I samband med växelflytten under maj månads sista dagar stängdes även spår 2 för trafik för att ombyggnaden av detta skulle kunna påbörjas. De omfattande markarbetena för det nya plattformsspåret i samma sträckning som det tidigare spår 2 kom genast igång i början av juni när den gamla spårunderbyggnaden schaktades bort och den nya banunderbyggnaden grundlades på omkring ett par meters djup. Så snart grundläggningen kommit en bit på väg kunde också bygget av den nya plattformskanten komma igång från söder med hjälp av prefabricerade betongelement. Schaktningen pågick under månaden från södra bangårdsänden fram till stationshuset.
När arbetena nådde fram mot stationshuset började de på allvar påverka resenärerna som fortsatt behövde komma fram till tågen. I mitten av månaden revs plattformsövergången framför stationshuset varefter resenärerna i stället hänvisades till en tillfällig övergång mot plattformen vid spår 3 längre norrut nordväst om stationshuset. Själva plattformen vid spår 3 började nu också naggas i kanten från söder och tågen fick stanna allt länge norrut där så var möjligt. För att kunna upprätthålla persontrafiken även när arbetet fortsatte att drivas norrut påbörjades också bygget av en tillfällig plattform ovanpå den låga södra delen av plattformen vid spår 3 i slutet av månaden.
Även på bangårdens sydvästra sida mot älven påbörjades schaktningsarbeten intill södra bangårdsänden under månaden. Bangården skulle här utvidgas utanför sina tidigare gränser med både nya växlar och den nya serviceväg som ska sträcka sig längs bangården fram till södra änden och avslutas med en vändplan. Dessa nybyggnationer behöver vila på stabil grund och det var de inledande anläggningsarbetena för dessa som nu kunde påbörjas.
Bilder och filmer (243)

Spår 2 är nu stängt för ombyggnad och har rivits från plattformsövergången och söderut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Längst i söder har schaktningsarbetet påbörjats för det nya plattformsspåret på det gamla spårets plats.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut mot stationshuset från den södra delen av plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktning för plattform och nytt spår 2 där de gamla spåren 1 och 2 låg.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bommarna framför stationshuset har fällts för sista gången.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktgropen i söder sedd från norr vid sidan av bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Två grävmaskiner används för att transportera bort massorna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den större maskinen vid sidan av gropen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den mindre maskinen i gropen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla ändlastkajen i söder har fått ett nytt användningsområde.
1
6 år
#1 L-G Å, 21 augusti 2021, 19:19
Jordharpan är en gammal uppfinning som funnits länge och väl. Effektivt sätt att skilja sten från grus t.ex.

Senare på kvällen syns nytt material i schaktgropen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gropen fylls med nytt material som ska ligga som grund för det nya spåret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från plattformsövergången vid stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy norrut från plattformsövergången, här ligger spåret ännu kvar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformsövergången sedd från stationshuset. Kontaktledningen över spår 2 har bundits upp tillfälligt för att inte vara i vägen för anläggningsmaskinerna.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från gångbron intill stationshuset.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I närheten av godsmagasinet finns stora upplag med isoleringsskivor och plattor till de nya plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den gamla dubbla korsningsväxeln i spår 2 i norr har nu bytts ut, här syns ena halvan av den gamla växeln ligga kvar nära växelplatsen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln som tidigare låg mellan spår 1 och 2 i södra bangårdsänden ligger nu i änden av den norra växeltransversalen där malmtågen från Vitåfors under avstängningen av spår 2 måste växla över till spår 3.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy söderut från plankorsningen i norra delen av bangården där fyra av de tidigare fem spåren ligger kvar.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tåg 95 är på väg att lämna ett Gällivare där förändringens vindar har börjat blåsa över bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetena är för närvarande koncentrerade till området mellan plattformen och södra bangårdsänden.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De bortschaktade massorna ersätts med nytt material som ska utgöra grund för det nya spåret och plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablar av olika slag är viktiga att ta hänsyn till under arbetena på bangården, vilka kan tas bort och vilka måste vara kvar?
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Med lastmaskinen läggs nytt material ut och jämnas till.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Gamla massor och sliprar måste hållas isär från nytt isoleringsmaterial och nya krossmassor.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Material av olika kvalitet har lagts upp i högar intill bangården.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

De större arbetena sker nu i södra delen av spår 2.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Här byggs ny banunderbyggnad för det blivande plattformsspåret 1.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Grävarbeten strax söder om plattformen mellan det rivna spår 2 och spår 3.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När man schaktat ur till rätt nivå läggs cellplast i botten och nytt stenmaterial fylls på.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det hela jämnas sedan ut med lastmaskin.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Mycket kabel finns det i backen, och det gäller att reda ut vilka som ska vara kvar lite till och vilka som kan tas bort redan nu.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Locken lyfts av från de befintliga kabelrännorna för att kablarna ska kunna tas upp.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Huvuddvärgsignalen Gv 155 visar stoppbesked, inte så konstigt om man ser vad pilen pekar på.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Både spår 1 och spår 2 är nu rivna mellan växlarna med övriga spår.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Något är spårlöst försvunnet utanför stationshuset.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprar plockas upp där spår 2 tidigare låg vid norra änden av plattformen.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprar och räls läggs upp för vidare borttransport från bangården.
-
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformsövergången över spår 1 och 2 har gjort sitt.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kablar grävs upp ur marken inför de mer omfattande schaktarbetena.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det gamla har gjort sitt.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Schaktning pågår i södra delen av bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid södra änden av plattformen öppnar sig ett djupt hål.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Arbetena vid södra plattformsänden.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den låga plattformen mellan spår 2 och 3 försvinner mer och mer.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Några vagnar har anlänt fullastade med betongelement för plattformar och kontaktledningsstolpar.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Beläggningen på den låga plattformsdelen mellan spår 2 och spår 3 har sågats upp ända fram till plattformsövergången, arbetena avancerar norrut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Plattformen grävs bort bit för bit för att grundlägga för det nya plattformsspåret.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Nyordning på Gällivare station. Den gamla plattformsövergången är stängd och en ny tillfällig passage till och från plattformen har anordnats längre norrut.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!