I samband med växelflytten under maj månads sista dagar stängdes även spår 2 för trafik för att ombyggnaden av detta skulle kunna påbörjas. De omfattande markarbetena för det nya plattformsspåret i samma sträckning som det tidigare spår 2 kom genast igång i början av juni när den gamla spårunderbyggnaden schaktades bort och den nya banunderbyggnaden grundlades på omkring ett par meters djup. Så snart grundläggningen kommit en bit på väg kunde också bygget av den nya plattformskanten komma igång från söder med hjälp av prefabricerade betongelement. Schaktningen pågick under månaden från södra bangårdsänden fram till stationshuset.
När arbetena nådde fram mot stationshuset började de på allvar påverka resenärerna som fortsatt behövde komma fram till tågen. I mitten av månaden revs plattformsövergången framför stationshuset varefter resenärerna i stället hänvisades till en tillfällig övergång mot plattformen vid spår 3 längre norrut nordväst om stationshuset. Själva plattformen vid spår 3 började nu också naggas i kanten från söder och tågen fick stanna allt länge norrut där så var möjligt. För att kunna upprätthålla persontrafiken även när arbetet fortsatte att drivas norrut påbörjades också bygget av en tillfällig plattform ovanpå den låga södra delen av plattformen vid spår 3 i slutet av månaden.
Även på bangårdens sydvästra sida mot älven påbörjades schaktningsarbeten intill södra bangårdsänden under månaden. Bangården skulle här utvidgas utanför sina tidigare gränser med både nya växlar och den nya serviceväg som ska sträcka sig längs bangården fram till södra änden och avslutas med en vändplan. Dessa nybyggnationer behöver vila på stabil grund och det var de inledande anläggningsarbetena för dessa som nu kunde påbörjas.
Bilder och filmer (243)
Arbetena med grundläggningen för plattformsspåret sedda från söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Grundläggningen för plattformens kantelement fortsätter.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Sandbädden byggs upp mellan två rör som vägs in till absolut vågrät position.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Justeringen av rören till rätt position tar sin tid, men lägger grunden för ett bra resultat senare.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen framför stationshuset där arbetena sakta men säkert förflyttar sig norrut.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetena framför stationshuset denna junieftermiddag.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Samma grop sedd från det som återstår av den högre delen av plattformen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När utjämningslagret är på plats läggs isolering ovanpå den.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Isolering läggs i två lager som är förskjutna i förhållande till varandra.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Bottenskiktet börjar bli klart framför stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På isoleringen läggs försiktigt ett första lager av de massor som ska fyllas ovanpå den.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
När det första tunna lagret är på plats är plattorna i viss mån fixerade på sin plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tillfälliga plattformen fortsätter att växa i söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Läget efter avslutat arbete på kvällen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya dräneringsrör på plats intill den nu bortgrävda plattformsövergången vid stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen sedd söderut från stationshuset.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den nya bädden för plattformen och plattformsspåret har fyllts upp förutom där de största rörarbetena har pågått.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen framför stationshuset är inte längre riktigt så stor och djup som nyligen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gamla kantelement från bangårdens låga plattformar körs bort.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På andra sidan bangården vid södra änden pågår schaktarbetena för det något utökade spårområdet.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Intill bangårdens sydligaste växel schaktas det för ett nytt skyddsspår.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Skyddsväxeln med tillhörande skyddsspår ska hindra att fordon vid växling på nya spår 4–6 ska komma ut på de tre blivande mötesspåren 1–3.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Nya inslag i sommargrönskan intill bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen söder om bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Här ska såväl växlar till spåren 4–6 som en ny serviceväg längs bangården byggas.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Schaktgropen för det nya skyddsspåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ett hinder i form av ett gammalt fundament har hittats och behöver knackas sönder innan schaktningen kan fortsätta.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Kraftiga knackningar resulterar i att den gamla betongklumpen spricker upp lite i sänder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det är dock fråga om betong med ingjutna tegelbitar och arbetet är tidskrävande.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Det sega fundamentet får ge med sig bit för bit.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Arbetsplatsen i södra delen av bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut vid stationshuset på kvällen efter avslutat arbete.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
En växeltransport har anlänt och ställts upp på spåret mot omformarstationen norr om lokstallet. Det är delar till växel 401 i nordvästra änden av triangelspåret.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den största delen till samma växel, som ska läggas in i triangelspåret norr om bangården.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På den här delen finns den rörliga korsningsspetsen som växlarna i de flesta huvudspår kommer att ha.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av en del av korsningsspetsen som består av två sammansatta räler.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Detalj av själva korsningsspetsen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
På spåret intill står den andra halvan av transporten med en växel till Koskivaara längre söderut på Malmbanan.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Den tredje delen av växeln till Koskivaara intill en Desec Tracklayer som också kommit med transporten och ska användas för att lägga växeln på sin plats.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Ankommande Inlandsbaneresenärer möter byggstök på sin slutdestination för dagen.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Vy söderut längs med den blivande plattformskanten.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Gropen utanför stationshuset är nu återfylld även över dräneringsrören.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!
Tillfällig och permanent plattform växer fram i söder.
5 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!