Bilder och filmer (246)

Stickspåret har snöröjts så att vagnen ska kunna komma in och demontera kontaktledningen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Efter en lång dag återstår ännu en hel del ledningar att ta ner, men resten får vänta till nästa dag.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kontaktledningen på spår 1 och även nu på stickspåret i söder är riven.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vy i motsatt riktning från samma plats, kontaktledningen över spår 1 är borta.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Vid godsmagasinet fanns en förbindelse i kontaktledningen mellan spår 2 och spår 1 som måste åtgärdas då ledningen över spår 2 ska användas även fortsättningsvis.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bärlinan lyfts över isolatorn i toppen på bryggan för att sektionen som går från spår 2 till spår 1 och sedan tillbaka ska kunna hängas enbart över spår 2.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Några lossade bärtrådar mellan bärlinan och kontakttråden möjliggjorde lyftet över toppflaggan på bryggan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sedan bärlinan lagts direkt på bryggan måste så kontakttråden lirkas förbi under signalen som hänger i bryggan.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det blev långt mellan bärlina och kontakttråd för en stund, men det gick.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra delen av bangården arbetar samtidigt ett annat lag i den andra liftmotorvagnen med en annan tvärförbindelse i kontaktledningen mellan spår 2 och spår 1 mellan brygga 17 och 18.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sektionen som tidigare avslutats med vikterna i stolpe 45 har rivits, medan sektionen som ingår i tvärförbindelsen från spår 2 har bundits upp tillfälligt i samma stolpe, med bärtrådarna borttagna.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Från brygga 20 hänger ännu kontaktledningen kvar över spår 1.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Tvärförbindelsen i kontaktledningen hängde över den sedan en längre tid rivna första delen av växeltransversalen i norra delen av bangården som syns till vänster om liftmotorvagnen. Sektionen ska här kortas och fästas in innan resterande del kan rivas.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Liftmotorvagnen i norra delen av bangården.
7 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Södra bangårdsänden på morgonen. Mätning pågår till vänster och snart ska träd avverkas för att ge plats för den lilla utvidgningen av bangården i söder.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En grävmaskin har kommit till Gällivare bangård för sommarens arbeten.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Aktivitet i södra delen av bangården vid stickspåret där.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kabelarbeten pågår i södra änden av spår 1 som snart ska ge plats för den nya plattformen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Lite senare på dagen har rivningen av stickspåret påbörjats.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Det numera delvis rivna stickspåret sett från ändkajen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsen skärs av nerifrån upp till rälshuvudet och bryts sedan av med hjälp av grävmaskinen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Att bryta och få loss rälsen från sliprarna är inte alltid helt enkelt.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Den ena rälen har lossnat, men den andra var svårare att bryta här.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Kvar i spårområdet blir spikar och plattor från det rivna spåret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprar och räls läggs upp vid sidan av spårområdet.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Rälsen skärs av med jämna mellanrum upp till rälshuvudet.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spikarna får dras ur sliprarna för hand.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Att använda skärbrännare i det torra fjolårsgräset är en uppenbar brandfara, varför vatten är bra att ha till hands.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprarna tas upp ur marken med hjälp av grävmaskinen.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu ett kapat spårspann dras upp ur marken.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Fler spikar att lossa.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprarna grävs upp med grävmaskinens gripklo.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Snabbt blossade ännu en gräsbrand upp i en slänt och spårarbetet ersattes med en stunds brandbekämpning.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spåret rivs mellan dvärgsignalen och spårspärren på stickspåret.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Stickspårets saga är snart all.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sista slipern på stickspåret före växeln plockas upp.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Resultatet av eftermiddagens arbete, stickspåret är rivet så när som på spårspärren.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Bangårdsområdet vid det nu rivna stickspåret sett söderut.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Dvärgsignalen 112 har gett sitt sista "rörelse tillåten"-besked.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Spår efter ett spår.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppstädning av järnskrot pågår vid det upprivna stickspåret i söder samtidigt som rivningen av spår 1 förbereds.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Uppkapningen av rälsen på spår 1 påbörjades också snart.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ett första griptag och spår 1 var inte längre farbart.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

När rälsen lossnat från sliprarna samlas den ihop och lyfts bort.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Sliprarna lyfts upp ur marken.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Ännu en del av spåret bryts upp och processen upprepas.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Detalj av en kapad rälsbit. Skärbrännaren har använts i foten och livet medan rälshuvudet har brutits av.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

En maskin som drar upp rälsspikar lyftes på spåret, men vållade till en början en hel del problem.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

I norra delen av bangården fortsätter rivningen av kontaktledningen över spår 1.
6 år
Det finns ingen kommentar ännu, skriv den första!

Växeln mot det rivna stickspåret söder om stationshuset har snart inte heller något spår kvar i rakläget.
1
6 år
#1 L-G Å, 21 augusti 2021, 18:59
Fantastisk fotodokumentation! kommentarerna får extra ++++
Gäller all fotodukumentation för hela projektet.
Stort tack för ditt enorma jobb.