlänk: /bild/00021737/
Fotodatum: den 9 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Aktivitet i södra delen av bangården vid stickspåret där.  7 år
ID-nummer:  21738
Direktlänk: /bild/00021738/
Fotodatum: den 9 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kabelarbeten pågår i södra änden av spår 1 som snart ska ge plats för den nya plattformen.  7 år
ID-nummer:  21739
Direktlänk: /bild/00021739/
Fotodatum: den 9 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Lite senare på dagen har rivningen av stickspåret påbörjats.  7 år
ID-nummer:  21740
Direktlänk: /bild/00021740/
Fotodatum: den 9 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det numera delvis rivna stickspåret sett från ändkajen.  7 år
ID-nummer:  21741
Direktlänk: /bild/00021741/
Fotodatum: den 9 maj 2016
Publicerad: den 27 mars 2017
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bild 121–150